Z wyszukiwarek internetowych korzystają obecnie praktycznie wszyscy internauci. Chcąc znaleźć informacje lub produkt to właśnie wyszukiwarka jest pierwszą rzeczą, po jaką sięga statystyczny posiadacz Internetu. Z tego względu portale internetowe oraz firmy posiadające witryny w sieci, starają się o to, aby znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Wysoka pozycja w wyszukiwarkach wpływa oczywiście na ilość odwiedzin, ale także oznacza, że witryna jest godna uwagi i zawiera wartościową treść. Istnieją dwa sposoby na to, aby zaistnieć w wyszukiwarkach. Pierwszym sposobem są linki sponsorowane, a drugim pozycjonowanie. W tym artykule dokonamy porównana tych dwóch sposobów i doradzimy, kiedy warto zainwestować w linki sponsorowane, a kiedy w pozycjonowanie witryny.
Czym tak naprawdę są linki sponsorowane? No, więc korzystając z wyszukiwarki Google, po wprowadzeniu szukanej frazy pokazują się nam wyniki wyszukiwania. Wyniki, które pojawiają się na środku strony, są to witryny uznane przez algorytm wyszukiwarki za wartościowe i najbardziej pasujące do wprowadzonej frazy. Po prawej stronie znajdują się linki sponsorowane, zwane też często boksami. Aby nasza strona widniała wśród tych linków sponsorowanych pod wybraną frazą musimy za takie wyświetlanie zapłacić. System odpowiedzialny za wyświetlanie linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google nazywa się AdWords. Zatem gdy decydujemy się na linki sponsorowane, musimy założyć odpowiednie konto. Najlepiej zrobić, to w Google AdWords, gdyż Google jest to wyszukiwarka, z której korzysta ponad 90% internatów. Promocja w innych wyszukiwarkach nie jest opłacalna. Następnie należy przystąpić do odpowiedniego skonfigurowania konta AdWords. Najważniejszym etapem jest oczywiście dobranie odpowiednich słów kluczowych, po wpisaniu, których nasza strona będzie pojawiała się w miejscu linków sponsorowanych. Zapłacić za taki boks będziemy musieli tylko wtedy, gdy internauta kliknie w nasz link. Zatem koszty takiej kampanii w AdWords zależą od częstotliwości kliknięć w nasze linki sponsorowane, a także od popularności danego słowa kluczowego.
Jeśli natomiast zdecydujemy się na pozycjonowanie naszej strony, czyli umieszczenie jej w naturalnych wynikach wyszukiwania, musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli poświęcić na to zdecydowanie więcej czasu niż decydując się na linki sponsorowane w Google AdWords. Chyba, że zlecimy tą czynność odpowiedniej firmie zajmującej się marketingiem w wyszukiwarkach. W naturalnych wynikach wyszukiwania pojawiają się witryny, które zostały uznane przez algorytm wyszukiwarki za wartościowe. Im wyższa pozycja w wynikach tym strona została wyżej oceniona. Zatem, aby nasza strona znalazła się wysoko, musimy dostosować naszą stronę tak, aby sprostać tym wymaganiom takich algorytmów. Czynników wpływających na wysoką ocenę witryny jest sporo. Wskazówki jak odpowiednio przygotować stronę, aby była wartościowa dla wyszukiwarki możemy znaleźć m.in. na stronach Google.
Zatem jaki sposób promowania strony jest skuteczniejszy i tańszy, linki sponsorowane czy pozycjonowanie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na te pytanie, gdyż w zależności od wybranych fraz, pod którymi chcemy, aby nasz serwis pojawiał się wysoko w wynikach wyszukiwania, raz jedna metoda będzie okazywała się lepsza, a raz druga. Dlatego gdy dokonamy wyboru słów kluczowych, należy za każdym razem oszacować czy tańsze i skuteczniejsze będą linki sponsorowane, czy pozycjonowanie witryny.