W roku 1932 Johannes Heinrich Schultz wydał książkę “Trening autogenny - samoodprężenie przez koncentrację”. Opisywała ona techniki relaksacji neuromięśniowej polegającej na wywoływaniu stanu zbliżonego do autohipnozy lub medytacji wewnętrznej.

Data dodania: 2009-09-23

Wyświetleń: 1773

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Schultz zastosował techniki wykorzystywane w japońskiej medytacji zen i indyjskiej jodze pomijając jednak ich aspekt religijny. Trening autogenny znajduje swoje zastosowanie w leczeniu nerwic i chorób psychosomatycznych, w położnictwie, przy dolegliwościach hormonalnych, zaburzeniach foniatrycznych, w stomatologii oraz przy drobnych zabiegach chirurgicznych. Elementy treningu autogennego stosuje się również w pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Trening Autogenny jest połączeniem autosugestii w stanie zwężonej na skutek koncentracji uwagi świadomości i ćwiczeń regulacji funkcji cielesnych i wegetatywnych. Podczas pracy we wrocławskim instytucie hipnozy Schultz zauważył, że pacjenci podczas hipnozy przeżywali ciężar i ciepło w różnych częściach ciała. Interpretował to jako początek przełączenia w wegetatywnym systemie nerwowym. Wiedząc, że "przełączenie" to może być spowodowane przez pacjenta samodzielnie opracował metody treningu autogennego. Trening autogenny nie wymaga wiele czasu i jest dość łatwy. Jego efektem może być poprawa zdrowia, sprawności fizycznej i psychicznej oraz poprawa pamięci i koncentracji. Podnosi się również poczucie własnej wartości i zdolność przyswajania wiedzy. TA znakomicie sprawdza się w walce z chorobami cywilizacyjnymi i pomaga zapobiegać skutkom stresu. Mogą z niego korzystać ludzie cierpiący na zaburzenia psychiczne jeśli tylko są oni w stanie stosować autosugestię. Jako psychoterapia okazuje się również skuteczny w leczeniu chorób organicznych. Stosuje się go jednak przede wszystkim w leczeniu schorzeń takich jak: agresywność i drażliwość depresje, zaburzenia poczucia własnej wartości i zaniżona samoocena, lęki, zahamowania i nieśmiałość, zaburzenia snu, nerwowość, niektóre zaburzenia seksualne wyczerpanie nerwowe uzależnienia choroby psychosomatyczne.

Stosując trening autogenny należy przybrać pozycję ciała pozwalającą na całkowite odprężenie. Teoretycznie może to być dowolna pozycja jednak najczęściej stosuje się jedną z trzech najbardziej popularnych:

-Leżąca

-Bierna siedząca

-Aktywna siedząca (pozycja dorożkarza)

Podczas Treningu warto jest zamknąć oczy. Pomaga to początkującym wprowadzić się w stan hipnotyczny. Trening autogenny w wersji podstawowej składa się z 6 ćwiczeń, są to:


- Ciężkie ręce

- Ciepłe ręce

- Spokojne serce

- Spokojny oddech

- Ciepłe ciało

- Chłodne czoło


Podczas treningu mogą wystąpić działania niepożądane takie jak:

skurcze w przypadku zbyt długiego ćwiczenia

- drganie i drżenie mięśni

- mrowienie

- pieczenie lub brak czucia

- kichanie

- kaszel

- ziewanie

- zawroty

- głowy

- ślinotok

- łzawienie

- strach

- podniecenie seksualne

- kołatanie serca

- mdłości

- atak duszności

- bóle brzucha

- natłok myśli

- halucynacje

- depresja

- euforia

 psychoterapia Warszawa

Seocean.pl
Pozycjonowanie, seo copywriting.

Licencja: Creative Commons