Czym konkretnie jest dobry/najlepszy program?
Jednym z kryteriów, i chyba najbardziej trafnym, pokazującym wartość pp jest aktywność uczestników. Proste. Jeśli program jest słaby, to partnerzy nie będą tak aktywni, jak w dobrym programie, nie będą tyle zarabiać i nie będą wzajemnie polecać sobie tego programu. Z drugiej strony aktywność i skuteczność partnerów świadczy o poziomie Twoich dochodów jako właściciela. Dzieje się tak dlatego, że partner nie zarabia, dopóki nie zarabia administrator pp.
Jak więc sprawić, aby partnerzy chcieli u Ciebie zarabiać?
Najważniejsze cechy każdego programu partnerskiego to prowizja, cookie (okres ważności) oraz próg wypłaty. Są to bezpośrednie aspekty pp, zawsze widoczne i jasno określone. Natomiast równie ważny element to kontakt na płaszczyźnie partner - właściciel. Zlekceważenie tych cech nieuchronnie prowadzi do śmierci programu.
Prowizja partnerska,
czyli: wolisz coś czy nic?
W określeniu poziomu prowizji może na początku pomóc pytanie.
Jeśli zarabiasz na swoim produkcie przykładowo 100 zł., to czy wolisz dodatkowo, na nowej sprzedaży, zarobić 50 zł. czy nic?
Oczywistą odpowiedzią jest, że lepiej zarobić. Pytanie drugie, ile jesteś w stanie oddać za pozyskanie klienta?
Wysokość prowizji dla partnerów uzależniona jest od marży. Jeśli wynosi ona 20% to oczywiście nie można zaoferować 30-sto procentowego dochodu partnerskiego. Nie może to być też 20%, bo wtedy wyjedziesz na 0, a nie o to chodzi. Może to być natomiast, każda wartość poniżej 20% ponieważ wtedy zarabiasz. Bez obaw, nie musi to być 19%, prowizja oczywiście powinna być jak największa, ale też sprawiedliwa dla obu stron. W przypadku marży wynoszącej 50-60%, prowizja spokojnie może osiągnąć poziom 25-30%.
Bardzo dużo programów ustala prowizję na poziomie 5% i to jest niezbędne minimum. Niewielu partnerów będzie podejmowało wysiłki dla prowizji 2 czy 3%.
Czy jednak chcesz być jednym z wielu, czy posiadać jeden z najlepszych programów partnerskich?
Jeśli chcesz stworzyć dobry program partnerski, to zaproponuj prowizję na poziomie 10% lub więcej, z naciskiem na to drugie.
Cookie,
czyli magiczne ciasteczka.
Cookie to małe pliki zapisywane przez przeglądarkę internetową na komputerze potencjalnego klienta. Dzięki nim właśnie, system pp rozpoznaje, który partner pozyskał danego klienta.
Właściciel programu partnerskiego ustala okres ważności ciasteczek. Jeśli będzie to 1 miesiąc, oznacza to, że jeśli klient w ciągu miesiąca od pierwszego skierowania go na ofertę, dokona zakupu, to partnerowi zostanie naliczona prowizja.
Jest to niezwykle ważny parametr, wiadomo, że wiele osób, zanim coś kupi, chce to przemyśleć, przespać się z tym. To oznacza, że dopiero po pewnym czasie od zobaczenia oferty, składa zamówienie. Gdyby nie cookie, to partnerzy nie byliby wynagradzania za swoją pracę, chyba że ktoś zamówi natychmiast, a to oznacza, że szybko by zrezygnowali ze współpracy.
Uwaga! Brak cookie, czyli ustalenie go na np. 1 dzień, jest po prostu nieuczciwe.
Oczywiście można nie ustalać dłuższego okresu ważności ciasteczek, i tak, oznacza to większe zarobki dla właściciela pp, ale jest to niesprawiedliwe wobec współpracowników (partnerów). Niestety ciągle istnieją tacy nieuczciwi przedsiębiorcy. Na szczęście jednak, coraz więcej programów ma cookie ważne 2-3 miesiące, a zdarza się również, że jest one ustalane bezterminowo. Innym sposobem na takie rozwiązanie jest stałe przypisanie klienta do partnera, który już zawsze dostanie prowizję od jego zakupu. Takie rozwiązanie również jest stosowane.
Żeby program był uznany za dobry, czy też bardzo dobry, nie trzeba ustalać bezterminowego cookie. Nie może to również być 1 czy 2 miesiące. Najrozsądniejszym posunięciem w tym zakresie jest ustalenie ważności tego pliku na rok. W takim przypadku partnerzy z pewnością nie będą mieli pretensji do właściciela i chętniej nawiążą współpracę.
Wypłata,
czyli wisienka na torcie.
Ostatnia z bezpośrednich cech najlepszego pp dotyczy zwieńczenia pracy partnera czyli prowizji. A dokładniej tego, od jakiego poziomu można ją wypłacać. Współpracując z pp zbiera się prowizje aż do osiągnięcia pewnego progu wypłaty. Dopiero wtedy otrzymuje się swoje pieniądze. Przeważnie nie są to wygórowane kwoty, np. 50 zł. W wielu przypadkach partner osiąga ten poziom pośrednicząc tylko w jednej transakcji.
Prowizję w zdecydowanej większości wypłaca się partnerom na podstawie umowy zlecenia I tu pojawia się mały szkopuł. Bodajże od 2009 roku zmieniły się przepisy podatkowe w związku z czym przy takich umowach na kwotę poniżej 200 zł. podatnik nie może odzyskać zapłaconego podatku.
Część programów zmieniła więc swoje progi na 200 zł. właśnie. Nie jest to jednak najbardziej preferowana przez partnerów kwota i może ona zniechęcać. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie elastycznego poziomu wypłaty. Może to być np. ustalenie standardowego progu na poziomie 200 zł., ale jeśli partner zgłosi chęć wypłaty poniżej tej kwoty to zmiana na tradycyjne 50 zł. W końcu są to pieniądze partnera i nic nam do tego jak chce nimi gospodarować. Jeśli woli otrzymać niższą kwotę ale wcześniej to jego sprawa.
Kontakt partner-właściciel,
jeśli nie serce to na pewno tętnica pp.
Wszystkie powyższe kwestie są ważne, ale jeśli nie istnieje kontakt, między partnerami a właścicielem lub jest on utrudniony, to schodzą one na drugi plan. Co z tego, że będziemy oferować świetne warunki prowizyjne itp. jeśli partnerzy nie będą mogli uzyskać dodatkowych informacji, np. dotyczących wysłania umowy itp. Zapewniam, nawet najlepszy program partnerski upadnie, jeśli nie będziesz się nim zajmował.
Początkowo partnerzy będą próbować się skontaktować z właścicielem na wszystkie możliwe sposoby, następnie na forum programu pojawi się wiele pytań „co się dzieje?", a jeśli reakcji nie będzie to współpracownicy zaczną odchodzić. Jednak to nie wszystko, w sieci, takie informacje bardzo szybko się rozchodzą i wystarczy, że kilku wpływowych partnerów opisze sytuację, a tak będzie z pewnością, i możemy być pewni, że nasz pp zakończył swój żywot.
W skrócie
Dobry program partnerski, który ma pretendować do miana najlepszego powinien posiadać następujące cechy:
prowizja - min. 10% (im więcej tym lepiej)
cookie - 1 rok
próg wypłaty - 50 zł.
+ równie ważna, stała możliwość kontaktu partner - właściciel