Jednak, według ekspertów z wielu branż takich jak producenci samochodów, rozwiązań i systemów parkingowych oraz developerzy, zarówno dążenia mieszkańców i lokalnych władz, jak i zmiany zachodzące w szeroko pojętej branży motoryzacyjnej, mogą w ciągu kilkunastu lub kilkudziesięciu lat pozytywnie przyczynić się do ograniczenia tych problemów.
Samochody samoparkujące i samochody automatyczne
Szacuje się, że parkingi dla samochodów, które parkują samodzielnie mogą potrzebować nawet o 60 % mniej miejsca parkingowego niż samochody pakowane przez ludzi. Oszczędność miejsca jest wynikiem zmniejszenie do minimum odległości miedzy pojazdami oraz możliwość eliminacji ciągów komunikacyjnych dla ludzi – ścieżek, wind.
Samochody automatycznie nie muszą być pozostawiane w miejscu przeznaczenia kierowcy (a właściwie pasażera), zwłaszcza w przypadku dłuższych postojów. Umożliwia to przeniesienie części parkingów z centrów miast do mniej obciążonych lokalizacji.
Spadek udziału własności samochodów
Prognozowane zwiększanie się popularności tzw. car-sharingu i stopniowe zastępowanie posiadania samochodów na rzecz ich użytkowania na zasadach usługi, pozwoli w relatywnie krótkim czasie ograniczyć obłożenie miejsc parkingowych w centrach miast. Samochody – usługi będą w większym stopniu poruszać się niż stać na parkingach. Długofalowo spowoduje to również zmiany w zapotrzebowaniu na parkingi np. w budynkach mieszkalnych.
Rozwój technologii
W bliskiej przyszłości na znaczeniu będą zyskiwały tzw Smart Parking – parkingi łączące rozwiązania konstrukcyjne i automatyzację, których celem jest maksymalne wykorzystanie miejsca do zaparkowania jak największej liczby samochodów. Zgodnie z prognozą Smart Parking Market (2016 - 2025) do 2025 r. globalna wartość rynku Smart Parking wzrośnie do 1 462 miliona USD.
Spodziewane są zmiany w zakresie płatności - kierowcy będą płacili cyfrowo a ewentualne opłaty karne będą pobierane bezpośrednio i automatycznie z ich kont. Prawdopodobnie na popularności zyskają też płatności biometryczne np. związane z rozpoznawaniem twarzy.
Samochody będą w coraz większym stopniu urządzeniami pracującymi stale w trybie online, uzyskującymi informacje o ruchu w czasie rzeczywistym. Może to być wykorzystane np. do przekierowania na najbliższe parkingi z wolnymi miejscami (wspierane systemem GPS), dokonywania rezerwacji miejsc parkingowych w czasie zbliżania się do celu podróży.
Operatorzy parkingów w większym stopniu skupią się na usługach dodanych. Nowe technologie rozpoznawania kierowców i/ lub samochodów będą umożliwiały personalizację usług.
Oczekiwania społeczne i polityki lokalne
Społeczne oczekiwania i idąca za nimi polityka miast w coraz większym stopniu nastawiona będzie na ograniczenie przestrzeni parkingowej w centrach miast. Zwiększy się natomiast udział powierzchni dla pieszych i rowerzystów, wzrośnie znaczenie zachowania przyjaznej dla mieszkańców przestrzeni i poszanowania środowiska naturalnego. Oczekuje się, że branża parkingowa razem z władzami lokalnymi będzie wpierać zaawansowane technicznie, proekologiczne koncepcje.
Praktyczne konsekwencje obejmą między innymi kwestie związane z organizacją ruchu oraz polityką opłat za parkowanie. Znaczna część regulowanych parkingów będzie płatna. Taryfy parkingowe będą odzwierciedlać rzeczywistą wartość lokalizacji, kosztów konstrukcji a także kosztów środowiskowych i społecznych. Premiowane będzie parkowanie w pobliżu połączeń ze środkami transportu publicznego, a opłaty za parkowanie w pobliżu miejsca docelowego będą znacząco wyższe. Zmiana środku transportu w czasie przemieszczania się będzie ułatwiona.