Dzięki temu co dookoła nas się dzieje, rozwijamy swoje umiejętności, wiedzę, uczymy się czegoś nowego. Coraz więcej wymagamy od życia, stawiamy na jakość: liczy się produkt oraz my – konsumenci. Chcemy korzystać z coraz lepszych produktów, jeść zdrowszą żywność, a nie tą przetworzoną z GMO, ale czy myślimy o środowisku, które nas otacza, czy interesuje nas ekologia, to jak wykorzystujemy środowisko dla naszych potrzeb?
Jeszcze w latach 80-tych, kiedy w Polsce panował komunizm i ciężko było cokolwiek kupić, a półki uginały się od octu nikt nie zastanawiał się nad tym, jak wypromować produkt, jak zachęcić konsumentów do zakupu – nie było co promować, kolejki ustawiały się same, gdy na sklep „rzucano” produkt ciężko dostępny. Każdy miał swój przydział – kartki żywnościowe. Ci, którzy mieli szansę wyjechać na zachód i zobaczyć tamtejszy dobrobyt, wracali do Polski ze zwieszoną głową, obserwując to co się dzieje.
Na szczęście czasy się zmieniły – teraz można kupić wszystko, a sieci supermarketów starają się trafić do każdego konsumenta.
W tej chwili każdy sklep ma swoją gazetkę promocyjną, gdzie prezentuje swoje produkty: spożywcze, technikę, drogerie, elektronikę, odzież. Takie gazetki pojawiają się raz lub dwa razy w tygodniu, w zależności od sieci. Możemy sobie tylko wyobrazić, jaki sztab ludzi za tym się kryje, jaka odpowiedzialność spoczywa na pracownikach – przecież wydanie gazetki promocyjnej związane jest z kosztami, a musi się to zwrócić sieciom sklepów. Oferta, którą prezentują sklepy musi być na tyle ciekawa, aby wpłynęła na popyt i przyczyniła się do zakupu danego produktu przez konsumenta.
Każda większa sieć supermarketów posiada gazetkę promocyjną w wersji papierowej i elektronicznej. Która z wersji jest wygodniejsza w odbiorze dla klientów? bardziej przystępna?
Konsumenci często przed zakupami zapoznają się z wersją elektroniczną, a po wejściu do sklepu sięgają po wersję papierową, która jest na wyciągnięcie ręki i zawsze umieszczana jest przy wejściu do sklepu. Niestety pomimo machiny postępu, w której na co dzień funkcjonujemy, rzadko którykolwiek z nas zastanowi się nad ekologią, środowiskiem. Nie przejdzie nam przez myśl ile drzew jest ścinanych na potrzeby wydania gazetki promocyjnej? ile farby drukarskiej szkodliwej dla środowiska jest wykorzystywanej do druku?. Szkoda, że nie zastanowimy się nad tym, zanim sięgniemy po kolejną gazetkę promocyjną w wersji papierowej. To my - konsumenci mamy wpływ na środowisko, to od nas zależy w jaki sposób będą postępowały i zachowywały się nasze dzieci. My dorośli jesteśmy dla nich przykładem.
Naprzeciw tym problemom wychodzi Internet, gdzie sieci sklepów zamieszczają gazetki promocyjne w wersji elektronicznej, dzięki temu łatwo do nich dotrzeć. Obecna młodzież podąża za techniką, w ich posiadaniu są iphone, ipady, smartphone. Właśnie o przyszłych konsumentach, sieci supermarketów powinny zacząć myśleć i stopniowo zacząć wycofywać gazetki w wersji papierowej z rynku, a wszystko ze względu na środowisko. Los gazetek w formie papierowej zawsze kończy się w tym samym miejscu – w koszu. Czy nie jest wygodniej usiąść przed komputerem, podłączyć się do Internetu i zapoznać się z wersją elektroniczną gazetki promocyjnej?. Najwyższy czas zastanowić się przed wzięciem po raz kolejny wersji papierowej. W tej chwili jest wiele portali internetowych, które ułatwiają nam konsumentom zapoznanie się z gazetkami elektronicznymi. Wszystko w jednym miejscu, wygodnie, łatwo i prosto i do tego z ochroną dla naszego środowiska. Może warto pomyśleć o postanowieniu noworocznym….