Ich pierwszoplanowym zadaniem jest uszczelnienie powierzchni między skrzynią korbową a komorą spalania. Dodatkowym przeznaczeniem jest odprowadzanie oleju gromadzącego się na ściankach cylindra.
Zastosowanie pierścieni tłokowych
Głównym procesem, w którym pierścienie tłokowe są używane, jest przesyłanie ciepła do cylindra prosto z tłoków , a także uszczelnienie komory spalania przed zbytnim wydostawaniem się oleju. Na dodatek pierścienie tłokowe wypełniają zasadniczą pracę w cyklach kontrolujących zużycie oleju. Jest to jedno z podstawowych zadań w silniku spalinowym.
Pierścienie tłokowe - budowa
Żeby prawidłowo wypełniać zlecone funkcje pierścienie muszą mieć właściwą budowę. Każdy fragment musi posiadać szczelinę, dzięki której będzie ułatwiony instalacja na cylindrze. Arcyważne w całym procesie jest doskonałe przyleganie pierścienia tłokowego do powierzchni roboczej. Niezbędny jest wszakże niewielki luz. W trakcie pracy zostaje on wypełniony cienką warstwą oleju. Nie mniej ważna jest siła, z jaką tłok napiera na gładź cylindra. Tę właściwość osiąga się przez proces nadanie pierścieniom delikatnie owalnego kształtu. Dzięki temu w ciągu pracy w sporej temperaturze tłok może się niewiele powiększać, a elipsoidalny kształt pierścienia powiększa dopasowaną do tego powierzchnię.
Z jakich materiałów produkuje się pierścienie tłokowe
W bieżącej technologii do wytwórczości pierścieni tłokowych używa się żeliwa. W zależności od odmiany produktu, wykorzystuje się bardzo często żeliwo ciągliwe lub żeliwo szare sferoidalne. Jest to spowodowane optymalnymi właściwościami żeliwa. Zaletami żeliwa jest to, że w znaczącym stopniu dopasowuje się do odrębnych materiałów (w naszym przypadku ścianki cylindra) jak również dobrze znosi pokrywanie materiałami gwarantującymi niezmienność i niepodatność na uszkodzenia. Po osiągnięciu niezbędnego kształtu pierścienie wzbogaca się domieszką molibdenu, a ich powierzchnie przechodzą etap chromowania. Okazjonalnie można oprócz tego spotkać pierścienie tłokowe wykonane z walcowanych prętów stalowych.
Pierścienie tłokowe – podział ze względu na ich zastosowanie
W teraźniejszym użytku odróżnia się trzy typy pierścieni tłokowych, które stosowane są w mechanizmie silników spalinowych. Są to:
- Pierścienie tłokowe zgarniające (olejowe) - ich najważniejszym celem jest zbieranie znaczących ilości oleju z tulei cylindra. Asekuruje to tłoki silnika przed zbyt dużą ilością środka smarującego , a także gwarantuje ciągłe smarowanie na poziomie bardzo cienkiej warstwy tzw. filmu olejowego.
- Pierścienie tłokowe uszczelniające - chronią tłoki i skrzynię korbową przed przedostawaniem się spalin. Gatunkowość wykonania powoduje, że pierścienie uszczelniające utrzymują jeszcze niemałą kompresję ciśnienia w przestrzeni pod tłokiem.
- Pierścienie tłokowe kompresyjno-zgarniające - spełniają pokrewne role jak pierścienie zgarniające - wstrzymują gazy, które nie zostają uwięzione przez pierścień uszczelniający. W dodatku eliminują nadpodaż oleju z cylindrów jak pierścienie tłokowe zgarniające.