Pomysł na początek
Dziś można otworzyć sklep internetowy w 3 minuty – to nie jest problem. Większą sztuką jest takie zaplanowanie działalności, aby nie była ona kopią setek już istniejących. Niektórzy mówią, że pierwszy biznes i tak musi upaść, ale bardzo często dzieje się tak właśnie dlatego, że pierwszy=nieprzemyślany. Dobry sklep z dobrym planem rozwojowym ma wszelkie szanse powodzenia, trzeba jednak wiedzieć, jak się za to zabrać. Na początek trzeba stworzyć listę asortymentu, zaplanować sprzedaż i akcje promocyjne i oczywiście dokładnie zaplanować kontakty biznesowe, co jest najważniejsze w przypadku sklepów będących dystrybutorami produktów pochodzących z hurtowni. Możliwość usprawnienia obsługi ze względu na dropshipping będzie dodatkowym atutem.
Technika na później
Żeby mieć sklep, warto mieć własną domenę. Teoretycznie nie jest to konieczne, ponieważ sklepy można prowadzić w subdomenach platform sklepowych, co jest wygodne, bo taka platforma nie wymaga prawie żadnej obsługi. Jednak nawet w tym przypadku własna domena jest atutem. To proste: nie mając własnej domeny, tak naprawdę cały czas działa się pod cudzą marką – dopiero własna domena daje pełne możliwości zarządzania kontami pocztowymi, serwerem FTP, plikami dodatkowymi i kilkoma innymi przydatnymi narzędziami, które przeznaczone są raczej dla bardziej doświadczonych administratorów sklepów. Podstawową zaletą jest jednak nadal własna nazwa domeny, czyli własna marka.
Pieniądze na koniec
W zasadzie niezbyt to ściśle napisałem – musisz mieć pieniądze na start, ponieważ nawet jeśli korzystasz z darmowego wariantu platformy sklepowej, to i tak asortyment do sklepu trzeba kupić. Jednak w prowadzeniu sklepu internetowego ważne jest, aby wystrzegać się bardzo popularnego błędu, czyli liczenia dochodów jeszcze przed pierwszą sprzedażą. To mocno nieprzewidywalne, szczególnie jeśli nie jesteś producentem sprzedawanych wyrobów i nie masz monopolu na ich dystrybucję. Sklepy internetowe są liczone w setkach tysięcy, a tylko kilka z nich ma naprawdę silną pozycję, co oznacza, że zakładanie sporych zysków już na początek, zwykle nie mając żadnych danych do obliczeń, jest niepotrzebnym robieniem sobie nadziei. Nawet najlepszy plan i najlepsze oprogramowanie nie jest gwarancją sukcesu. Oczywiście chciałbym, żeby tak było, ale wszystko, co mogę zrobić, to podrzucić Ci parę dobrych pomysłów i życzenia sukcesu, ale osiągnięcie go w e-commerce zależy w różnej mierze od oprogramowania, pomysłu i szczęścia, a tego ostatniego kupić się, niestety, nie da.
Własny sklep internetowy to jeden z najlepszych pomysłów na biznes, ale musisz wiedzieć, jak ma to działać, ponieważ również modeli działalności e segmencie e-commerce jest naprawdę wiele i każdy ma swoje cienie i blaski. Nie ma uniwersalnej recepty na znakomity sklep, ale są sposoby na to, żeby nawet przeciętny plan przekuć w całkiem niezły.