Pamiętaj, że do każdego CV wysyłanego do pracodawcy dołączamy standardowo list, ale już ten absolutnie nie może być jedną, szara kopią przesłaną do wszystkich firm, w których ubiegamy się o posadę. List motywacyjny musi być skierowany bezpośrednio to tej jednej firmy, w której zamierzamy podjąć pracę i być zwięzłym rozwinięciem naszego życiorysu – uzupełnionym o prezentację naszych najlepszych stron, zainteresowań i sukcesów.
List motywacyjny powinien konkretnie i krótko uzasadnić, dlaczego to my jesteśmy najlepsi na oferowane przez firmę stanowisko pracy i dlaczego w ogóle się o nie ubiegamy. Tworząc list – nie kopiuj bezmyślnie CV, które też wysyłasz do pracodawcy – on naprawdę umie czytać, i z pewnością nie chciałby pięć razy dowiadywać się o tym samym, raz w sposób wypunktowany a raz pełnymi zdaniami. Bądź oryginalny, opisz swoje zainteresowania powiązane z nową pracą, doświadczenia (nawet te wakacyjne), itp. Koniecznie odwołaj się do wymagań zawartych w ofercie pracy. Pracodawca poszukuje osoby kreatywnej? Świetnie! Przecież jesteś kreatywny, wspomnij o swoim ostatnim pomyśle dla innej firmy, lub o własnym niezwiązanym z pracą. Pokaż się z dobrej strony!
Zakończenie listu motywacyjnego powinno być możliwie standardowe tzn. prosisz o rozmowę kwalifikacyjną, na której chętnie udzielisz rekrutującym dodatkowych informacji o sobie, odpowiesz na dodatkowe pytania, itp. Jeśli cokolwiek załączasz do listu motywacyjnego (np. dyplom z konkursu „Najlepszy w sieci” itp. – nie zapomnij pod listem dopisać wyraźnie załączników – będziesz miał większą pewność, że nie zaginą a i pracodawca spojrzy na to lepiej.
Obowiązkowo podpisz list własnoręcznie (nie komputerowo!) i zakończ jednym ze zwrotów grzecznościowych „Z poważaniem”, „Z wyrazami szacunku” itd.