Jeszcze tylko w tym roku możesz zdecydować czy posłać dziecko do szkoły rok wcześniej, czy zostawić je w przedszkolu. Sprawdź, co twoje dziecko powinno umieć, zanim pójdzie do pierwszej klasy.

Data dodania: 2011-03-08

Wyświetleń: 2276

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Na dojrzałość szkolną składa się kilka obszarów. Nie chodzi tylko  o sprawność manualną niezbędną do pisania, ale także o poziom rozwoju fizycznego i emocjonalnego. Jeżeli dziecko nie poradzi sobie z pewnymi zadaniami, zaznacz je - trzeba będzie nad nimi popracować. Dzieci w tym wieku rozwijają się bardzo szybko i w krótkim czasie może się to zmienić. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się w innym tempie, więc różnice między twoim dzieckiem a dzieckiem twoich znajomych nie muszą być powodem do niepokoju.

Po pierwsze - Samoobsługa - Dziecko powinno korzystać z toalety i samodzielnie się ubierać i jeść.

Po drugie - Dojrzałość fizyczna - Sześciolatek musi mieć energię do tego, żeby spędzić w szkolnej ławce kilka godzin. Musi nosić ciężki plecak i brać udział w zajęciach ruchowych. Dlatego warto obserwować dziecko na placu zabaw - czy chętnie gra w berka, czy wspina się po drabinkach, czy potrafi zachować równowagę i chodzić na jednej nodze. Dziecko powinno sprawnie wchodzić po schodach, naprzemiennie stawiając prawą i lewą nogę.  Powinno zachować równowagę, jadąc rowerem, sprawnie skręcać, pokonywać niewielkie wzniesienia.

Po trzecie - Sprawność dłoni - potrzebne dziecku do opanowania umiejętności pisania . Dziecko musi zapinać małe guziki, zamek błyskawiczny i wiązać sznurówki.Tu przydadzą się zabawy plastyczne i logiczne. Sześciolatek powinien wypełniać obrazki, nie wychodząc poza kontur, umieć połączyć linie przerywane. Dziecko sześcioletnie umie posługiwać się nożyczkami i wycinać proste wzory, np. pofalowaną linię, kwadrat, trójkąt. Pobaw się z dzieckiem ciastoliną, plasteliną - sześciolatek umie zrobić kulę, węża, placek, proste ludziki lub stworki.

Po czwarte - Dojrzałość poznawcza - Funkcje poznawcze takie jak pamięć ,uwaga, myślenie, spostrzeganie, mowa powinny być rozwinięte na poziomie, który umożliwia osiąganie dobrych wyników w nauce. Ważne jest, aby dziecko w tym wieku osiągało liczne sukcesy. Buduje wtedy pozytywne skojarzenia z nauką, podtrzymuje wysoką motywację i pokonywać będzie trudności w przyszłości. Upewnij się, że sześciolatek zna słowo "kategoria". Wyjaśnij, że jest to zbiór rzeczy, które coś łączy, są do siebie pod jakimś względem podobne, np. skarpetki, sweter i spodnie to  kategoria ubrania, a krzesło, szafa i stół to kategoria meble. 

Podczas jazdy autobusem pobaw się z dzieckiem w wymienianki. Zaproponuj: "A teraz wymień jak najwięcej owoców". Dziecko sześcioletnie potrafi wymieniać 10 elementów z każdej kategorii. Podczas wspólnego czytania pobaw się z dzieckiem w opisywanie obrazka - sześciolatek umie już budować krótkie zdanie, opisujące co widzi na obrazku. Powinien nie tylko wymienić pojedyncze elementy obrazka, ale opisywać również sytuacje i wskazywać na zależności między narysowanymi obiektami (pomiędzy, za, przed, koło). Potrafi również określić kierunki na kartce, np. dolny prawy róg, górny lewy róg.

Po piąte - Rozwój społeczno - emocjonalny - Dziecko musi osiągnąć odpowiednią dojrzałość układu nerwowego, który zapewnia umiejętność panowania nad sobą, dostateczną motywację do nauki, wrażliwość na uwagi nauczyciela, wytrwałość i obowiązkowość. W szóstym / siódmym roku życia obserwuje się znaczne obniżenie pobudliwości i zmienności uczuciowej, dziecko uczy się panowania nad swoimi emocjami. Staje się bardziej stabilne emocjonalnie i odporne na sytuacje zewnętrzne. 

Po szóste - Czy twoje dziecko ... - radzi sobie z porażkami? Sześciolatek powinien przyjmować niepowodzenia ze spokojem. Oczywiście może być smutny, niezadowolony, jednak nie powinno to znacząco wpływać na jego aktywność. Czy szybko uspokaja się po płaczu? Sześciolatek powinien umieć się uspokoić w ciągu kilku minut, jeśli go przytulimy, pogłaszczemy po głowie. Oznacza to, że dziecko potrafi się opanować pod wpływem bliskiej mu osoby. Ale powinno również umieć samo opanować łzy, nawet gdy rodzica nie ma w pobliżu.

Jako publikację dla każdego  świadomego i kochającego rodzica, który chce dokładnie poznać, jak funkcjonuje umysł dziecka i pomóc mu w osiąganiu lepszych wyników w szeroko pojętej nauce polecam: "Szkolny start dziecka".

Licencja: Creative Commons
0 Ocena