Samo pozycjonowanie stron z języka angielskiego Search engine optimization - SEO lub Web Positioning to działania zmierzające do wypromowania danego serwisu internetowego na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych wyrażeń kluczowych. Najpopularniejszą wyszukiwarką w Polsce pod kątem których pozycjonerzy i właściciele serwisów optymalizują strony jest oczywiście Google. Zajmują się tym także firmy oferujące projektowanie stron. Marzeniem każdego posiadacza strony jest pierwsza pozycja w tej właśnie wyszukiwarce.
W przypadku większości popularnych programów do zarządzania treścią (CMS - czyli tak zwanego Content Managment System) optymalizację treści może przeprowadzić z ich poziomu. Optymalizacja kodu wymaga najczęściej ingerencji w kod skryptów, edycje źródła strony. Optymalizację możemy podzielić na optymalizacje pod kątem prędkości wyświetlania się strony (objętości kodu), optymalizację pod kątem zgodności ze standardami (prawidłowej walidacji) oraz pod kątem wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe (metatagi, hierarchia nagłówków). A także optymalizację treści - tak zwanego contentu strony, czyli: Optymalizacja pod kątem używania przez osoby niepełnosprawne na przykład odpowiednie ułożenie kolejności w treści, pod kątem wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe czyli odpowiednie zaznaczenie słów kluczowych, ustalenie hierarchii nagłówków, ustalenie gęstości występowania słów kluczowych - jest to bardzo ważny proces, oraz pod kątem przystępności dla użytkownika czyli uwypuklenie elementów istotnych, rozróżnienie elementów odrębnych logicznie.