Od ekskluzywności do powszechności
Szeroki dostęp do różnorodnego asortymentu produktów, a także nowoczesnych technologii, zmienił w znaczący sposób całą branżę wystroju wnętrz. Jeszcze kilkanaście lat temu kojarzona była głównie z „wyselekcjonowanym”, czyli po prostu majętnym odbiorcą.
Dziś usługi związane z architekturą wnętrz, wnętrzarstwem, są zdecydowanie tańsze – z jednej strony na profesjonalne doradztwo w tym zakresie może już sobie pozwolić przeciętny „Kowalski”, z drugiej oznacza to również większą konkurencję na rynku firm oferujących tego rodzaju usługi.
Od podstawowych praw rynku i zależności między popytem i podażą oczywiście nie uciekniemy, dlatego podobnie jak w innych branżach, decydując się na aktywność biznesową, należy postawić na dobrą analizę rynku i znalezienie albo „szerokiego nurtu” – świadcząc usługi popularne i potencjalnie atrakcyjne dla szerokiego kręgu odbiorców, albo niszy, która ma potencjał rozwojowy. Jeśli wyprzedzimy trend i konkurencję – mamy naprawdę dużą szansę na sukces.
Do kogo adresujemy swoją ofertę?
Branża wyposażenia wnętrz w pierwszej kolejności kojarzy się z eleganckimi, artystycznymi, wyjątkowymi aranżacjami przestrzeni prywatnej – domów i mieszkań. Jako profesjonalni architekci wnętrz, czy dekoratorzy znajdziemy też coraz więcej zleceń od klientów instytucjonalnych.
Siedziby większych i mniejszych firm, sklepy, instytucje publiczne – wystarczy porównać ich wygląd sprzed choćby kilkunastu lat ze współczesnym – nie trzeba wiele wysiłku, żeby zauważyć znaczącą różnicę estetyczną.
Wnętrza budynków użyteczności publicznej są zadbane, kolorowe, w ich wystroju dominują prostota i funkcjonalność, które nie byłyby możliwe do osiągnięcia na szeroką skalę bez nowoczesnych i stosunkowo tanich rozwiązań, dzięki którym można osiągnąć optymalny efekt – użyteczność, trwałość i atrakcyjny wygląd.
Projektowanie – nowe technologie w służbie designu
Trudno dziś sobie wyobrazić atrakcyjnie zaaranżowane wnętrze (czy to prywatne, czy publiczne) bez zaangażowania nowoczesnych technologii. We wnętrzarstwie w sposób szczególny sprawdzają się najnowsze techniki poligraficzne.
Dzięki nim można wykonać świetnie prezentujące się nadruki na wielu powierzchniach – poczynając od tradycyjnych płócien, papieru, szkła, drewna, po pcv, plexi czy aluminium.
Pracując nad projektem możemy korzystać z całej gamy możliwości oferowanych przez firmy wykonujące tego rodzaju zamówienia. Czeka na nas nieskończona wręcz liczba wzorów, motywów, grafiki, czy też fotografii. Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy mogli zaproponować klientom wykonanie w tego rodzaju technice zindywidualizowanych projektów autorskich.
Aby przekonać się z jak dużą zmianą jakościową na rynku produktów designerskich mamy obecnie do czynienia, porównajmy modne kiedyś i dziś fototapety. Nie da się ukryć, że w czasach PRL kojarzyły się z – delikatnie mówiąc – niespecjalnie dobrym gustem. Pozostawiały wiele do życzenia zarówno pod względem wzornictwa, materiału, jak i jakości wykonania.
Dzisiejsze fototapety to całe spectrum możliwości dla projektanta i klienta. Jednym z najlepszych przykładów jest fototapeta przestrzenna, sprawdzająca się idealnie przede wszystkim w tych wnętrzach, które chcemy optycznie powiększyć (choć nie tylko). Taka fototapeta 3d to zawsze dobry pomysł, jeśli mamy wykonać projekt, który ma nadać wnętrzu niecodziennego charakteru.
Podobny efekt możemy uzyskać projektując estetyczne i elegancko prezentujące się naklejki ścienne.
Nowoczesne druki UV (bezwonne i ekologiczne) nadają się do różnych nawierzchni i wielu pomieszczeń – nie tylko do salonów, pokojów, ale również przedpokojów, poczekalni, korytarzy, łazienek, kuchni, biur czy sal konferencyjnych.
