0 głosów
Pobierz artykul
0 głosów dodatnich
0 głosów ujemnych
644 razy czytane
0 przedrukowany
Creative Commons Licencja

Lodowate wnętrze samochodu, odśnieżanie, skrobanie lodu z szyb, oczekiwanie aż samochód się nagrzeje, by móc w końcu komfortowo podróżować. Chyba każdy właściciel samochodu zna ten zimowy scenariusz, zwłaszcza jeżeli nie posiada się garażu.

Img

Technologia ogrzewania postojowego przez wiele lat kojarzona była najczęściej z samochodami ciężarowymi, w których kierowcy wyruszający na wielodniowe czy wielotygodniowe wyprawy musieli jakoś zadbać o to by nie zamarznąć podczas przerwy na odpoczynek. Ogrzewanie postojowe jest jednak z powodzeniem wykorzystywane również w samochodach osobowych, w których może łatwo podnieść temperaturę wnętrza bez potrzeby uruchamiania silnika.

 

Szczególnie w mroźne dni, uzyskanie odpowiedniej i komfortowej temperatury wewnątrz samochodu, ma wpływ nie tylko na jakość naszej podróży ale i na bezpieczeństwo. Nie zamarzają nam szyby, nie parują od środka, a temperatura jest na tyle odpowiednie, że nie musimy prowadzić samochodu ubrani w grubą kurtkę i rękawiczki, które mogą krępować nasze ruchy. Układ ogrzewania postojowego sprawdza się jednak nie tylko zimą, bowiem będzie on jak zbawienie na wiosenne czy jesienne przymrozki, a funkcja zdalnej wentylacji pozwoli również na przewietrzenie kabiny samochodu latem.

 

PODSTAWOWE TYPY OGRZEWANIA POSTOJOWEGO

Ogrzewanie postojowe montowane w samochodach dzieli się na dwa podstawowe typy:

 

Ogrzewanie postojowe powietrzne – wykorzystuje się je najczęściej w pojazdach z przeznaczeniem użytkowym, np. w ciężarówkach, w łodziach czy maszynach budowlanych. Jego niewątpliwą zaletą jest małe zużycie paliwa, cicha praca oraz dosyć szybka zdolność nagrzania kabiny.

 

Ogrzewanie postojowe wodne (wykorzystujące płyn chłodniczy) – ten typ ogrzewania stosuje się w samochodach osobowych, gdzie poza zdolnością nagrzania kabiny, pozwala on również na ogrzanie samego silnika. Jest to ogromna zaleta ogrzewania postojowego, które przygotowuje silnik samochodu do pracy w zimne dni. Praca na zimnym silniku wiąże się większą eksploatacją jednostki napędowej oraz zwiększoną emisją spalin, czego możemy uniknąć ogrzewając swój silnik przed pracą.

 

OGRZEWANIE POSTOJOWE – EKSPLOATACJA

Wbrew pozorom przy wykorzystaniu ogrzewania postojowego znacząco spada zużycie paliwa, które przy niskich temperaturach pochłania powolne nagrzewanie silnika do odpowiedniego poziomu. Ze względu na to, że do zmiany temperatury wykorzystywany jest płyn chłodzący oddający ciepło wewnątrz obiegu (komora silnika, ogrzewanie kabiny, system przewietrzania). Nowoczesne systemy ogrzewania postojowego to małe i kompaktowe urządzenia montowane pod maską. Najważniejszym elementem jest zaś komora spalania, do której dmuchawa dostarcza powietrze, niezbędne do spalenia paliwa (paliwo dostarczane jest przez własną pompę z baku). Spaliny powstałe w wyniku spalania odprowadzane są poprzez oddzielny system wydechowy, a wygenerowane ciepło ogrzewa obieg płynu chłodzącego.

 

Ogrzewanie postojowe może pracować bardzo cicho za sprawą tłumików, a systemy zabezpieczające zadbają, by nie wykorzystać rezerwy zasobów samochodu, co oznacza, że nie włączy się jeśli wykryty zostanie niski poziom naładowania akumulatora lub mała ilość paliwa w baku. Różne modele ogrzewania pozwalają również na różne warianty uruchamiania, od prostego przełącznika na desce rozdzielczej, po sterowanie pilotem z zewnątrz, co jest szczególnie wygodne przy planowaniu swojego wyjazdu i uruchomieniu systemu kilkanaście minut przed wejściem do samochodu.

 

Systemy ogrzewania postojowego przystosowane są również do typu paliwa stosowanego w konkretnych samochodach. W silnikach napędzanych paliwem TDI występuje wstępne grzanie oleju napędowego, które ogranicza powstawanie dymu i spalin przy opaleniu silnika.

 

Warto również pamiętać, że ogrzewania postojowego nie wolno używać w przestrzeniach zamkniętych, parując na podłożu podatnym na zapalenie od wydzielanego ciepła czy na stacjach benzynowych.

 

Licencja: Creative Commons