Podstawowym kryterium klasyfikacyjnym jest cel pobytu gości w hotelu. Tutaj można wskazać oczywiście bardzo różnorodne cele, ale w ujęciu globalnym największe znaczenie będą miały cele handlowe, lecznicze i zdrowotne, wypoczynkowe. Dla każdej z tych funkcji wymagane jest odmienne przygotowanie obiektu hotelowego, co najłatwiej wskazać na przykładzie hotelu wypoczynkowego, w którym bardzo ważne będą na przykład telewizory hotelowe. Równocześnie w hotelach obsługujących przede wszystkim gości biznesowych ważne będą funkcjonalne meble hotelowe, ale także wyposażenie hotelu umożliwiające organizację konferencji albo spotkań biznesowych.
Kolejne ważne kryterium klasyfikacji to czas pobytu. Oczywiście wiele zależy od linii marketingowej danego obiektu, natomiast zwykle jest tak, że wyposażenie wyższej jakości przeznaczone jest dla hoteli obsługujących gości długoterminowych, natomiast w przypadku krótkoterminowych najważniejsza jest funkcjonalność, za którą można zapłacić spartańską estetyką. Wraz z wydłużającym się pobytem gości, zmienia się klasa hotelu: od obiektów typu tranzytowego, przez hotele pobytowe, po hotele rezydencyjne.
Bardzo ważnym kryterium, które pozwala na wprowadzenie podziału hoteli na typy, jest oczywiście standard usług. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że zupełnie inne szafki hotelowe, telewizory czy stoliki do pokoju hotelowego znajdą się w hotelach pięcio- i czterogwiazdkowych, a więc o wysokim standardzie, a inne meble hotelowe trafią do hoteli o średnim i niskim standardzie. Jest to tym bardziej oczywiste, że przecież standard jest w sposób bezpośredni związany z cenami świadczonych usług.
Jednym z najpoważniejszych problemów hotelarstwa w Polsce jest fakt, że właściciele wielu obiektów nawet nie starają się zaklasyfikować ich do konkretnego typu, starając się raczej przekształcić je w obiekty wielofunkcyjne. To może bardzo utrudnić wybór właściwego zestawu wyposażenia, co z kolei na pewno odbije się na opiniach klientów.