Każdy nowo powstały sklep internetowy powinien wykonać pewne kroki, które są absolutną podstawą w promocji witryn WWW. Ten krótki przewodnik opisze te działania, które muszą zostać wykonane jeśli chcemy, aby nasz sklep odwiedzali nie tylko nasi znajomi i my sami ale również tysiące osób z całej Polski.

Data dodania: 2010-09-04

Wyświetleń: 2459

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Artykuł ten napisałem dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z internetem i kompletnie nie mają pojęcia od czego należałoby zacząć. Czynności tutaj opisane powinien wykonać każdy właściciel sklepu internetowego na samym początku. Oczywiście, są setki innych metod na promocje w sieci i za jakiś czas na pewno spotkasz się z nimi, jednak pewne zasady są niezmienne i tak naprawdę kluczowe jeśli chodzi o ruch na stronie.

Zakładam, że masz już swój wirtualny sklep. Jeśli jesteś nawet moim Klientem to dobrze, ponieważ mam pewność, że Twój sklep jest świetnie przygotowany pod względem optymalizacji pod wyszukiwarki :-) Przejdźmy teraz do konkretów. Za chwilę dowiesz się wszystkiego co trzeba wiedzieć, żeby ruszyć z miejsca i zdobyć pierwszych Klientów. Pamiętaj jednak, że jest to podstawowa wiedza i powinieneś po przeczytaniu tego poradnika ciągle ją poszerzać, jeśli chcesz samodzielnie promować swój sklep i odnieść sukces sprzedażowy.

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Około 80% ruchu prawie każdego polskiego sklepu internetowego to wyszukiwarki. Najważniejszą wyszukiwarką, przynoszącą największy ruch jest google.pl.  Pozycjonowanie to zazwyczaj długi proces, mający na celu wybicie naszej witryny na najwyższe miejsca w rankingu. Oczywiście, tylko na frazy, które nas interesują np. bielizna, sklep motoryzacyjny, zegarki, opony, itp. Im bardziej popularna fraza, tym większy sprowadza ona ruch na stronę. Tak samo odwrotnie: jeśli wypozycjonujemy nasz sklep na hasło 'gumowe młotki gdańsk' możemy spodziewać się ruchu... 2-3 osoby miesięcznie, oczywiście mogę się delikatnie mylić.

Problem polega na tym, że pozycjonowanie na trudne frazy jest w dzisiejszych czasach bardzo kosztowne i czasochłonne, dlatego pozycjonerzy skupiają swoją uwagę na bardziej niszowe hasła. Już nie pozycjonuje się sklepu na 5 czy 7 głównych fraz typu 'opony' tylko na dziesiątki fraz typu 'opony warszawa', 'letnie opony', 'tanie opony' itp. Ja już nie zajmuję się pozycjonowaniem, ponieważ potrzeba do tego mnóstwo czasu. Jeśli chcesz znaleźć firmę/osobę, która pomoże Ci w wypozycjonowaniu Twojego sklepu odwiedź wyszukiwarkę Google i wpisz frazę 'Pozycjonowanie'. Powstała cała masa firm oferujących taką usługę i raczej bez problemu znajdziesz pomoc w tym temacie. Uważaj tylko na oszustów, wybieraj firmy z referencjami, które można potwierdzić.

Katalogowanie stron

Tę czynność możesz wykonać samodzielnie. Wystarczy, że odnajdziesz najlepsze katalogie stron i umieścisz swój sklep wypełniając prosty formularz na stronie. Zazwyczaj zasada działania przewija się w każdym katalogu. Są bardzo często oparte na tym samym skrypcie. Staraj się wybierać te katalogi, które są w jakiś sposób powiązane tematycznie z Twoim sklepem. Dzięki temu masz szansę uzyskać całkiem dobrze stargetowany ruch. Wybieraj katalogi z wysokim PageRank (ocena witryny przez Google, PR katalogu można szybko sprawdzać instalując sobie toolbar PageRank dostępny w przeglądarce FireFox).