Możemy sobie pozwolić na zaprojektowanie wielu wyjątkowych aranżacji – np. z udziałem ścianek działowych (szkło, aluminium i inne materiały, w tym syntetyki) różnego rodzaju instalacji i niebanalnych mebli.
To, co kiedyś było dostępne jedynie dla ekskluzywnego klienta, dziś możemy zaproponować nawet tym klientom, którzy dysponują dość ograniczonym budżetem. Naszym sprzymierzeńcem są właśnie coraz powszechniej dostępne nowoczesne techniki, dzięki którym koszty realizacji zleceń są relatywnie niskie.
Ekotrend – twórcze i indywidualne podejście do wystroju wnętrz
Recykling i wystrój wnętrz? Upcykling? W wielu krajach ten ekotrend stał się już jednym z bardziej istotnych w całej branży. Idea odzyskiwania surowców, z których następnie produkuje się zupełnie nowe rzeczy ma całkiem praktyczne i konkretne pod względem finansowym zastosowanie.
W Polsce ekotrend również odgrywa coraz większą rolę we wnętrzarstwie. Pierwsze firmy, które postawiły na surowce wtórne i twórcze ich zagospodarowywanie, rozwijają się i podbijają kolejne (nie tylko polskie) rynki.
Decydując się na taką działalność, możemy również starać się o pozyskanie dodatkowych środków pochodzących z proekologicznych programów unijnych.
Warto zastanowić się nad rozpoczęciem działalności gospodarczej, jeśli z powodzeniem wykonujemy mniejsze projekty na użytek własny i znajomych i jesteśmy przekonani, że znaleźlibyśmy odpowiednio szeroki krąg odbiorców.
Reklama internetowa, udział w różnego rodzaju targach, piknikach, aktywność w grupach pasjonatów – to wszystko może okazać się właściwym początkiem przygody z biznesem w branży designerskiej.
Masowa produkcja kontra indywidualne projekty i zamówienia
Popularność ekotrendu to nie tylko wypadkowa większej prośrodowiskowej świadomości społeczeństwa, ale również coraz wyraźniej kształtującego się zapotrzebowania na produkty i aranżacje „szyte na miarę” – takie, które byłyby nie tylko estetyczne, ale także indywidualne, charakterystyczne dla danego domu czy firmy.
To szansa na rozwój i na konkretne dochody dla tych profesjonalistów, którzy łączą swoją pracę z pasją i twórczym podejściem do każdego zamówienia.
Tego rodzaju projekty często trafiają do młodych architektów wnętrz czy designerów – dla klienta nie zawsze liczy się doświadczenie, ale również świeże podejście do tematu i pomysłowość.
Daj się poznać!
Kluczem do sukcesu (również, a może przede wszystkim dla nowych firm) jest jak najlepsze zaprezentowanie swoich możliwości – czyli projektów. Profesjonalna i efektowna strona internetowa to podstawa. Warto też postawić na aktywność w mediach społecznościowych, tak, aby dać sobie szansę dotarcia do jak największej liczby potencjalnych klientów.
Rozpoczęcie działalności w branży wnętrzarskiej (szczególnie jeśli mamy na uwadze mikrofirmę) nie musi się wiązać z dużymi kosztami. W tym sektorze rynku szczególnie istotny jest talent, twórcze podejście i pomysłowość.
Nie da się jednak uniknąć wydatków związanych z koniecznością posiadania dobrego, profesjonalnego sprzętu technicznego, dlatego na pewno nie byłoby rozsądnym oszczędzanie na dobrej jakości komputerze wyposażonym w wyspecjalizowane programy graficzne, dobrej drukarce czy wysokiej klasy aparacie fotograficznym.
Decydując się na założenie firmy, w przypadku aktywności w branży wyposażenia wnętrz, zazwyczaj możemy też (przynajmniej na początku) oszczędzić, dzięki temu, że nie jest konieczne wynajmowanie drogiego lokalu.
Jedno jest pewne – jeśli chcemy zarabiać na naszej pasji – musimy inwestować nie tylko w sprzęt, ale również w wiedzę. Bycie na czasie, w tej dziedzinie, jest szczególnie istotne. Trendy zmieniają się szybko, a odpowiednio wczesne zidentyfikowanie kolejnych to duża szansa na rozwój działalności i stabilność finansową.