Factoring jest rodzaj transakcji handlowych wykształconych w praktyce anglosaskich instytucji finansowych i w rozwiniętej już postaci przeniesionych na grunt europejski w latach pięćdziesiątych XX wieku. W ekonomii factoring jest konkurencyjnym wobec kredytu bankowego sposobem zapewnienia przedsiębiorstwu środków finansowych o charakterze obrotowym, a czasem również sposobem zabezpieczenia przed nieściągalnością należności. Faktoring jest rozwiązaniem dla firm, które:
- prowadzą sprzedaż towarów lub/i usług z odroczoną płatnością,
- posiadają grono stałych lub powtarzających się odbiorców,
- pilnie potrzebują gotówki,
- mają problemy z uzyskaniem innych źródeł finansowania
np. wskutek braku wymaganych przez banki zabezpieczeń,
- rozwijają się dynamicznie,
- chcą obniżyć koszty administracji należnościami,
- rozpoczynają współpracę z nowymi, nie sprawdzonymi
kontrahentami w kraju i za granicą.
Faktoring posiada szereg zalet. Do najważniejszych zaliczamy:
- Zapewnienie dużej ilości gotówki w szybkim czasie i bez zbędnych formalności.
- Oszczędność czasu i kosztów administrowania należnościami.
- Poprawianie relacji z klientami - to faktor kontaktuje się
z kontrahentami w sprawie długów.
- Poprawa płynności i zapewnianie lepszego planowania finansów.
- Faktoring nie obciąża bilansu firmy (w odróżnieniu od np. kredytu obrotowego).
- Pozwala na uzyskanie przewagi konkurencyjnej np. poprzez wydłużanie terminów płatności.
- Dostarcza informacji o sytuacji finansowej kontrahentów - szczególnie ważne przy rozpoczęciu współpracy z nowymi odbiorcami lub w niepewnych czasach.
- Eliminacja ryzyka działalności i gwarantuje odzyskanie należności.
- Redukcja kosztów ewentualnej windykacji i obsługi prawnej w przypadku kłopotów z odzyskaniem należności.