Jaki powinien być Twój cel?
Musi być jasno określony, choćby po to, byś wiedział czy go osiągnąłeś. Jeśli jest to cel złożony, rozciągnięty w czasie, podziel go na mniejsze etapy.
Cel musi być sprawdzalny – musisz znać kryterium, na podstawie którego będziesz mógł stwierdzić, że cel osiągnąłeś.
Osiągnięcie celu musi być całkowicie zależne od Ciebie – od Twojej aktywności, zaangażowania, inicjatywy.
Koszty potrzebne do osiągnięcia celu nie przewyższają zysków.
Cel powinien być sformułowany pozytywnie, a nie bazować na negatywnych emocjach. Powtarzaj sobie „założę własną firmę”, nie zaś „nie będę na bezrobociu”.
Najważniejszy jest jedna początek: poznawanie siebie, tego co dla Ciebie ważne, definiowanie pragnień. Powinno się wiedzieć, czy obrany cel do nas pasuje, czy jego realizacja da nam satysfakcje i szczęście. Poczucie spełnienia zapewniać może wiele rzeczy. Dla jednych celem będzie zabezpieczenie finansowe, dla innych niezależność, harmonia rodzinna. Emerson mawiał tak:
„Sukces to: śmiać się często i szczerze. Zyskać szacunek inteligentnych ludzi i podziw dzieci, zasługiwać na dobra ocenę uczciwych krytyków i cierpliwie znosić zdradę fałszywych przyjaciół, doceniać piękno, znajdować w bliźnich to, co najbardziej wartościowe, pozostawić po sobie świat nieco lepszym i mieć świadomość, że choćby jedna istota ludzka odetchnęła lżej dzięki temu, że my istnieliśmy na tym świecie”.
Tylko Ty możesz zdecydować czy kolejne wydarzenie, decyzja, etap to sukces czy nie. Zastanów się, jak udało Ci się go osiągnąć, bądź wierny swym wartościom.
Czy każdy może osiągnąć sukces?
Tak jak nie ma jednej definicji sukcesu, tak nie istnieje katalog cech, które człowiek sukcesu musi koniecznie posiadać. Ważne są oczywiście upór, wytrwałość, wiara w siebie. Niezależnie jednak od tych kategorii, tym co łączy osoby odnoszące zwycięstwa jest aktywność, działanie, postęp. Pamiętaj: to, co nazywasz sukcesem zależy przede wszystkim od twojego systemu wartości, od Twoich wyborów i pragnień! Sukces ma wiele twarzy!
Artykuł powstał na podstawie Konieczny M. "Psychologiczne aspekty zakładania działalności gospodarczej" w: Kompendium przedsiębiorczości, Warszawa 2008