Awarie układu turbodoładowania w samochodach to ostatnimi czasy bardzo często spotykane zjawisko. Co jest przyczyną tego rodzaju usterek i jaki wpływ na żywotność turbosprężarki ma olej silnikowy? Tego dowiecie się z naszego artykułu

Data dodania: 2018-02-28

Wyświetleń: 1199

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Niemal wszystkie nowoczesne silniki jakie obecnie możemy spotkać w samochodach wyposażone są w turbodoładowanie. Przy ciągłym downsizeingu jest to logiczny krok który pozwala przy małym litrażu jednostki napędowej zachować duża moc.

Wiąże się to jednak z podwyższoną awaryjnością tego rodzaju konstrukcji. Obecnie awarie turbosprężarek są już na porządku dziennym szczególnie jeżeli mówimy o silnikach diesla. Owe usterki to jednak nie wyłącznie konswkwencja obranej ścieżki przez inżynierów danej marki ale najczęściej wynikają zwyczajnie z zaniedbań samych kierowców. Bardzo dużo zależy bowiem od smarowania jednostki napędowej.

Jak zapewne wszyscy wiedzą główna rolą oleju silnikowego jest smarowanie elementów silnika przez co możliwe jest minimalizowanie tarcia i jego szkodliwego wpływu na stan danej jednostki napędowej. Oprócz tego olej pomaga w regulowaniu temperatury i chroni silnik przed powstaniem nagarów oraz zanieczyszczeń.

Jednak nie wszyscy wiedzą iż olej silnikowy nie płynie wyłącznie przez silnik ale również przez turbosprężarkę, dzięki czemu pomaga chronić ją przed szybszym zużyciem.

Dlaczego turbina musi być smarowana? Otóż wszystko za sprawą obciążeń jakim jest poddawana oraz wysokiej temperatury jej pracy.

Rolą turbosprężarki jest dostarczenie większej ilości powietrza do komory spalania. Z tego też względu turbina rozpędza się do coraz to większych prędkości które mogą wynosić nawet  200 000 obr./min.  W połączeniu z wysoką temperaturą pracy tworzy to bardzo ciężkie warunki pracy.

Skoro wiemy już iż turbosprężarka pracuje w bardzo ciężkich warunkach możemy łatwo zobaczyć jak destrukcyjne konsekwencje mogą mieć zaniedbania odnośnie wymiany oleju. Jak pokazuje doświadczenie, niesprawność układu turbo najczęściej jest spowodowana niedostatecznym smarowaniem łożysk tego podzespołu.

Zbyt rzadkie wymiany oleju lub jego słaba jakość mogą w konsekwencji doprowadzić do zablokowania kanałow którymi olej trafia do wnętrza turbosprężarki.

Skutki tego rodzaju zaniedbań nie są widoczne oczywiście od razu. Aby zdiagnozować je zawczasu w większości przypadków niezbędne będzie posłużenie się specjalistycznym sprzętem. Zestawy diganostyczne dedykowane danej marce pojazdu pozwolą sprawdzić jak wygląda stan turbosprężarki jak i samego silnika.

Aby zatem zminimalizować prawdopodobieństwo uszkodzeń turbo w samochodzie postawić trzeba na wysokiej jakości olej oraz jego regularne wymiany – zgodnie z przewidzianymi przez producenta odstępami.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena