Korbowód podlega siłom rozciągania, ściskania, zginania oraz wyboczenia. Jest to implikacją obecności sił gazowych od tłoka do czopu wału korbowego oraz sił bezwładności. Tak złożony stan obciążeń powoduje, że ta część układu korbowego potrzebuje należytej konstrukcji i właściwej procedury wykonania.
Na poniższej animacji przedstawiono zasadę działania silnika spalinowego, jego części składowe oraz i wzajemne umiejscowienie.
Budowa i części składowe korbowodu
Korbowody odkuwa się ze stali niestopowej do ulepszania cieplnego lub ze stali stopowych. Odkuwane są one razem z pokrywą lub oddzielnie. Później poddawane są obróbce cieplnej, a potem mechanicznej. W trakcie obróbki mechanicznej pokrywa zostaje odcięta lub odłamana. Odłamanie umożliwia staranniejsze wtórne złączenie pokrywy ze stopą korbowodu przy pomocy śrub.
Analogicznie jak w przypadku tłoka, korbowód da się podzielić na garść głównych części. Patrząc od góry pierwsza jest główka, następnie trzon, stopa i pokrywa stopy. W książkach technicznych zdarzają się jednak różnice w nazewnictwie. Na przykład główka nazywana jest łbem. Innym razem w odrębnej nie występuje określenie stopa, a w miejsce niego jest właśnie łeb. Tu będziemy stosować następujące nazwy – główka, trzon, stopa.
Główka korbowodu
W główkę korbowodu przeważnie wciśnięta jest tuleja ślizgowa, zwana panewką sworznia tłokowego. Jest ona zrobiona na ogół z brązu. Kiedy mamy do czynienia ze sworzniem tłokowym pływającym, nieodzowne jest smarowanie powierzchni współpracujących.
Trzon korbowodu
Trzon łączy główkę korbowodu z jego stopą. Najczęściej ma on przekrój dwuteowy. W skrócie jest to zarys rzymskiej cyfry I. Jest to zyskowne z punktu widzenia wytrzymałości na zginanie i wyboczenie.
Stopka i pokrywa stopki
Stopa korbowodu służy do zamocowania go na wale korbowym. Obejmuje czop. Ze względu na konstrukcję może być dzielona prostopadle lub skośnie do osi trzonu. W silnikach dwusuwowych używane są głównie korbowody z niedzieloną stopą. Jednak ich montaż wymaga rozebrania wału korbowego.
Bardzo ważnym fragmentem korbowodu są śruby łączące stopkę z jej pokrywą. Przy podziale ukośnym śruby wkręcane są z reguły w materiał stopy.
Stopa wyposażona jest również w łożysko ślizgowe, zwane inaczej panewką korbowodową. Panewka korbowodowa zbudowana jest z dwóch półpanewek. Upraszcza ona współpracę czopu wału korbowodowego ze stopą korbowodu. Używane w panewkach zamki mają za zadanie wskazanie trafnego osadzenia. Przy montażu pokrywy stopy korbowodu powinno się pamiętać o ułożeniu półpanewek oraz zamków względem siebie.