Wózki widłowe to kołowe pojazdy mechaniczne, przystosowane do transportu towarów o dużej masie. Udźwig wózków widłowych przeciętnie waha się od kilkuset kilogramów do 5, a w niektórych modelach nawet 50 ton – pozwala na to specjalna konstrukcja pojazdu. Podstawowe parametry oraz zalecenia dotyczące użytkowania wózków widłowych umieszczane są przez producenta na tabliczce znamionowej. Każdy wózek pozwala na podnoszenie i opuszczania wideł, a większość również na przechylanie masztu w tył i w przód. Wózki można podzielić na kilka grup pod względem rodzaju napędu, cech eksploatacyjnych lub sposobu kierowania.
I tak wyróżniamy:
- wózki elektryczne (sieciowe), akumulatorowe, benzynowe lub z silnikiem diesela (napęd);
- wózki podnośnikowe, ciągnikowe, unoszące, nadładowne, specjalne (cechy eksploatacyjne);
- wózki prowadzone, podestowe, zdalnie sterowane (sposób kierowania).
Obecnie istnieje wiele firm zajmujących się produkcją i sprzedażą wózków widłowych. Najpopularniejsi producenci to m.in. Still, Toyota, Jungheinrich, Linde, Pimespo, Caterpillar.
Znajomość możliwości pojazdu przez operatora obsługujące wózek jest bardzo ważna – przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Operatorem wózka widłowego może być osoba, która ukończyła szkolenie i uzyskała odpowiednie uprawnienia wydane na podstawie egzaminu zdanego przed Komisją Dozoru Technicznego. Koszty uzyskania takich uprawnień oscylują w granicach kilkuset złotych – włącznie z opłatą egzaminacyjną. Pomimo postępującego procesu automatyzacji, istnieje duże zapotrzebowanie na operatorów wózków widłowych – podobnie jak nowych przedsiębiorstw handlowych, przybywa również i magazynów, w których bardzo istotną rolę odgrywa transport za pośrednictwem wózków widłowych.
Jak wygląda prawidłowy załadunek towaru? Ładunek, najczęściej na palecie, umieszcza się na wyprostowanych widłach, podnosi na wysokość kilkudziesięciu centymetrów, i nachyla maszt w stronę operatora. Po podjechaniu na miejsce załadunku podnosi się paletę na odpowiednią wysokość, prostuje maszt, opuszcza widły i odjeżdża spod palety. Na sam koniec opuszcza się widły. Rozładunek wygląda w taki sam sposób, z tą różnicą, że wyżej wymienione czynności wykonuje się w odwrotnej kolejności.