O podstawach pozycjonowania i dostępnych metodach w zarysie pisałem w poprzednim artykule dostępnym tu. Teraz chciałbym się skupić na rozszerzeniu niektórych zagadnień i ich omówieniu. Zacząć należy od oczywistości, choć nie ujętej w tytule to jednak bezapelacyjnej podstawy. Mam oczywiście na myśli optymalizację pod kątem SEO. Nie ma mowy o skutecznym pozycjonowaniu nie mając pojęcia o optymalizacji. Kolejnym krokiem będzie omówienie fraz long tail (długi ogon) i marketingu szeptanego oraz ich skuteczności.
Optymalizacja i jej wpływ na pozycjonowania jest nie do przecenienia, warto więc spędzić nad nią trochę czasu, żeby w przyszłości pracowało się łatwiej i szybciej. Nie trzeba się nad tym dużo rozpisywać, wystarczy wykonać darmowy audyt SEO i przeanalizować wyniki (niektóre audyty podają opisy i normy dla parametrów, co znacznie ułatwia pracę). Z rzeczy wartych wspomnienia należy przypomnieć o umieszczaniu sitemap.xml oraz robots.txt. Zauważalne jest, że wiele osób zapomina o tych szczegółach, które jednak znacznie ułatwiają pracę robotom indeksującym. Kolejną rzeczą wartą wspomnienia jest technologia flash, na którą trzeba uważać z kilku powodów. Pierwszym ważnym powodem jest to, że roboty internetowe nie są wstanie zaindeksować elementów wykonanych we flashu lub indeksują je szczątkowo. Drugim powodem jest problem z obsługą technologii flash przez urządzenia mobilne. Można się na ten temat rozpisywać bez końca, ale nie przedłużając, ostatnie rzeczy na które warto zwrócić uwagę to treść i jej stosunek do kodu, meta tagi (tu warto zwracać uwagę na ich długość) oraz atrybuty 'alt' przy grafikach. Nie przedłużając przejdę do kolejnego zagadnienia czyli fraz long tail.
Słowem wyjaśnienia frazy long tail to frazy złożone, wielowyrazowe, a co za tym idzie bardziej precyzyjne. Frazy long tail zwykle nie są najczęściej szukanymi frazami, przez co jest wśród nich mniejsza konkurencyjność. Prościej jest więc wypozycjonować kilka mało konkurencyjnych fraz niż jedną bardzo konkurencyjną. Posłużę się tu przykładem: prościej wypozycjonować frazę 'Pozycjonowanie stron internetowych katowice' niż 'Pozycjonowanie' czy choćby 'Pozycjonowanie Katowice'. Mniejsza konkurencyjność i większa precyzja sprawia, że ruch powstały na stronie będzie bardziej konkretny i mniej przypadkowy. Można to przedstawić w następujący sposób: sklep o szerokim asortymencie może pozycjonować poszczególne towary jako frazy long tail przez co zwiększy szanse na ruch związany z konkretnym, precyzyjnym zapytaniem. Jako, że są różni ludzie i różne opinie, najlepiej ocenić tę metodę i jej skuteczność samemu.
Ostatnim punktem tego artykułu jest marketing szeptany. W tej formie marketingu stoimy pośrodku między zleceniodawcą a jego klientami, jesteśmy niejako pośrednikiem. W dużym uproszczeniu polega to na reklamowaniu, polecaniu usług czy towarów klienta na forach branżowych, tematycznych, udzielanie się w tematach i budowanie linków na forach tematycznych. W mniejszym uproszczeniu to subtelne pośrednictwo osoby trzeciej, pozornie niezaangażowanej w stronę klienta. Naturalne jest to, że potencjalny klient wiarygodniej potraktuje kogoś obiektywnego, kto korzysta z danej usługi czy towaru, niż sprzedawcę, który jest skrajnie subiektywny. Skuteczność tej metody również moe być różna. Wieksza jest skuteczność jeżeli wpis jest odpowiedni, nienachalny i na temat. Wpisy nachalne, nie nat temat i pojawiające się bez pytania są z góry podejrzane i bywają traktowane jako spam.
Trudno jednoznacznie określić czy te metody są skuteczne, czy też nie. W tym względzie wszystko zależy od osoby pozycjonującej. Opisałem skrótowo trzy wydaje się najobszerniejsze metody, które są powszechnie używane i przez dużą część pozycjonerów uznawane za skuteczne. Resztę metod wraz z opisem postaram się umieścić w kolejnym artykule.