Jednym z internetowych fenomenów ostatnich czasów jest rosnąca popularność nowoczesnych form video, które stanowią nie tylko atrakcyjną prezentację treści, ale również pozwalają na tworzenie zupełnie nowych form komunikacji. Ich wykorzystywanie przez większe korporacje w celach reklamowych i informacyjnych jest coraz bardziej powszechne.

Data dodania: 2009-06-22

Wyświetleń: 1507

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena
Pobierz artykul

Licencja: Creative Commons

Jednym z internetowych fenomenów ostatnich czasów jest rosnąca popularność nowoczesnych form video, które stanowią nie tylko atrakcyjną prezentację treści, ale również pozwalają na tworzenie zupełnie nowych form komunikacji. Ich wykorzystywanie przez większe korporacje w celach reklamowych i informacyjnych jest coraz bardziej powszechne. Czy kreowanie wizerunku poprzez materiały filmów dostępne on-line to wyłącznie domena pracodawców/ popularnych marek? Okazuję się, że zalety audio wizualizacji wykorzystują również kandydaci ubiegający się o pracę.

Na stronach i portalach internetowych pojawiły się zakładki „video”, które stanowią podstawowe narzędzie komunikacyjne bądź ciekawe uzupełnienie zawartości strony.
Jakość filmów i ich wykorzystanie mogą służyć do nieformalnej oceny atrakcyjności strony. Przyciągają uwagę internautów, a tym samym pozytywnie wpływają na statystyki dotyczące odwiedzalności danej strony. Dynamiczny rozwój platformy YouTube stworzył olbrzymie pole do popisu twórcom video, którzy tym samym określili nie tylko nową formę wyrazu, ale również medium. Atrakcyjność ruchomego obrazu miała jak dotąd decydujący wpływ na najnowszy model komunikacji w Internecie, po który coraz częściej sięgają przedstawiciele sektora korporacyjnego poprzez zamieszczanie materiałów filmowych dotyczących bezpośrednio działalności firmy i jej usług. Film korporacyjny stanowi obecnie skuteczny i sprawdzony środek przekazu informacji oraz budowania wizerunku firmy. Ponadto, służy utrwaleniu pozytywnego wizerunku firmy, jako nowoczesnego i wiarygodnego pracodawcy, będącego priorytetem wszelkich działań z zakresu Employer Branding’u. Do jego specyficznych odmian można zaliczyć mniej popularny na naszym rynku film rekrutacyjny, który jest pewnego rodzaju połączeniem filmu wizerunkowego oraz informacją o rekrutacji na (konkretne) stanowiska w firmie.

Forma video to nie tylko doskonałe narzędzie promocji i reklamy wykorzystywane m.in. przez pracodawców. To również nowy sposób autoprezentacji, coraz częściej wykorzystywany przez osoby poszukujące pracy. W Stanach Zjednoczonych ogromną popularnością cieszy się Video CV (Video Resume), czyli krótki film, w którym kandydat opowiada m.in. o swoim doświadczeniu, kwalifikacjach i zainteresowaniach. Eksperci ds. rekrutacji określają Video CV, jako prezentacje indywidualnych umiejętności zawierająca z jednej strony kluczowe informacje w zakresie kompetencji i jednocześnie pokazującą zdolności prezentacyjne i medialność danego kandydata. Co więcej, widzą w tym ogromną szansę dla kandydata na wyróżnienie swojej aplikacji w procesie rekrutacyjnym oraz zwrócenie na siebie uwagi potencjalnego pracodawcy. Pytanie czy tak samo uważają polscy eksperci? Czy Video CV przyjmie się na polskim rynku pracy? Czy zarówno studenci jak i inne osoby poszukujące pracy skorzystają z takiej formy prezentacji swojej osoby?

Odpowiedź nie jest do końca oczywista. Nowe CV nie zbiera zbyt pochlebnych opinii, jeżeli jest interpretowane, jako substytut klasycznej, pisemnej aplikacji. Pytanie czy tak właśnie powinno być oceniane? Zgodnie z VRCC (The Video Compliance Committee), CV w formie video powinno być uzupełnieniem formy pisemnej. W takim przypadku aplikując na dane stanowisko, powinniśmy być przygotowani na wysłanie 3 dokumentów: materiału video, klasycznego CV oraz listu motywacyjnego. Pracodawca ocenia nie tylko suche fakty, ale również unikalne umiejętności jak kreatywność, sztukę prezentacji czy inne cechy niemożliwe do przekazania w dokumencie pisanym przy pomocy zdjęcia i tekstu. Pracodawca już na samym wstępie ma lepszy i bogatszy obraz naszej osoby, bazując na komunikacji niewerbalnej, która w relacjach interpersonalnych stanowi ogromne źródło informacji o drugiej osobie. Jest to efekt pierwszego wrażenia, które również pojawia się w czasie rozmowy kwalifikacyjnej. Co zrobić, aby zadziałało na naszą korzyść?

Poziom trudności w przygotowaniu Video CV i jakość nagrania zależy wyłącznie od kandydata. Jednym z łatwiejszych sposobów jest użycie zwykłej domowej kamerki internetowej bądź kamery w telefonie. Coraz więcej zagranicznych stron i portali pracy oferuje profesjonalne aplikacje i programy do tworzenia Video Resume. Przykładem jest amerykańska strona GoCVOne.com, na której można szybko i darmowo stworzyć własne Video CV. Dużo osób tworzy krótkie filmy o sobie z wykorzystaniem montażu i dodatkowych efektów wizualnych. W tym przypadku autorzy przede wszystkim pokazują swoją kreatywność i pomysłowość, a czasami nawet poczucie humoru.

Niektórzy twierdzą, że powszechność Video CV będzie porównywalna do korzystania z iPod’a. Nie ulega wątpliwości, iż polscy specjaliści działów HR będą otrzymywali je w coraz większych ilościach. Wydawać się może również, że Polacy nieco dłużej zachowują dystans i nieufność do pojawiających się „nowości”, ale prędzej czy później im ulegają. Najważniejsze jest osiągnięcie celu. Trzeba tylko dobrać odpowiednie i najskuteczniejsze narzędzia. Video CV to narzędzie marketingowe kandydata, które stanowi doskonałe uzupełnienie standardowej aplikacji. Warto już o nim myśleć, gdyż mamy do czynienia z internetową video-rewolucją.

Licencja: Creative Commons