Istnieją niezliczone style designu, w którym można umieścić projekt opakowania, ale zawsze nadrzędną rzeczą jest zgodność z produktem i z marką. Identyfikacja wizerunkowa firmy koniecznie musi być rzeczą stałą i niezmienną, niezależnie od chwilowych trendów. Od tego bowiem zależy trwałość nieformalnej więzi między producentem a konsumentem, konsument bowiem powinien ufać marce, odnajdywać się w niej i z nią identyfikować.
Czym jest dobre opakowanie?
Definiowane wprost czym jest opakowanie nie jest ani rzeczą łatwą. Mnogość aspektów na różnorodnych płaszczyznach i rejestrach odrzuca możliwość szybkiej eksplikacji. Samo opakowanie składa się z wielu pięter konstrukcyjnych. Począwszy już od określonej budowy fizycznej, wymiarów, kształtu – najbardziej ergonomicznego od strony przechowywania danego produktu. Drugim piętrem jest komunikowana treść - jako połączenie niezbędnych informacji o produkcie, przez opis marki, logotyp firmy, po slogany i teksty reklamowe. Wreszcie przechodzimy do poziomu wizualnego prezentowanych treści: właściwe rozmieszczenie elementów wizualnych oraz niezwykle istotna kolorystyka produktu. Zdarza się, że każdy z poziomów wpływa na konsumenta często w oderwaniu od innych poziomów, ale zasada jest taka, że wszystkie te poziomy powinny ze sobą współgrać od strony kompozycyjnej i ideowej.
Co powinien posiadać dobry projekt opakowań?
Opakowanie przede wszystkim nie powinno ginąć w otoczeniu konkurencji. Winno się zdecydowanie wyróżniać. Mówi się wiele o zasadzie 3 sekund. Tyle czasu ma produkt na półce, aby przyciągnąć uwagę konsumenta. Gdy już uwaga klienta jest zdobyta, trzeba ją utrzymać, przez odpowiedni przekaz i treść. Najlepiej wczuć się w rolę potencjalnego konsumenta i wyobrazić sobie, czego oczekuje, co szuka, co może mu się spodobać, a co nie.
Związek między dobrym designem opakowania, a sprzedażą jest w ostatnich latach bardzo widoczny na rynku. Z tego też względu firmy angażują w projekt opakowania coraz większe środki.