1
głosów
- +

Olej z ryb czy olej z kryla? artykuł jest promowany

Autor:

Aktualizacja: 17.02.2015


Kategoria: Zdrowie / Zdrowe Odżywianie


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1208 razy czytane
  • 2 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Poruszymy ważną kwestię kwasów omega – 3. Są to niezbędne kwasy tłuszczowe, których organizm sam nie wytwarza i należy dostarczyć je w diecie.


Istnieją dwa rodzaje kwasów omega – 3. Pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Te pochodzące z roślin zawierają kwas ALA (kwas alfa linolenowy), który jest niezbędny dla organizmu. Jest on obecny np. w nasionach lnu czy nasionach chia. Najlepiej je spożywać jako całe nasiona (można je przed dodaniem do posiłku zmielić).

 

Prawdziwym wyzwaniem w przypadku kwasów omega – 3 jest to, że mają podwójne wiązania, które są podatne na uszkodzenia. Mogą ulec utlenieniu i wtedy jełczeją, i nie działają tak jak powinny, aby zapewnić organizmowi odpowiednich wartości odżywczych. Dlatego powinny być spożywane w postaci świeżych pokarmów.

 

Niektórzy eksperci twierdzą, że wszystkie niezbędne omega – 3 możemy otrzymać z roślin. Ja się z tym nie zgodzę. Zachęcam poszukać informacji w literaturze, artykułach naukowych i samemu podjąć decyzję. Nie polegaj tylko na opinii innych, że wystarczą Ci kwasy tłuszczowe pochodzenia roślinnego. Wszystko sprowadza się do wątroby i pewnego enzymu (delta-6-desaturaza). Odpowiada on za zamianę podstawowych tłuszczy w ich aktywne formy, czyli EPA i GLA. Jeśli enzym ten nie działa - stopniowo zaczyna spadać stężenie aktywnych form, co w konsekwencji prowadzi do upośledzenia pracy całego organizmu. Enzym jest słabszy wraz z wiekiem oraz u osób z nadwagą, cukrzycą, wysokim cholesterolem i nadciśnieniem. Prawdopodobnie 80% populacji należy, do jednej z tych grup i ma podwyższony poziom insuliny, co doprowadzi do osłabienia funkcji delta-6-desaturazy i zdolności organizmu do dokonywania tego ważnego przekształcenia. Dlatego uważam, że potrzebujemy wysokiej jakości kwasów omega – 3 pochodzenia zwierzęcego np. z ryb lub owoców morza.

 

Największy problem jest z zanieczyszczeniami morza np. rtęcią. W efekcie większość owoców morza jest skażonych rtęcią oraz innymi substancjami (dioksyny, PCB), które akumulują się m.in. w rybach. Im większa ryba tym większe prawdopodobieństwo jej zanieczyszczenia. Tak więc częste spożywanie owoców morza czy ryb to nie jest do końca dobry pomysł, chyba że starasz się pozbyć szkodliwych substancji z organizmu.

 

Istnieją dwa suplementy kwasów omega – 3, tj. olej z ryb i olej z kryla. Prawie 99% ludzi stosuje olej z ryb, ale trzeba uważać na dostawcę tego oleju. Pojawia się coraz więcej dowodów na to, że olej z kryla to lepsze źródło wysokiej jakości omega – 3 niż olej z ryb. Jednym z nich jest fakt, że ryby nie są wystarczającym źródłem kwasów omega ze względu na swoją liczebność. W przeciwieństwie do kryla, który stanowi największą biomasę na świecie. Żaden inny gatunek nie występuje tak licznie. Co ważne, połowy kryla są kontrolowane i wyławiane jest rocznie zaledwie kilka procent. Nie wyrządza się przez to krzywdy populacji kryla.

 

Kryla wyróżnia struktura fosfolipidów, co oznacza większe wchłanianie i lepsze jego wnikanie do do tkanek np. mózgu. Olej z kryla wchłania się od razu do krwioobiegu, nie odbija się po nim (często po oleju z ryb występują odbijania). Jak było wspomniane kwasy omega łatwo się psują, ulegają uszkodzeniu w kontakcie z powietrzem, a kwasy omega z kryla nie, ponieważ kryl ma istotny składnik – astaksantynę, która zapobiega tym szkodzeniom. 

 

 

Lista Tagów: omega, olej, kwasy tłuszczowe

Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij