Globalna światowa sieć komputerowa Internet, stanowi dzisiaj potężne narzędzie wykorzystywane przez człowieka do różnych celów. Jest super szybkim medium przesyłania informacji dzięki usługom tj. poczta elektroniczna, komunikatory, serwisy informacyjne, dzięki Internetowi wymieniane są oferty handlowe, prowadzone wideokonferencje i wiele innych.
Jednym z najbardziej popularnych usług ostatnich czasów stał się handel elektroniczny (e-commerce). Coraz powstają nowe serwisy typu sklepy internetowe, które służą do wspomagania realizacji transakcji handlowych za pośrednictwem Internetu. Przedstawię możliwości i działanie tego typu serwisu na przykładzie sklepu internetowego Temex, oferującego ciężki sprzęt budowlany.
Podstawowym zadaniem sklepu internetowego jest dobre zaprezentowanie oferty handlowej. Aby nadać prezentowanym towarom porządek, zastosowany katalog produktów, gdzie poszczególne towary grupowane są w odpowiednie kategorie i podkategorie. W prezentowanym sklepie, głównymi kategoriami towarów są podstawowe rodzaje urządzeń np. Agregaty prądotwórcze, Silniki spalinowe, Przecinarki i wiertnice, Pompy spalinowe - Motopompy i wiele innych. Układ taki pozwala klientowi w łatwy sposób dotrzeć do interesującego go towaru i zapoznać się z jego opisem.
Po zapoznaniu się z prezentacją towaru (np. Silnik GX 160), klient może dokonać zamówienia produktu. Do tego celu został stworzony obiekt pośredni tzw. moduł koszyka, gdzie towary najpierw dodawane są do koszyka, natomiast po skończeniu "wirtualnych zakupów" wysyłane jest zamówienie. W trakcie trwania zakupów klient ma cały czas bezpośredni wgląd do koszyka, przez co wygodnie i łatwo może kontrolować stan zamawianych towarów oraz kwotę zamówienia. Do czasu wysłania zamówienia, stan koszyka może być modyfikowany (usuwanie, dodawanie i zmiana ilości zamówionych towarów). Po przesłaniu zamówienia, trafia one do obsługi sklepu firmy Temex - Maszyny i Urządzenia budowlane i tam jest dalej realizowane. W zależności od ustalonej formy płatności i sposobu odbioru towar np. po odnotowaniu wpłaty na konto bankowe, zostaje spakowany i przesłany firmą kurierską na adres wskazany przez klienta.
Częstym elementem wykorzystywanym do skierowania klientów na konkretne towary są moduły typu: Nowości, Promocje, Polecamy, Najlepiej sprzedawane itp. Dzięki zastosowaniu tego typu technik, właściciele sklepów mogą regulować sprzedaż nadwyżek magazynowych, towarów których chcą się szybciej "pozbyć". W prezentowanym sklepie zastosowano mechanizm promocji, do których dodawane towary z różnych kategorii np.: Silnik GX 390, Płyta wibracyjna Weber cr 1 r, Osprzęt do młotów i tym podobne.
Ponieważ obserwujemy ciągły wzrost dostępu Polaków (i nie tylko) do Internetu, coraz większe zainteresowanie sklepami internetowymi wśród użytkowników oraz zwiększające się zaufanie do realizacji zakupów przez Internet, warto jest wystąpić z ofertą w tym medium a tym samym zwiększyć zakres potencjalnych klientów.