Druga połowa lat trzydziestych XX wieku była epoką coraz szybciej rozwijającego się przemysłu samochodowego. Francuzi z firmy Citroën postanowili wykorzystać pomysł przyświecający dekadę wcześniej Henry'emu Fordowi i stworzyć tani samochód, który byłby w zasięgu możliwości ludzi zarabiających dość przeciętnie. Jak miał wyrazić się ówczesny dyrektor generalny firmy, potrzebowano czegoś taniego. Badania miano prowadzić pod hasłem: „ Cztery koła pod parasolem”. Samochód od początku miał oferować 4 miejsca i być ekonomiczny w eksploatacji. Owym wspomnianym parasolem został natomiast płócienny dach. Prace konstrukcyjne trwały dwa lata i w 1938 roku zbudowano pierwszy prototyp. Do wybuchu wojny powstało łącznie 250 samochodów, żaden jednak nie wszedł do produkcji seryjnej. Wybuch II wojny światowej spowodował całkowite zawieszenie prac, a powstałe samochody zniszczono w obawie przed Niemcami. Ukryto jedynie dokumentację techniczną.
Pierwsze powojenne lata wymagały najpierw odbudowy zniszczonej infrastruktury, jednakże już w 1947 powrócono do dawnej idei i w październiku 1948 zaprezentowano po raz pierwszy gotowy model pod nazwą Citroën 2CV. Od pierwszej niemalże chwili samochód uznano za najbrzydsze auto świata. Nie ulega wątpliwości, że charakterystyczny „żabi” wygląd początkowo nie przysparzał temu samochodowi zwolenników. Szybko jednak pojawiły się głosy uwielbienia. Za co pokochano ten samochód?
Przede wszystkim uznanie wzbudza prostota wykonania. Ten produkowany w latach 1949 – 1990 samochód po prostu jest szalenie zwyczajną konstrukcją, w której wszystko jest bardzo łatwe do zreperowania na własną rękę. Odkręcane błotniki, prosty silnik z łatwym dostępem i wręcz niezawodnym działaniem, dość dobre zawieszenie. Początkowo był również samochodem niezwykle ascetycznym, zamiast siedzeń były właściwie ławki z rurek stalowych i rozciągniętego na nich płótna, surowa była też deska rozdzielcza. Citroën 2CV nie zachwycał raczej miłośników szybkiej jazdy, wolno się rozpędzał i miał niezbyt wielką prędkość maksymalną, ale przemówił do wszystkich tych, którzy marzyli o posiadaniu własnych czterech kółek. Szybko stał się niezwykle popularny, dla wielu dziś jest samochodem kultowym. Po dziś dzień organizowane są zjazdy miłośników i właścicieli tego modelu słynnego francuskiego producenta samochodów.