Cisco Systems Poland zwycięzcą trzeciej edycji BNP w Polsce

Data dodania: 2008-04-28

Wyświetleń: 3144

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Hewitt Associates, firma doradcza i outsourcingowa, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, ogłosiła wyniki trzeciej edycji Badania Najlepsi Pracodawcy w Polsce. W tegorocznej edycji Badania udział wzięły 102 firmy reprezentujące różne branże, skale działania i regiony. Spośród nich 91 spełniło wszystkie kryteria i zakwalifikowało się do oficjalnego rankingu.
Wśród Najlepszych Pracodawców w Polsce znalazło się 12 firm. Podczas uroczystego ogłoszenia wyników trzem pierwszym firmom wręczono statuetki, a pozostałym – certyfikaty oraz prawo korzystania z tytułu Najlepszego Pracodawcy 2008. Pierwsze miejsce zdobyła firma Cisco Systems Poland, drugie American Express, a trzecie – zwycięzca dwóch poprzednich edycji BNP – Microsoft.

Zdaniem Edwarda R. Stanocha, Dyrektora Zarządzającego Hewitt w Polsce „Kluczem do sukcesu Najlepszych Pracodawców i wyróżnikiem na rynku jest zapewnienie wewnętrznie spójnych praktyk zarządzania ludźmi. Praktyki te powinny wywodzić się ze strategii biznesowej firmy oraz z wartości, w oparciu o które organizacja chce budować swoją trwałą przewagę konkurencyjną."

„Z roku na rok przybywa firm, które decydują się poddać najtrudniejszej ocenie: swoich własnych pracowników. Organizacje te rozumieją, że silna marka pracodawcy to znacznie więcej niż pozytywny obraz firmy w oczach potencjalnych kandydatów, ponieważ fundamentem każdej organizacji są zaangażowani pracownicy.”– powiedziała Magdalena Warzybok, menedżer Projektu BNP w Hewitt Associates.
„Zmiany zachodzące na polskim rynku pracy wymagają świadomego budowania marki pracodawcy. Silna marka pozwala pozyskiwać utalentowanych i pasujących do kultury organizacyjnej pracowników. Jej efektem jest wysoki poziom zaangażowania. Co więcej, silna marka zapobiega fluktuacji pracowników. Wiedzą o tym laureaci poprzednich edycji, jak Microsoft i Starcom, którzy z uwagą podchodzą do budowania swojej marki na rynku i konsekwentnie utrzymują się w czołówce Najlepszych Pracodawców.” – dodała Katarzyna Pałamarz, menedżer działu HR Consulting w Hewitt Associates.

Wyniki Badania – główne trendy i spostrzeżenia:

W Badaniu Najlepsi Pracodawcy w Polsce udział wzięły 102 firmy zatrudniające łącznie blisko 70 000 pracowników. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzone zostało na reprezentatywnej grupie 21 693 pracowników firm uczestniczących w badaniu, ponadto prawie 900 kwestionariuszy zostało wypełnionych przez członków najwyższej kadry zarządzającej. Pracownicy oceniali swoich pracodawców, uwzględniając między innymi stwarzane przez firmę możliwości rozwoju, politykę i praktyki organizacyjne, relacje wewnątrz firmy, równowagę między życiem osobistym a pracą oraz warunki sprzyjające samorealizacji. Średni poziom zaangażowania pracowników firm należących do grona Najlepszych Pracodawców 2008 wyniósł 74%, natomiast średnio w Polsce 45%.

Kluczowe spostrzeżenia dotyczące polskiego rynku:
Znaczny wzrost pewności pracowników na rynku pracy. Wyniki Badania wskazują na coraz mniejszą lojalność pracowników wobec swojego pracodawcy. Efekt ten wydaje się być związany z rosnącą mobilnością oraz faktem, że coraz mniejsza liczba Polaków obawia się utraty pracy. Większość pracowników Najlepszych Pracodawców, podobnie jak większość pracowników pozostałych firm sądzi, że nie miałaby kłopotów ze znalezieniem innej posady. Różnica polega na tym, że pracownicy Najlepszych są w mniejszym stopniu skłonni do poszukiwania nowego pracodawcy (aż 77% z nich deklaruje, że musiałyby zaistnieć poważne powody, aby zrezygnowali z obecnej pracy, podczas gdy średnio wartość ta wynosi nieco ponad 50%). Obserwujemy więc wyraźnie większą lojalność i przywiązanie pracowników Najlepszych do swoich pracodawców. Są oni świadomi swojej wartości na rynku pracy, jednocześnie jednak cenią swoje obecne miejsce zatrudnienia i nie chcieliby go zmieniać.

Wzrost płac bez przełożenia na zwiększenie satysfakcji z wynagrodzeń i zaangażowania. Spadające bezrobocie, emigracja zarobkowa, ogromna konkurencja o specjalistów oraz niedobór pracowników w różnych sektorach stymulowały w ciągu ostatniego roku podwyżki płac. Niestety, w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego Badania, przy jednoczesnych podwyżkach wynagrodzeń średnio o 7%, udział pracowników wyrażających przekonanie, iż ich wynagrodzenie jest odpowiednią rekompensatą za wkład pracy, wzrósł zaledwie o jeden punkt procentowy, z 26% do 27%.

