Po pierwsze: daj się wyczyścić
Materiały, z których wykonane są meble hotelowe i inne elementy wyposażenia to pierwszy krok do stworzenia hotelu łatwego do utrzymania w czystości. I tak najprostsza zasada będzie głosiła, że im powierzchnia bardziej gładka, tym łatwiej jest ją wyczyścić. Technicznie rzecz biorąc, jest to prawda: okleina meblowa dużo łatwiej da się wyczyścić niż surowe drewno (pomijając już fakt, że surowe drewno może zostać wręcz „zaimpregnowane” grubą warstwą zanieczyszczeń). Ta zasada jednak wcale nie jest zawsze zachowana: weźmy na ten przykład lustra. Cóż, o powierzchnię gładszą od luster jest trudno, ale ich czyszczenie wymaga użycia innych środków i zawsze sporo czasu.
Materiały, z których wykonuje się meble i inne elementy wyposażenia, stawiają przed gestorem hotelu szereg wyzwań: dobór odpowiednich środków czyszczących, ewentualnych narzędzi pomocniczych, a także tworzą jeszcze jeden problem: ile razy uda się wyczyścić dany element, zanim się on zniszczy?
Jednym z najwyżej cenionych materiałów obiciowych jest naturalna skóra. Choć jest ona względnie trwała i odporna na zabrudzenia, a do jej czyszczenia w zasadzie nie potrzeba żadnych szczególnie agresywnych środków, o tyle są substancje, które mogą trwale obniżyć walory estetyczne takiej tapicerki. Z tego powodu skóry pokrywa się czasem specjalnymi impregnatami lub nasącza substancjami, które mają je uodpornić nawet na szczególnie uporczywe zabrudzenia. Każdy materiał ma swoje unikalne właściwości, które decydują o tym, w jaki sposób można go czyścić, ile razy można to zrobić, a także – pośrednio – w których miejscach hotelu dany materiał się nie sprawdzi.
Po drugie: ułatwiaj sobie życie
Sam materiał stanowi głównie o doborze środków czyszczących. Innych przecież używa się do blatów kamiennych, innych do drewnianych podłóg, a innych do okien i to jest intuicyjne i zrozumiałe. Z tym akurat nikt nie walczy, ale już jeśli chodzi o kształt mebli i elementów wyposażenia, to sprawa – choć intuicyjnie również oczywista – w praktyce prosta nie jest.
Kiedy najłatwiej posprzątać i kiedy czas potrzebny na wykonanie prac czystościowych jest najkrótszy? Oczywiście wtedy, kiedy powierzchnia do wyczyszczenia jest maksymalnie ograniczona i nic nie utrudnia dostępu do wszystkich jej zakamarków. Właśnie to decyduje o tym, że w hotelach nie przyjęły się generalnie fantazyjne kształty, ornamentacje i inne ozdobniki niepełniące funkcji użytkowych, a jedynie estetyczne. Z tego samego powodu niekiedy zamyka się pewne przestrzenie, na przykład nad szafą. Alternatywnie przestrzeń taką wykorzystuje się jako pawlacz, w którym można przechowywać np. dodatkowy komplet pościeli, ale znacznie częściej jednak należy unikać tworzenia takich załomów.
Z kolei drugim problemem mogą być wszelkiego rodzaju przestrzenie pod meblami, w tym również pod łóżkiem. Jeśli w ogóle się one pojawiają, należy zadbać o to, aby były maksymalnie łatwo dostępne: odkurzanie pod łóżkiem może i nie jest wielkim problemem, ale i tak wymaga więcej czasu, niż gdyby łóżko stało na prostej skrzyni bezpośrednio na podłodze. Podobnych problemów jest więcej, i to nie tylko przecież w pokojach. Słowem tylko warto tu wspomnieć o kuchniach. Fakt, że większość urządzeń gastronomicznych to proste konstrukcje ze stali szlachetnej wcale nie wynika z tego, że nie da się stworzyć innej obudowy: często nawet byłaby ona praktyczniejsza, ale jej sprzątanie byłoby prawdziwą męczarnią. Prosta bryła = tańsze sprzątanie i od tej zasady praktycznie nie ma wyjątków. Z takich prostych konstrukcji rezygnuje się tylko w niektórych, ściśle uzasadnionych przypadkach.
Ludzie są ważni
Nic się nie posprząta samo – tylko odpowiednia ekipa ludzi będzie w stanie utrzymać w hotelu porządek. Jak to osiągnąć? To już temat na kolejną część cyklu.
Dobrej jakości wyposażenie hoteli może wprowadzić do każdego wnętrza wrażenie prawdziwie ekskluzywnego szyku. Tworząc przestrzeń nie można pomijać takich elementów jak wysokiej jakości pościel, poduszki czy kołdry - to właśnie one decydują o wysokim standardzie snu i pozwalają na zażycie całonocnego wypoczynku.