Od niej będzie też zależał Twój ewentualny sukces lub jego brak. Dlatego jej wybór to bardzo ważna decyzja.
Mówiąc krótko domena to unikalny, niepowtarzalny adres, pod którym znajdują się Twoje usługi np. strona www, poczta e-mail czy serwery plików (FTP). Poprzez wpisanie w przeglądarce internetowej nazwy domeny każdy może trafić na Twoją stronę www umieszczoną w Internecie.
Nikt nie może mieć drugiej takiej samej domeny jak Twoja, a po zarejestrowaniu staje się ona Twoją własnością. Im szybciej zarejestrujesz domenę tym lepiej… łatwiej znajdziesz prostą i chwytliwą nazwę odpowiadającą Twoim potrzebom.
Decyzja o nazwie domeny jest bardzo ważna – domena musi kojarzyć się z Tobą, nazwą Twojej firmy lub typem działalności jaką chcesz prowadzić pod danym adresem.
Jak kupić?
Nie jest to wcale prosta sprawa, gdyż wiele domen może być już zajętych. A zarezerwowanej już domeny – rzecz jasna – kupić nie można. W momencie gdy wybrałeś już adres, które jest wolny składasz zamówienie na domenę, która odpowiada Twoim wymaganiom. Zaraz potem zostaje ona zarezerwowana na okres 14 dni, w czasie których musisz uiścić opłatę za jej użytkowanie. W tym czasie domena nie działa, ale nikt inny nie może jej zarezerwować. Dopiero po zarejestrowaniu stajesz się pełnoprawnym właścicielem domeny i możesz z niej korzystać.
Domenę kupuję się zwykle na rok. Jeśli po upływie tego czasu będziesz nadal zainteresowany jej użytkowaniem koniecznie będzie jej przedłużenie. Jeśli zapomnisz przedłużyć umowy ponownie masz 14 dni na jej opłacenie, zanim z powrotem wróci ona do zasobów wolnych adresów.
Ile kosztuje?
Roczna opłata za użytkowanie domeny to zwykle około 100 zł netto. W trakcie pierwszego roku korzystania z domeny możesz liczyć na promocje, tak więc domeną możesz kupić już od 10 zł. Domyślna domena (twoja_nazwa.etpro.pl), która została ustalona podczas zakładania sklepu jest darmowa, warto jednak wykupić swoją własną domenę.
Jaka nazwa?
Wybór odpowiedniej nazwy dla Twojego sklepu jest kwestią kluczową. Przy jej wyborze kieruje się kilkoma zasadami:
odpowiednia długość, im krótsza nazwa tym lepiej, będzie łatwiejsza do zapamiętania, zanotowania, trudniej będzie o błąd czy literówkę, nie ma jednak sensu na siłę skracać nazwy, musi ona po prostu oddawać istotę sprawy, prosta forma, lepiej zrezygnować z używania trudnych słów. Im bardziej będzie skomplikowana tym trudniej będzie ją zapamiętać, idealna będzie taka, którą będzie łatwo zapamiętać jedynie słysząc jej nazwę, słowa kluczowe, bardzo ważne jest by w nazwie domeny umieścić słowa kluczowe, według których internauci będą szukać interesujących ich treści. Jeśli nazwa będzie sugerować jakie treści znajdują się na stronie więcej osób zdecyduje się na kliknięcie,znaki specjalne, w nazwie domeny możemy używać jedynie dużych i małych liter, cyfr i myślników, ale im mniej kropek, przecinków czy myślników tym lepiej, a idealnie by było gdyby nie zawierała ich wcale. Wbrew pozorom nazwa nie będzie bardziej czytelna, a dodatkowe znaki utrudnią jej zapamiętywanie i przekazywanie,
Warto wybrać taką nazwę, która będzie się wyróżniać na tle innych, podobieństwo nazw może zmylić potencjalnego klienta i działać na Twoją niekorzyść. Postaraj się by nazwa odzwierciedlała to co masz do zaoferowania, kojarzyła się z branżą, w której działasz lub z profilem działalności twojego sklepu. Jeśli będzie zbyt ogólna wtopi się w tłum tysięcy lub milionów innych domen i nie zostanie zauważona.
Jakie rozszerzenie?
Rozszerzenia możemy podzielić na:
regionalne: .kielce.pl, .rzeszow.pl, .waw.plfunkcjonalne: .com.pl, .org.pl, .net.plkrajowe: .pl, .de, .freuropejskie: .euglobalne: .com, .net, .org
Podczas wyboru nazwy domeny należy wziąć pod uwagę zasięg terytorialny na jakim firma oferuje swoje usługi – czy chcesz dotrzeć do klientów w Twoim województwie, w całym kraju, a może poza jego granicami?
Najpopularniejsze w Polsce końcówki domen:
.pl – najczęściej wybierany rozszerzenie, seriwsy internetowe działające w obrębie naszego kraju.com – to rozszerzenie międzynarodowe, wykorzystywane dla wszystkich rodzajów stron.net - domena międzynarodowa wykorzystywana przez firmy oferujące usługi internetowe.org – domena międzynarodowa przeznaczona dla organizacji, partii, stowarzyszeń itp..info – domena międzynarodowa przeznaczona dla seriwsów zawierających materiały informacyjne.biz – domena międzynarodowa związana z branżą biznesową.eu – domena europejska wykorzystywana dla wszystkich rodzajów stron
Pamiętaj by nazwę domeny dostosować do odbiorców. Jeśli będziesz sprzedawał artykuły młodzieżowe możesz użyć nazwy, która trafi do osób w przedziale wiekowym od 13 do 25. Jeśli natomiast Twój sklep ma ofertę skierowaną do osób starszych, czy klientów biznesowych użyj jak najbardziej profesjonalnej nazwy.