Telefoniczny system opieki domowej i mobilnej jest w Polsce ciągle nowością. Jest to usługa skierowana przede wszystkim do osób starszych, niesamodzielnych, czasowo lub stale samotnych z ograniczoną sprawnością ruchową lub intelektualną, które chcą lub muszą prowadzić samodzielne życie, ale wymagają stałego nadzoru. System pozwala na stałą, dyskretną opiekę nad podopiecznym. Pacjent może sam wezwać pomoc lub połączyć się z wybraną bliską osobą, jeżeli uzna, że zaszła taka potrzeba. Możliwe jest również automatyczne połączenie z Centrum Alarmowym, jeżeli monitoring najważniejszych funkcji życiowych (pulsu, ciśnienia krwi, oddechu) odbierze nieprawidłowe wskazania. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób, które nie są w pełni sprawne intelektualnie np. dotkniętych demencją lub chorobą Alzheimera. W takim przypadku możliwe jest zainstalowanie nadajnika GPS, który zlokalizuje taką osobę. Jeśli senior oddali się od domu i przekroczy wcześniej wytyczone granice np. obszar dzielnicy bądź miasta, centrum jest zawiadamiane automatycznie lub zostaje wysłana wiadomość SMS do wskazanej osoby.
- Pomimo wykorzystywania najnowocześniejszych technologii, urządzenie jest bardzo proste w obsłudze, nawet dla osób nieobytych z gadżetami technologicznymi - przekonuje Dariusz Chudzia, partner w CentrumTeleOpieki.
Jak działa TeleOpieka?
Każdy z użytkowników systemu TeleOpieki otrzymuje aparat w formie małego, dyskretnego wisiorka lub zegarka. Aby wezwać pomoc wystarczy nacisnąć przycisk. Sygnał przesyłany jest do modułu centralnego zainstalowanego w domu podopiecznego, który automatycznie łączy się z Centrum Teleopieki.
Oprócz możliwości manualnej aktywacji urządzenia, aparatura może być również zaprogramowana tak, by samoczynnie wysyłała sygnał w sytuacjach zagrożenia, np. w przypadku nadmiernego stężenia CO2, pożaru, zalania mieszkania bądź odłączenia urządzenia. Aparat jest wodoodporny, więc podopieczny może go nosić także podczas kąpieli. Statystycznie aż 70% wypadków zdarza się właśnie w łazience! Ponadto, dzięki wbudowanym czujnikom możliwy jest stały monitoring podstawowych i ważnych czynników życiowych: pulsu, ciśnienia, czynności oddechowych czy nawet wykrycie zaniku
aktywności ruchowej.
Funkcjonowanie systemu TeleOpieki możliwe jest dzięki stałym łączom telefonicznym lub sieci komórkowej. Druga opcja pozwala seniorom na większą mobilność – system działa wszędzie tam, gdzie jest zasięg sieci GSM.
Zalety Teleopieki
Personalny monitoring z powodzeniem wykorzystywany jest w krajach dotkniętych zjawiskiem starzenia się społeczeństwa: w USA, Niemczech i krajach skandynawskich. Według prognoz demograficznych w 2020 roku co piąty Polak będzie w wieku poprodukcyjnym. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na poprawienie kondycji coraz bardziej obciążonej służby zdrowia jest wdrażanie systemów opieki domowej.
- Coraz więcej starszych osób chce jak najdłużej żyć samodzielnie we własnym domu i nie obciążać swoich dzieci. Inne osoby żyją same, ponieważ zmusiła ich do tego sytuacja życiowa– mówi Dariusz Chudzia z Centrum TeleOpieki. – Obie grupy potrzebują nadzoru, który zapewni im poczucie bezpieczeństwa nawet w pustym domu – dodaje Chudzia.
Dzięki TeleOpiece możliwe jest natychmiastowe wysłanie sygnału alarmowego, połączenie się z Centrum Alarmowym, bliską osobą lub pogotowiem. Zgodnie z Ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym karetka w mieście powyżej 10 tysięcy mieszkańców powinna przyjechać do 15 minut od zgłoszenia. TeleOpieka pozwala zaalarmować również zaufaną osobę np. sąsiada, która może w tym czasie udzielić pierwszej pomocy lub po prostu "podnieść chorego na duchu".
Centrum TeleOpieki, za zgodą podopiecznego, może mieć również dostęp do zapasowego klucza do jego mieszkania, szczegółowych informacji o schorzeniach, na które cierpi a nawet o miejscu przechowywania stale zażywanych lekarstw. Dzięki temu ratownicy mogą bez przeszkód dostać się do mieszkania i już w czasie przejazdu postawić wstępną diagnozę. Wszystko to pozwala zaoszczędzić cenne minuty i uratować życie.
Tomasz Korkosz, rzecznik Naczelnej Izby Lekarskiej jest zdania, że: Każdy system wspomagający bezpieczeństwo osób, które potencjalnie mogą potrzebować zewnętrznego wsparcia jest ważny i potrzebny. Szczególnie może to dotyczyć osób starszych, które dodatkowo często cierpią na choroby przewlekłe. Szybkość dotarcia z pomocą do takich osób w sytuacjach nagłych jest kluczowa i bardzo często decydująca o zdrowiu lub nawet życiu.
Koszty TeleOpieki
Aktywacja urządzenia pozwalającego na monitoring personalny wynosi 95zł i jest to opłata jednorazowa. Miesięczny abonament za usługi TeleOpieki to wydatek 68 PLN. Centrum TeleOpieki, w zależności od wybranych parametrów urządzenia oferuje szeroką ofertę.
Pełny wykaz usług dostępny jest na stronie: http://www.tele-opieka.pl/