Zima daje się we znaki wszystkim kierowcom. Niektórzy nie dają sobie zbyt dobrze z nią rady. Ten artykuł jest właśnie dla początkujących kierowców . 

Data dodania: 2009-11-15

Wyświetleń: 1913

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 3

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

3 Ocena

Licencja: Creative Commons

1 - Wielu kierowców zimą zapala swój samochód i " grzeje "  na  jałowym  biegu  przez kilka minut, od czasu do czasu naciskając pedał gazu. Jest to działanie, które jest mało skuteczne, zużycie 90 % paliwa jest absolutnie nieproduktywne. Praca na biegu jałowym w zimie nie powinna trwać więcej niż góra 30 sekund. Ruszaj i jedź pierwsze kilka kilometrów z szybkością poniżej 70 km/godz.

2 - Aby uniknąć szybszego zużycia silnika w zimie stosuj wielosezonowe oleje wysokiej jakości.  Nie warto  na tym oszczędzać. W dłuższej perspektywie rachunek ekonomiczny przemawia zdecydowanie na korzyść dobrych olejów.

3 - Przed zimą sprawdź ciśnienie w cylindrach, stan swojego akumulatora i zapłon. Te trzy elementy to 80 % zimowych problemów.

4 - Sprawdź pasek klinowy alternatora. Luźny spowoduje, że twój akumulator mimo, że sprawny, będzie  niedoładowany. Pamiętaj, że sprawność tego samego akumulatora w temperaturze poniżej zera stopni Celsjusza jest o połowę niższa niż w temperaturze 25 stopni. Taka już jego natura.

5 - Jakie stężenie płynu chłodniczego ? Najczęściej używane są glikole alkoholowe. W oryginalnych stężeniach zamarzają w temperaturze - 20 stopni. Ilość ciepła pochłanianego przez płyn chłodzący jest proporcjonalny do ilości wody w roztworze, ale z drugiej strony krzemiany i fosforany w nim zawarte lepiej rozpuszczają się w wodzie, gdy jej za mało osadzają się na ściankach układu chłodzenia powodując szybszą korozję. Najlepiej gdy miną mrozy przejść jak najszybciej na wodę.

6- Istnieje   mit,  aby spuścić  nieco  powietrza z kół,  aby poprawić ich  przyczepność.  To niweczy całą pracę firm je produkujących. Tysiące godzin testów, lata doświadczeń w każdej szanującej się firmie produkujących opony jest po to, aby zaprojektować kształt, dobrać odpowiednie materiały i znaleźć optymalne ciśnienie, aby uzyskać optymalną przeczepność. Konkluzja : ciśnienie takie jakie zaleca producent.

7 - Naucz się jeździć ,,,,.. bez hamowania. W zimie się to bardzo przydaje, czyni jazdę bezpieczniejszą i na każdych 100 kilometrach możesz zaoszczędzić nawet do litra paliwa.

8 - Poślizgi

Rady teoretyczne są potrzebne, ale nie poparte solidną praktyką i ćwiczeniami w terenie zupełnie bezużyteczne. Najlepiej skorzystać z pomocy tych kierowców, którzy mają doświadczenie w tej dziedzinie. Teoreczne rady bez praktyki mogą być wręcz szkodliwe. Tu decydują podświadome nawyki wyniesione z treningu poślizg to  ułamki sekund a reakcja  może być na wagę czyjegoś życia.

9 - No i pamiętajmy w określonym czasie o zmianie opon z letnich na zimowe.

Licencja: Creative Commons