Użytkownicy serwisów takich jak np. nieznany-numer.pl, czy ktodzwonil.pl wciąż informują o otrzymywanych wiadomościach, których celem jest skłonienie odbiorcy do nieświadomego skorzystania z usługi SMS Premium.
Obecnie rozsyłane są dwa rodzaje tego typu wiadomości. Pierwszy, już opisywany na stop-oszustom.pl polega na poinformowaniu odbiorcy aktywacji płatnej subskrypcji. Warunkiem jej ,,wyłączenia” jest wysłanie SMS-a pod wskazany numer. Efekt? Rachunek telefoniczny wyższy o 30 zł!
Drugi rodzaj rozsyłanych przez oszustów wiadomości to szwindel na ,,dziecko się pomyliło”, był on opisywany przez serwis Niebezpiecznik. Wiadomość jest napisana potocznym językiem, czasem nawet z błędami. Nadawca udaje zakłopotaną matkę, której dziecko przez pomyłkę wpisało numer adresata na stronie konkursu i grzecznie prosi o odesłanie otrzymanego kodu. Gdzie jest haczyk? Ów kod jest niezbędny do potwierdzenia aktywacji płatnej subskrypcji. Jeśli go prześlemy oszustowi, na nasz numer będą przychodzić płatne SMS-y.
Możemy jednak mieć wpływ na to, że tacy oszuści nie będą bezkarni. Wystarczy tylko zachęcić oszusta, aby wysłał kod, ale go nie odsyłać! Wraz z kodem otrzymamy numer usługi (w pierwszym przypadku oszust nam go sam wysyła). Mając ten numer możemy sprawdzić kto jest dostawcą danej usługi Premium. Wystarczy wyszukać numer w Rejestrze numerów usług o podwyższonej opłacie na stronie UKE https://www.uke.gov.pl/numery-uslug-premium-4190
Dane podmiotu świadczącego usługę znajdziemy w rubryce ,,podmiot realizujący dodatkowe świadczenie”. Mając już takie informacje wystarczy napisać maila do Rzecznika Praw Konsumenta. Adresy i telefony do rzeczników w poszczególnych miastach znajdziesz na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Nie dawajmy się oszukiwać!