Właściwie postawiony problem brzmi inaczej: „co będzie, jak nie wydacie pieniędzy na edukację pracowników, a oni pozostaną w firmie?”. Rozwiązaniem może być efektywny e-learning, który łączy wysoką jakość z akceptowalną ceną.
Skuteczna przewaga konkurencyjna
Współczesne organizacje osiągają przewagę konkurencyjną głównie w oparciu o czynniki niematerialne:
wiedzę, reputację, wartości czy etykę. Kształtowanie tego zestawu prowadzi do zbudowania długookresowego wizerunku wyróżniającego i identyfikującego organizację na rynku; pozwala także pracownikom na utożsamienie się z firmą. Strategia elastycznego dostosowywania do zmian w oparciu o kształtowanie postaw i transfer wiedzy to dzisiaj kluczowy czynnik sukcesu firmy. Wyznaczanie i realizowanie adekwatnych celów w szybko zmieniającym się środowisku (targanym kryzysami) możliwe jest tylko wtedy, gdy pracownicy mają odpowiednie kompetencje – nie tylko w obszarze twardej wiedzy fachowej – ale przede wszystkim w obszarze postaw i umiejętności miękkich. Oprócz tradycyjnych szkoleń, skuteczny w ich wzmacnianiu jest nowoczesny e-learning.
Zwrot z inwestycji
Jeśli przedsiębiorstwo zdecyduje się zbudować trwałą przewagę konkurencyjną na rynku dzięki wykorzystaniu e-learningu, to kluczowe pytanie brzmi: jak ta inwestycja wpłynie na kondycję finansową? Przed podjęciem decyzji o wdrożeniu zintegrowanego kształcenia e-learningowego warto się zastanowić nad potencjalnym zwrotem z inwestycji i wpływem na finanse. Przede wszystkim e-learning zwiększa dostępność szkoleń dla pracowników oraz zmniejsza ich koszty (w stosunku do tradycyjnych szkoleń). Wzrost wiedzy niweluje koszty alternatywne spowodowane niedostatecznym wyszkoleniem pracowników (potencjalne straty przychodów) i zwiększa przyszłe zyski (dzięki celnemu wypełnianiu luk kompetencyjnych). Mierzalne korzyści to również bardziej efektywne wykorzystanie czasu pracy (krótsza nieobecność w firmie), wzrost kompetencji zespołów pracowniczych (wraz z kontrolą przebiegu i postępów) oraz wyższe morale pracowników związane z kulturą samokształcenia. Zastosowanie nowoczesnych technologii informatycznych podnosi atrakcyjność i skuteczność transferu wiedzy, obniżając przy tym koszty na uczestnika. Powyższe zalety określają finansową atrakcyjność inwestowania w e-learning.
Motywowanie
Budowanie przewagi konkurencyjnej firmy poprzez rozwój zasobów ludzkich przy wykorzystaniu nowoczesnego i rozsądnego kosztowo e-learningu ma dodatkową funkcję motywującą. Pracownicy czują dbałość o ich stały rozwój. Dobry menedżer wie, że przydatność pracownika jest wypadkową jego kwalifikacji i motywacji – dzięki e-learningowi obie te zmienne wzrastają. Jeśli pracodawca przyjmuje postawę aktywną i inspirującą, ma większe szanse na rynkową ucieczkę do przodu oraz wzrost efektywności zasobów ludzkich (bez konieczności wykorzystania finansowych narzędzi motywowania). Pracownicy docenią wygodę, elastyczność, szybkość dostępu do wiedzy oraz wzrośnie ich chęć do podwyższania kwalifikacji. Bezstresowy system uczenia się według własnego tempa, nowoczesne multimedia, unikatowa prezentacja materiału (fabularyzowane filmy szkoleniowe) oraz wzrost motywacji pracowników czynią e-learning wartościowym rozwiązaniem biznesowym.
Korzyści dla firmy
Istnieje szeroka paleta szkoleń e-learningowych, zaprojektowanych w celu wzmacniania poszczególnych kompetencji – kursy obejmują m.in. podejmowanie decyzji, efektywną komunikację, dobór kadr, planowanie projektów, budowanie zespołu, zdolności motywowania, wywieranie wpływu, czy rozwiązywania konfliktów. Wiedza ta dedykowana jest zarówno menedżerom, jak i innym kluczowym pracownikom, chcącym rozwijać się adekwatnie do celów firmy. Dodatkową korzyścią może być dofinansowanie z EFS czy rozszerzenie wiedzy typu analiza profilu kompetencyjnego Extended DISC. Nowoczesność, skuteczność, racjonalność finansowa oraz elastyczność i elegancja biznesowa czynią z e-learningu narzędzie, z którego warto skorzystać, by pozostać wśród najlepszych w branży.