Mieszkańcy Zgorzelca z racji położenia miasta przy polsko-niemieckiej granicy i w Polsce, i w Niemczech szukają atrakcyjnych cen produktów i usług. W zależności od kursu euro kupują ubrania na niemieckich wyprzedażach, ale czeszą się i leczą zęby w Polsce. Skąd latają? W zależności od potrzeb do wyboru mają różną ofertę dwóch najbliżej położonych lotnisk: w Dreźnie i we Wrocławiu
Ile?
Wrocławskie lotnisko rozwija siatkę tanich połączeń do europejskich metropolii; Drezno – jeśli chodzi o regularne połączenia – skupia się na rejsach krajowych oraz lotach tradycyjnych przewoźników, oferując między innymi połączenia do portów przesiadkowych.
Z Wrocławia tanimi liniami dostaniemy się do 26 portów w 23 europejskich miastach. W rozkładzie letnim z wrocławskiego lotniska kursują samoloty do trzech hiszpańskich miast (Barcelony, Malagi i Alicante). W letniej ofercie są też atrakcyjne turystycznie loty do miast włoskich (Rzym, Bolonia, Mediolan, Forli), połączenia do Paryża, Eindhoven koło Amsterdamu, Brukseli, Oslo, Dublina czy Londynu i wielu innych brytyjskich miast.
Lotnisko w Dreźnie ma bogatą siatkę połączeń krajowych. Trzy czwarte wszystkich połączeń dostępnych w tygodniu z Drezna to loty na terenie Niemiec, za pośrednictwem których można wybrać się w dłuższe trasy, przesiadając się w hubach. Drezno oferuje też zagraniczne rejsy do głównych lotnisk Wiednia, Mediolanu, Londynu, Moskwy, Zurichu oraz loty do Zielonej Góry i Warszawy.
Za ile?
Lotniska w Dreźnie i Wrocławiu są wybierane przez inny rodzaj przewoźników. We Wrocławiu bazę operacyjną uruchomiła nisko-kosztowa linia Wizz Air, połączenia obsługuje też irlandzki Ryanair, jeden z liderów taniego latania w Europie. Drezno współpracuje przede wszystkich z liniami tradycyjnymi, które nie koncentrują się na najtańszej ofercie. - We Wrocławiu za bilet lotniczy do europejskiej metropolii, takiej jak Paryż czy Rzym, zapłacimy nawet kilkadziesiąt złotych - mówi Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław. – Z takiej oferty korzystają coraz chętniej osoby, które wiedzą, że bilet lotniczy i samodzielna rezerwacja hotelu mogą być bardziej opłacalne niż wykupienie zagranicznej wycieczki w pakiecie – dodaje.
Jak?
Drezno jest nastawione na rejsy czarterowe. Wrocław ma ich mniej, choć także rozwija tę ofertę. Z Drezna można polecieć czarterem do 11 państw (Grecji, Cypru, Turcji, Tunezji, Bułgarii, Egiptu, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Chorwacji i na Węgry), z Wrocławia dostępne są loty czarterowe do 7 krajów (Turcji, Bułgarii, Hiszpanii, Grecji, Chorwacji, Tunezji i Egiptu).
Jak dojechać?
Ze Zgorzelca do Wrocławia jest 165 km, podróż samochodem zajmuje około półtorej godziny. Do Drezna jest 113 km, które można przejechać w ponad godzinę. Już niedługo Wrocław poprawi czas i komfort dojazdu – za sprawą budowanej obecnie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. AOW będzie połączona z autostradą A4. Z węzła Lotnisko do budynku terminalu będzie można dojechać obwodnicą w kilka minut. Dla kierowców oznaczać to będzie, że w ciągu niewiele ponad godziny dotrą ze Zgorzelca do lotniska we Wrocławiu.
Sprawdzaliśmy to sami
Jakie oferty bezpośrednich połączeń do najpiękniejszych miast Europy ma Port Lotniczy Wrocław, można się było przekonać oglądając wystawę „Wrocławskie lotnisko przyleciało do Zgorzelca”. Na 26 planszach prezentowano najbardziej atrakcyjne turystycznie metropolie wraz z rozkładem lotów i informacją o przykładowych cenach. Mieszkańcy Zgorzelca mogli też zobaczyć, jak będzie wyglądał budowany właśnie, nowy wrocławski terminal. Plenerowa prezentacja wrocławskiego lotniska pojechała ze Zgorzelca do Świdnicy.
Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu położony jest w południowo-zachodniej części Wrocławia, w odległości ok. 10 km od centrum miasta, w pobliżu budowanej Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, którą będzie można się dostać na lotnisko między innymi z autostrady A4. Oferuje regularne połączenia lotnicze z 31 portami europejskimi, m.in. z Rzymem Ciampino, Paryżem Beauvais i Oslo Torp. W roku 2011 Port Lotniczy Wrocław powiększy się o nowy terminal. Przepustowość wyniesie wtedy ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, docelowo będzie można obsłużyć 7 mln osób.