Hosting – bez tego ani rusz
Cokolwiek chcesz zrobić w sieci, musisz mieć własny hosting. Nie muszą to być od razu dedykowane serwery, do których wiele biznesów później trzeba będzie przeskalować. Na początek wystarczy mała przestrzeń, gdzie będzie można umieścić ważne firmowe materiały i oczywiście osadzić też firmową stronę internetową. Wybór sprawnego hostingu to swego rodzaju sztuka: każda firma chwali się wysokim up-timem, czyli krótkimi czasami wyłączeń, ale zwykle dopiero praktyka weryfikuje te zapewnienia. Po drugie, zakres usług bywa różny, ale ceny są wyrównane. To oznacza konieczność głębszego wczytania się w regulaminy.
Własna strona – czego byś nie robił
Własna strona internetowa to w zasadzie konieczność. Owszem, możesz zdobywać klientów głównie przez FB czy IG, ale pamiętaj, że pełne uzależnienie od korporacji (w tym przypadku zresztą jednej) niekoniecznie jest dobrym pomysłem. Zresztą historie o tym, jak to znikały z dnia na dzień pracowicie tworzone profile, pewnie już znasz i nie ma sensu ich tu drugi raz opisywać. Wiedz tylko, że to się zdarza i nawet jeśli własna strona będzie dla ciebie rozwiązaniem awaryjnym, to powinna być gotowa od razu. A to samo w sobie jest sporym wyzwaniem
Zlecać czy samemu tworzyć?
Umówmy się – w większości przypadków wcale nie będziesz potrzebował strony internetowej zaprojektowanej i napisanej od podstaw specjalnie dla ciebie. Są darmowe CMS-y, które pozwolą szybko ogarnąć temat i ruszyć z tym, co stanowić będzie serce twojej działalności.
Ponieważ jednak tworzenie stron nie ogranicza się do instalacji CMS-a, warto użyć kreatora. Kreator stron www to narzędzie, które przeprowadza instalację za ciebie i od razu przeprowadza pewne czynności konfiguracyjne. Dlaczego to takie ważne i dlaczego lepiej użyć kreatora, niż instalować CMS ręcznie? Choćby dlatego, że każdy hosting ma określoną konfigurację i dla optymalnych osiągów CMS-a, trzeba go pod tę konfigurację zoptymalizować. Wydawcy kreatora (i jednocześnie właściciele hostingu) piszą skrypt w taki sposób, aby strona była jak najlepiej dopasowana do parametrów hostingu. To ważne, bo w przeciwnym razie stracisz wiele dni na szukaniu informacji, a później zmienianiu ustawień nawet najbardziej intuicyjnego systemu.
Jednym z najlepszych kreatorów, z których obecnie możesz skorzystać, jest WebWave – ma wiele możliwości dostosowania strony i pozwala na stworzenie wyróżniających się witryn pracujących pod kontrolą CMS o olbrzymich możliwościach, wysokim poziomie bezpieczeństwa i sporym potencjale skalowania biznesu w przyszłości.
Co jeszcze będzie ci potrzebne?
Na początek biznesowej drogi będzie trzeba zatroszczyć się jeszcze o kilka kwestii. Niektóre z nich są oczywiste, jak ogarnięcie problemów księgowych (a jeszcze lepiej – zatrudnienie księgowego albo outsourcing w tym zakresie) i nawiązanie (najlepiej stałej) współpracy z prawnikami, którzy na pewno od czasu do czasu będą mogli służyć radą.
To jednak nie wszystko. Należy też wyposażyć się w narzędzia analityczne (stosowne do rodzaju prowadzonej działalności i kanałów pozyskiwania klientów), trzeba będzie opracować strategię marketingową i przynajmniej częściowo ją w miarę możliwości zautomatyzować. Dobrym pomysłem dla osób dopiero zaczynających własny biznes w sieci jest przeniesienie w sferę biznesową niektórych prywatnych kontaktów – jeśli na przykład znasz osobę zajmującą się fotografią produktową, eksperta pocztowego czy niezłego grafika, możesz zaproponować im współpracę przy swoim projekcie.
Nie rób tego jednak po januszowemu i nie proponuj pracy za darmo. Owszem, jakaś elastyczność pewnie będzie wam wszystkim na rękę, ale pamiętaj, że na tym etapie liczy się przede wszystkim dobra komunikacja. Nie próbuj startować z firmą zupełnie sam – wiesz przecież, jakie są rynkowe realia. To, że za wsparcie trzeba będzie zapłacić, to sprawa oczywista. Teraz gra idzie o to, aby po pewnym czasie dysponować narzędziami, które będziesz w stanie obsłużyć samodzielnie. Dobrze by było, żeby ludzie, którzy będą ci na początku pomagali, byli godni zaufania i żebyście po prostu nadawali na tych samych falach. To zresztą ogólna zasada dotycząca współpracy w biznesie i jeśli szukasz nowych partnerów, to jest tak samo ważna.
Podsumowanie
Obecność w internecie jest ważna i potrzebujesz narzędzi, które pozwolą ją zbudować. Od kreatora strony, przez sprawny i bezpieczny hosting, po serwery kopii zapasowych. Ale ważni są też ludzi i ich wsparcie merytoryczne. Zawsze, kiedy wybierasz jakąś usługę, upewnij się, że dogadasz się z jej operatorem – ta zasada powinna przyświecać ci nie tylko na początku drogi, ale na każdym etapie prowadzenia biznesu.
Artykuł powstał we współpracy z partnerskim serwisem https://webwavecms.com/ który podobnie jak Artelis.pl pomaga w małej i dużej działalności w Internecie.