Najlepsi Pracodawcy – posiadacze silnych marek pracodawcy. Największa różnica w poziomie satysfakcji pomiędzy pracownikami Najlepszych Pracodawców a średnią krajową ujawniła się w obszarze związanym z reputacją organizacji. Aż 30% więcej pracowników Najlepszych Pracodawców, w porównaniu ze średnią w Polsce oceniło swoją firmę jako pracodawcę cieszącego się dobrą reputacją (79% vs. 49%). Na kształtowanie dobrego wizerunku organizacji mają wpływ również sami pracownicy. Ci zaangażowani znacznie chętniej rekomendują innym swoją firmę jako dobrego pracodawcę, niż pozostali. Aż 77% pracowników Najlepszych Pracodawców poleciłoby bez wahania swoją firmę znajomym szukającym pracy, a 75% mając ku temu okazję opowiadałoby chętnie o zaletach swojej organizacji.

Badanie Najlepsi Pracodawcy zorganizowane zostało w Polsce po raz trzeci. Dzięki zastosowanej metodologii oraz uwzględnieniu opinii, zarówno pracowników, jak i kadry zarządzającej oraz działów personalnych, dało pełen obraz badanych firm. Rzetelna metodologia sprawia, że jest to jedyny w kraju konkurs, który pozwala na wskazanie pracodawcy najlepszego w opinii samych pracowników. Na świecie w ramach BNP od 1997 roku do dziś przebadanych zostało łącznie 2 mln pracowników w 5 000 firm z 51 krajów. Badanie to prowadzone jest przez Hewitt Associates w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz w Azji, Australii i Nowej Zelandii, Kanadzie oraz Ameryce Łacińskiej.
BNP 2008 zorganizowane zostało przez Hewitt Associates przy współpracy z Gazetą Praca i Partnerami: Harvard Business Review, Serwisem HR, TVN CNBC Biznes, Businessman.pl, GoldenLine, Pulsem Biznesu oraz Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami.


NAJLEPSI PRACODAWCY 2008

miejsce nazwa firmy

1 Cisco Systems Poland Sp. z o.o.

2 American Express Poland S.A.

3 Microsoft Sp. z o.o.

4 SGI Baltis Sp. z o.o.

5 M.G. CENTRUM Sp. z o.o.

6 ex aequo

EMC Computer Systems Poland Sp. z o.o.

P.P.H.U POLIPACK Spółka Jawna
Irena Więckowska i Katarzyna Kolmetz

7 Blue Media Sp. z o.o.

8 ex aequo


ADT Poland Sp. z o.o.

GANT DEVELOPMENT S.A.

Grupa Pracuj Sp. z o.o.

Starcom Sp. z o.o.



Metodologia

W polskiej edycji badania może wziąć udział każda firma, która zatrudnia co najmniej 50 pracowników i działa na rynku polskim od minimum 2 lat. Firmy nie spełniające kryterium zatrudnienia mogą zostać uczestnikiem badania, z tą różnicą, iż nie zostaną one uwzględnione w oficjalnym rankingu. Otrzymają jednak wszystkie pozostałe informacje oraz symulację swojej pozycji w rankingu.

BNP prowadzone jest w oparciu o kompleksową metodologię, która obejmuje:

- kwestionariuszowe badanie zaangażowania, prowadzone na statystycznie reprezentatywnej próbie pracowników zatrudnionych w danej organizacji,
- kwestionariusz – audyt HR zbierający informacje na temat narzędzi stosowanych przez dział personalny,
- kwestionariusz dla przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej, pozwalający na ocenę funkcji personalnej z perspektywy osób kierujących organizacją oraz wskazujący najważniejsze wyzwania rynkowe i menedżerskie.

Najlepsi Pracodawcy” jest badaniem, w którym Pracodawcę oceniają jego klienci wewnętrzni – pracownicy. Zarówno Hewitt jak i Partnerzy BNP nie mają prawa ani możliwości wpływu na wyniki Badania. O miejscu w rankingu decyduje wynik uzyskany z dwóch wskaźników: Wskaźnika Zaangażowania Pracowników oraz Wskaźnika „Company Score”, który obejmuje wyniki wszystkich trzech elementów Badania.

* * *


Hewitt Associates (NYSE: HEW) – działająca od ponad 60 lat firma doradcza i outsourcingowa, specjalizująca się w rozwiązaniach z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz w projektowaniu i wdrażaniu zmian, mających na celu wzrost wartości firmy. Obecnie Hewitt zatrudnia 23 000 konsultantów w 33 krajach na świecie. Firma jest obecna na polskim rynku od 1995 roku. Do grona jej klientów w Polsce należą takie firmy jak PKN Orlen, Ruch S.A., ABB, ZA Puławy, PKP Cargo, BRE Bank. Dodatkowe informacje dostępne są na stronie www.hewitt.com oraz www.najlepsipracodawcy.pl.


Licencja: Creative Commons
0 Ocena