Idąc do sklepu i kupując dany produkt, często zastanawiamy się, dlaczego jego cena jest wyższa niż, dajmy na to, rok wcześniej. To negatywnie wpływa na nasze osobiste finanse. W słowniku ekonomicznym wzrost cen określa się mianem inflacji. Przyczyn jej powstania można upatrywać w wielu czynnikach. Jednym z nich jest dodruk pieniądza, które nie mają żadnego pokrycia. Inną przyczyną jest gwałtowny wzrost cen surowców, co jednak w Polsce nie ma dużego znaczenia, ponieważ nasz system ekonomiczny jest w niewielkim stopniu zależny od zapasów przyrodniczych. Niezrównoważone finanse publiczne i budżet, w którym wydatki przewyższają wpływy, także powodują wzrost ceny. Bardzo istotnym czynnikiem wywołującym inflację jest działalność Banku Centralnego i przesadne obniżanie przez niego stóp procentowych. Przez to obywatele mogą zaciągać tanie kredyty, co wcale nie znaczy, że kredyt tego typu to najlepszy kredyt dla gospodarki. Duża ilość monopolistów obecnych na rynku także znacznie podnosi ceny. Jest tak, ponieważ kiedy brakuje konkurencji, firmy mogą bez żadnych konsekwencji podnosić ceny. Skutki inflacji są bardzo różne, a ich skrajne konsekwencje mogą wywołać hiperinflację, która zupełnie dewaluuje wartość lokalnej waluty. Przykładem może być sytuacja w Polsce w roku 1990, kiedy to wprowadzano w życie tak zwany Plan Balcerowicza. Spowodował on ogromny wzrost cen oraz szybki wzrost bezrobocia. Skutki tego planu okazały się jednak dobre i już po kilku lat stan polskiej gospodarki znormalizował się. Jak widać, przyczyny inflacji są bardzo różne, a jej skutki trudne do przewidzenia. Pewne natomiast jest to, że za duży wzrost cen negatywnie wpływa na kształt systemu ekonomicznego, a rządzący muszą dokładać wszelkich starań, aby mu przeciwdziałać.
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) stanowią trzon polskiej gospodarki, odgrywając kluczową rolę w jej rozwoju i stabilności. Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego, sektor MŚP w Polsce tworzy aż 99,8% wszystkich przedsiębiorstw, zatrudniając ponad 67% pracowników sektora przedsiębiorstw i generując około 50% PKB kraju. Te imponujące statystyki jasno pokazują, jak istotne znaczenie mają małe i średnie firmy dla polskiej ekonomii.