Jest wiele sposobów pozyskiwania klientów. Telemarketing, mailing (tradycyjny lub elektroniczny), rozdawanie ulotek, reklama w prasie, w radiu, w telewizji, outdoor, i wreszcie – reklama w internecie. Firma posiadająca stronę www może dzięki niej uzyskać dodatkowy kanał, którym napłyną klienci.
Najdynamiczniej rozwijającą się formą reklamy w internecie, jest reklama w wyszukiwarkach. Wg. Henley Centre/AOL, aż 74% konsumentów poszukiwało informacji online o produktach i usługach przed zakupem. Tym, co najbardziej wyróżnia reklamę w postaci linków sponsorowanych i powoduje coraz większe nią zainteresowanie marketingowców, jest zupełnie odmienne niż w reklamie tradycyjnej podejście.
Reklama tradycyjna działa wg schematu (oczywiście w dużym uproszczeniu):
• Mam produkt na sprzedaż. Żeby ktoś się dowiedział, że może go u mnie kupić, reklamuję go w prasie, telewizji, na bilboardach, itp. Moja reklama trafia do bardzo wielu odbiorców, dzięki czemu – statystycznie – jest wśród nich grupa zainteresowana moim produktem. Jeśli moja reklama będzie interesująca i odbiorca zobaczy ją w odpowiednim momencie, zostanie moim klientem.
Reklama w wyszukiwarkach (tzw. SEM) działa odwrotnie:
• Jeśli ktoś potrzebuje produktu, który mam w ofercie, w pierwszej kolejności sięga po internet i używa wyszukiwarki. Wpisuje zapytanie precyzujące jego potrzebę. Jeśli w jego zapytaniu znajdą się słowa kluczowe związane z moim produktem, zostaje mu wyświetlona moja reklama. Użytkownik po kliknięciu w nią jest przenoszony na moją stronę, gdzie może zapoznać się z ofertą i dokonać zakupu = zostać moim klientem.
Więc nie ja szukam klienta, tylko on szuka mnie! To odwrócenie mechanizmu ma potężną zaletę – reklamy AdWords są wyświetlane tylko tym klientom, którzy są nimi zainteresowani. Reklama nie jest więc natrętna, nie jest odbierana negatywnie! Wg Gemius SA (Źródło: Gemius SA, gemiusTraffic, raport za rok 2006) ponad 55% użytkowników w Polsce ocenia strony z reklamami AdWords jako przydatne. Czyli – reklama na żądanie :-)
Reklama w wyszukiwarkach ma wiele innych zalet:
• Jest dostępna dla klientów z niewielkimi budżetami. Dysponując kwotą nawet kilkuset złotych miesięcznie można być obecnym w linkach sponsorowanych. Oczywiście wysokość budżetu przekłada się na wynik kampanii – ponieważ płaci się za kliknięcie w reklamę, ilość możliwych do uzyskania kliknięć jest związana z przeznaczonymi środkami.
• Daje natychmiastowe efekty. Reklamy pojawiają się niemal zaraz po uruchomieniu kampanii, dzięki czemu klienci zaczynają trafiać na naszą stronę bardzo szybko.
• Jest bardzo elastyczna. Można zmieniać jej ustawienia w dowolnym momencie trwania – dodawać słowa kluczowe, reklamy, modyfikować istniejące, włączać lub wyłączać grupy reklam, itd.
• Jest doskonałym uzupełnieniem innych działań reklamowych. Bardzo często klienci pamiętając fragment reklamy prasowej, radiowej, telewizyjnej, szukają w internecie szczegółów na temat reklamowanego produktu – dobrze jest pomóc im znaleźć swoją ofertę reklamą, nawiązującą do emitowanej w innych mediach.
• Łatwo jest mierzyć jej skuteczność. Dzięki połączeniu ze statystykami reklamowanej strony można uzyskać bardzo precyzyjne informacje na temat ilości odwiedzin pozyskanych za jej pomocą, ich długości, listy odwiedzanych stron oraz ilości konwersji.
Reklama w wyszukiwarkach jest bardzo złożonym zagadnieniem. Nie sposób omówić wszystkich jej aspektów w tak krótkiej publikacji. Jeśli są Państwo zainteresowani dalszymi szczegółami, zapraszamy do przeczytania dodatkowych informacji nt. linków sponsorowanych. Znajdą tam Państwo również informację o ofercie naszej firmy w tym zakresie.