Nastały wspaniale czasy. Dużą część spraw możemy załatwić przez Internet. W Internecie robimy zakupy, kontaktujemy się ze znajomymi, szukamy informacji, porównujemy oferty, korzystamy z bankowości internetowej etc.
Doczekaliśmy się także możliwości założenia konta osobistego przez Internet, co kiedyś wydawało się czymś abstrakcyjnym. Pod pojęciem "założenia" mam na myśli pełną aktywację konta bankowego za pośrednictwem tego kanału, zero wizyt w banku, kontaktu z kurierem.
Chociaż większość banków umożliwia złożenie wniosku o otwarcie konta bankowego przez Internet, lecz tylko nieliczne (można policzyć na palcach jednej ręki) dają możliwość zawarcia umowy o rachunek bankowy elektronicznie. Oznacza że nie musimy osobiście fatygować się do placówki bankowej, stać w kolejce czy też wyczekiwać kuriera celem podpisania umowy w formie papierowej i tym samym uzyskania dostępu do konta.
Dlaczego cztery polskie banki zdecydowały się na taki krok?
Między innymi z następujących powodów:
- znaczna część Polaków aktywnie korzysta z Internetu,
- ułatwienia dla osób niepełnosprawnych,
- wygoda dla osób zainteresowanych założeniem konta bankowego w danym banku,
- niższe koszta obsługi klienta na etapie zawierania umowy,
- pełna automatyzacja procesu zakładania konta po stronie banku.
Internet vs. inne metody założenia konta bankowego
Na chwilę obecną mamy następujące kanały za pomocą których możemy założyć konto bankowe:
1.Internet (złożenie wniosku +zawarcie umowy + uruchomienie konta),
2.Internet (złożenie wniosku + wybór metody podpisania umowy)
3.Telefon,
4.Placówka banku,
5.Punkty obsługi klienta powiązane z placówką bankową.
Co zyskuje przeciętny internauta otwierając konto elektronicznie?
- wygoda,
- czas,
- oszczędność,
- elastyczność.
Jak przebiega cały proces otwarcia konta przez Internet?
Proces ten jest dosyć zbliżony we wszystkich bankach, które umożliwiają otwarcie konta przez Internet i wygląda następująco:
Po pierwsze, składamy wniosek o konto w wybranym banku, na jego stronie internetowej, wybierając sposób zawarcia umowy elektronicznie. Przy składaniu wniosku niezbędny jest dowód osobisty lub paszport. Wniosek zazwyczaj składa się z trzech części.
W pierwszej części podajemy dane osobiste (imię, drugie imię, nazwisko, imię panieńskie matki, datę i miejsce urodzenia, nr PESEL, numer i seria dowodu osobistego, datę ważności dokumentu tożsamości)i teleadresowe (adres zamieszkania, adres do korespondencji, telefon, e-mail)
W drugiej części wybieramy produkty (dodatki) do konta bankowego. To jest: karta debetowa, karta kredytowa, debet na rachunku, kredyt, rachunek walutowy, rachunek oszczędnościowy itp. W zależności od oferty banku, opcje te są różne.
W trzeciej części wyrażamy zgodę na przetwarzanie naszych danych osobowych przez bank w celu realizacji naszych usług (konto bankowe). Opcja ta jest konieczna i należy ją zaznaczyć. W przeciwnym razie nie będzie możliwe założenie konta bankowego.
Ponadto akceptujemy regulamin danego banku dotyczący zasad prowadzenia rachunku bankowego. Pozostałe oświadczenia nie są obowiązkowe. Mam tu na myśli zgodę na przetwarzanie przez bank naszych danych osobowych w celach marketingowych bądź przekazywanie tych danych innym podmiotom.
Zaznaczenie tych nieobowiązkowych opcji może skutkować tym, że będą nas nękać akwizytorzy (ci bankowi i współpracujący z bankami) telefonami, mailami, listami tradycyjnymi, ulotkami. I wysyłamy wniosek!
Po drugie, dokonujemy przelewu weryfikacyjnego z naszego konta w innym banku (zawarcie umowy elektronicznie), na numer nowego konta zakładanego w danym banku. Informacje, jak mamy wykonać przelew i na jakie dane (numer konta, dane odbiorcy przelewu, tytuł przelewu) otrzymamy w automatycznym e-mailu wysyłanym do nas przez system informatyczny.
Ważne jest, żeby wykonać poprawny przelew, to znaczy nasze dane zawarte we wniosku o założenie konta muszą się pokrywać z danymi nadawcy przelewu. Poprawny musi być również numer konta, tytuł przelewu, dane odbiorcy przelewu, ewentualnie kwota przelewu. Jeśli któreś z danych nie będą się zgadzać, to konto nie zostanie założone elektronicznie i będziemy musieli osobiście wybrać się do banku lub podpisać umowę papierową za pośrednictwem kuriera.
Po trzecie, po pomyślnym przejściu kroku drugiego, czyli prawidłowej weryfikacji konta (danych osobowych) – otrzymamy od banku dane do samodzielnej aktywacji konta. Jak już aktywujemy konto, to możemy w pełnym zakresie korzystać z niego i dokonywać transakcji. Jeśli zakładając konto zamawialiśmy kartę debetową, to na jej dostarczenie listem tradycyjnym lub kurierem, musimy jeszcze zaczekać parę dni.
Schemat zakładania konta przez Internet
Początek
Wybór banku
II
Złożenie elektronicznego wniosku
II
Otrzymanie informacji na temat przelewu weryfikacyjnego na adres e-mail
II
Dokonanie przelewu weryfikacyjnego zgodnie ze wskazówkami banku
II
Potwierdzenie przez bank poprawności przelewu weryfikacyjnego
II
Przesłanie przez bank na e-mail klienta pakietu aktywacyjnego konta
II
Aktywacja konta przez klienta
II
Pełny dostęp do konta
Koniec
Ile to może potrwać?
Przy poprawnym funkcjonowaniu systemu w danym banku, przyjmując że składamy wniosek w dzień roboczy i nie w godzinach nocnych – do kilkudziesięciu minut od złożenia wniosku do pełnej aktywacji konta bankowego.
Gdzie mogę założyć konto w banku przez Internet?
Jak wspominałem mało który bank wdrożył system zawarcia umowy konta bankowego przez Internet. Aktualnie taką ofertę posiada: mBank, ING Bank Śląski, Meritum Bank oraz Bank Smart.Zatem, jeśli Ci zależy na założeniu konta elektronicznie, to tylko możesz to zrobić w jednym z wyżej wymienionych banków.