Aby dodać swoją stronę do katalogu zazwyczaj nie trzeba ponosić żadnych kosztów jednak są niektóre silne katalogi, które za wpis żądają wysłania sms'a. Warto jednak dodawać swoje strony również do płatnych katalogów, ponieważ długo istnieją i na pewno Twoja obecność w ich zasobach przełoży się pozytywnie na Twoją stronę. Pamiętaj, że nie wszystkie płatne katalogi warto wybierać. Dodawaj się tylko do najlepszych. Omijaj szeroki łukiem zaniedbane katalogi. Obecność w nich może Ci nawet zaszkodzić, więc jeśli widzisz katalog o PR 0, który wygląda jak farma linków to od razu daj sobie z nim spokój. Osobiście odradzam dodawania się do katalogów typu qlweb.

Wymiana linków/banerów

Jest to bardzo skuteczna forma promocji. Wystarczy odnaleźć jak najwięcej stron/sklepów/for/blogów powiązanych tematycznie z naszym sklepem i proponować właścicielom wymianę linków reklamowych lub banerów. Często inni webmasterzy zgadzają się na tego typu propozycję ale nie ździw się, jeśli na początku mało kto będzie chciał się z Tobą wymienić. Jeśli strona jest młoda, domena świeżo zaindeksowana w Google to taka strona naturalnie ma malutki ruch.

Z tego względu nie bardzo opłaca się innym wymiana z Tobą. Za kilka miesięcy, gdy Twój sklep zacznie odwiedzać więcej osób sytuacja ta się poprawi. Wtedy łatwiej Ci będzie się wymieniać. Możesz również płacić za wyświetlanie swojego banera czy linka. Ja jednak odradzam ten sposób, ponieważ za taką reklamę na kilkudziesięciu stronach trzeba sporo zapłacić. Lepiej zainwestować te pieniądze w inny sposób.

Zostawiaj link na forach i blogach

Odwiedzasz czasem jakieś fora dyskusyjne lub inne strony, gdzie można porozmawiać z innymi ludźmi? Pamiętaj, aby do swojej sygnaturki dodawać adres swojego sklepu wszędzie, gdzie jest to możliwe. Odwiedzając różne blogi, księgi gości, czaty również pamiętaj podpisać się nazwą swojego sklepu. Sygnatura e-mail również jest dość ważna. Nigdy nie wiadomo, kto z osób, z którymi utrzymujesz kontakt e-mail może być Twoim potencjalnym Klientem.

Link sponsorowane

Jeśli chcesz niemal natychmiastowo być widoczny w Google na najbardziej potrzebne Tobie frazy, zainwestuj w linki sponsorowane. Aby dowiedzieć się, czym są linki sponsorowane wejdź na stronę google.pl i wpisz np. hasło 'złocenie'. Te jakby wyróżnione strony zaliczają się właśnie do linków sponsorowanych. Obecność w tych miejsach jest płatna. Trzeba zapłacić ok. kilkadziesiąt groszy za kliknięcie. Ta reklama jest moim zdaniem jedną z najbardziej skutecznych. Jeśli ktoś już kliknie w Twoją reklamę to przeważnie osoba zainteresowana tematem.

Często te kliknięcia przekładają się na sprzedaż. Powinno się stworzyć kompromis pomiędzy naturalnym pozycjonowaniem w wyszukiwarkach i płatną reklamą w linkach sponsorowanych. To praktycznie gwarantuje odpowiedni ruch na stronie. Ta reklama sprowadza zazwyczaj niewielką ilość osób na stronę, ale za to bardziej sprecyzowaną. Można ustalić nawet w jakich godzinach reklama ma być wyświetlana i na jakim obszarze. Np. kawa najlepiej smakuje rankiem.

Poznałeś już 5 najważnieszych zadań, które musisz wykonać. Jeśli do każdego z nich podejdziesz z zaangażowaniem, niebawem na Twoją stronę zaczną wchodzić goście z całego kraju i nie tylko. Pamiętaj, aby cały czas poszukiwać nowych źródeł ruchu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena