Kreator Pedagogiczny nr 1 "Jak masz na imię".
Niektóre są uniwersalne, niektóre oryginalne. Trafiają się też takie dziwne, a nawet śmieszne.
Imię. Imiona. Niezliczone ilości imion. Jak powiedział Dale Carnegie „Własne imię to dla każdej osoby najsłodszy i najważniejszy dźwięk w jakimkolwiek języku.”
Co zatem zrobić, aby nie pomylić Marioli z Marią, Anety z Anną lub Piotra z Pawłem? Jak ułatwić sobie pracę z nowo poznaną liczną grupą lub jak wspomóc uczestników np. warsztatów, szkolenia w zapamiętaniu imion pozostałych kursantów? Oto kilka rad.
Wskazówki dla prowadzącego:
1. Nie wmawiaj sobie, że masz słabą pamięć do imion. Jesteś najlepszy! Dasz radę. Zacznij od pozytywnego nastawienia.
2. Skup się na swoim rozmówcy, który właśnie zdradza Ci sekret jakim jest jego cenne imię.
3. W odpowiedzi przytocz jego/jej imię "Witaj Zenonie, miło mi Cię poznać".
4. Oczami wyobraźni napisz imię rozmówcy na części jego ciała lub ubioru. Każde miejsce jest dobre. Ty decydujesz.
5. Wykreuj asocjację. Stwórz w swoim umyśle obrazek/scenkę w roli głównej ze swoim rozmówcą. Przedstawił Ci się Karol - niech Karol zatem jeździ na karmazynowych rolkach lub niech to będzie ten król Karol, który kupił Karolinie korale. Poznałeś osobę o imieniu Anna. Anna na pewno jest wielbicielką manny. Niech zatem w kuchni pojawi się Anna i manna. Barbara natomiast nie pogardzi rabarbarem.
6. Nie wstydź się zapytać ponownie o imię
Przykłady gier pomagających nowej grupie zapamiętanie imion.
1. Złap moje imię.
Do zabawy przyda się piłeczka. Uczestnicy stojąc w okręgu kolejno rzucają piłeczkę do wybranego gracza. Rzucający piłkę w trakcie rzutu przedstawia się podając swoje imię np. "Cześć jestem Ewelina". Odbiorca piłeczki odpowiada "Cześć Ewelina", a następnie "rzuca" innemu graczowi swoje imię. W przedmiotowej grze ważny jest kontakt wzrokowy pomiędzy rzucającym a łapaczem.
2. Imienne show.
Uczestnicy stoją w okręgu. Każdy z uczestników, uczestnik show, dumnie wypowiada lub wyśpiewuje swoje imię dodając jakiś gest/ruch (klaskanie, moonwalk, salto :-)). Pozostali uczestnicy kopiują wypowiadającego - jego imię oraz ruch.
3. Różne takie historie.
Uczestnicy ustawiają się w linii lub okręgu. Ich zadaniem jest stworzenie historii/zdania/wypowiedzi, której kolejno słowa będą zaczynały się na literę imienia każdego następnego uczestnika. Zabawę można zmodyfikować poprzez dodanie piłeczki i umożliwienie uczestnikom wyboru kolejnej litery poprzez rzut do uczestnika reprezentującego konkretną literę. Dla urozmaicenia prowadzący może również narzucić temat historii. Zabawę najlepiej stosować jako utrwalacz imion.
4. Jaki? Jaka? Jakie?
Uczestnicy przedstawiając się przed swoim imieniem wstawiają przymiotnik zaczynający się na tą samą literę imienia. Po zabawie można wręczyć dodatkowo karteczki lub identyfikatory na których uczestnicy będą mogli wpisać wybrany przymiotnik wraz z imieniem, a następnie dumnie nosić je na piersi do końca spotkania.
5. Zwierzę Ci się.
Uczestnicy, siedzący lub stojący w okręgu, kolejno mówią jakie lubią zwierzę i dlaczego np. uczestniczka Zofia, wielbicielka kotów, a w szczególności rasy Maine Coon, mówi "kot bo jest puszysty i mruczy". Następnie, prowadzący prosi uczestników aby każdy z nich przedstawił się modyfikując poprzednią wypowiedź poprzez wstawienie w miejsce zwierzęcia imienia oraz zamiany sformułowania "bo jest" na "i jestem". W efekcie uzyskamy "Mam na imię Zofia i jestem puszysta i mruczę" Emotikon smile. Ta zabawa to gwarancja śmiechu i łatwego zapamiętania imion.
6. Nieco o mnie.
Każdy z uczestników po kolei opowiada grupie o sobie stosując jedynie wyrazy zaczynające się na pierwszą literę imienia:
mam na imię...
przyjechałem/am z...
mój ulubiony kolor to...
lubię jeść...
moje hobby to...
7. Powiedz szybko moje imię.
Do zabawy potrzebny będzie koc. Uczestników dzielmy na dwie grupy. Trzymamy koc tak aby tworzył kurtynę pomiędzy dwiema drużynami stojącymi naprzeciw siebie. Do koca po jednej i drugiej stronie podchodzi jeden zawodnik. Kurtyna się podnosi lub jest opuszczana na podłogę. Kto pierwszy szybciej powie imię osoby która wyłoniła się zza koca zdobywa punkt dla swojej drużyny. Po podziale grupy na drużyny opcjonalnie można zaproponować aby każda z drużyn wymyśliła nazwę drużyny oraz bojowy okrzyk. Zwycięska drużyna uhonoruje swoją chwałę okrzykiem.