0
głosów
- +

Zgłoszenie choroby zawodowej

Autor:

Aktualizacja: 22.02.2010


Kategoria: BHP i Ergonomia / Choroby Zawodowe


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 4976 razy czytane
  • 4 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Podejrzenie choroby zawodowej należy zgłosić państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu oraz inspektorowi pracy. Obowiązek ten ma zarówno Wasz pracodawca jak i każdy lekarz podczas wykonywania zawodu.


Pracownik, jeżeli nadal jest zatrudniony, może dokonać takiego zgłoszenia za pośrednictwem lekarza sprawującego nad nim opiekę medyczną. Zgłaszający podejrzenia pracodawca lub lekarz albo pracownik muszą przy tym posługiwać się specjalnym formularzem, którego wzór znajdziecie w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 1 sierpnia 2002 r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (Dz.U. nr 132, poz. 1121).

 Po otrzymaniu takiego zgłoszenia państwowy powiatowy inspektor sanitarny ma obowiązek skierować danego pracownika na badania do odpowiedniej jednostki orzeczniczej I stopnia (np. poradni lub oddziału wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, kliniki chorób zawodowych akademii medycznej, przychodni chorób zakaźnych szczebla wojewódzkiego).

 Pamiętajcie jednak o tym, że przed wydaniem orzeczenia przez te instytucje mogą one zwrócić się do Waszego pracodawcy o ocenę narażenia zawodowego skierowanego do nich pracownika.

Zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej oraz jej rozpoznanie powinno nastąpić w okresie zatrudnienia w narażeniu zawodowym. Możliwe jest jednak zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej oraz jej rozpoznanie po zakończeniu pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia. Nie może to nastąpić później niż w okresie, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych daje podstawę do rozpoznania choroby zawodowej.

 Musicie pamiętać o jeszcze jednej rzeczy - pracodawca po zakończeniu ustalania uszczerbku na zdrowiu lub niezdolności do pracy w związku ze stwierdzoną chorobą zawodową pracownika, ma obowiązek przesłać do Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dr med. Jerzego Nofera w Łodzi oraz do właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego zawiadomienie o skutkach tej choroby.

 Szczegóły oraz nowy wykaz chorób zawodowych znajdziecie w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (Dz.U. z 2002 r., nr 132,
poz. 1115).

Lista Tagów: choroby, pracodawca, inspektora

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij