Niestety nie możemy całkowicie wykluczyć kłopotliwych sytuacji związanych z brakiem prądu, możemy jednak ograniczyć jego skutki wykorzystując w takich sytuacjach agregat prądotwórczy.
Agregaty prądotwórcze, nazywany również zespołem prądotwórczym lub generatorem prądotwórczym, jak podaje encyklopedia jest to „autonomiczny zespół do wytwarzania energii elektrycznej”. Produkowane są powszechnie agregaty wytwarzające napięcie 1 fazowe –230V (o mocy od kilku do kilkunastu kW) oraz 3 fazowe 400V. Urządzenia tego typu mają swoje zastosowanie wszędzie tam, gdzie przerwa w dostawie energii elektrycznej może być uciążliwa lub spowodować nieodwracalne skutki, czyli w szpitalach, na lotniskach, w zakładach produkcyjnych jak również w biurach, supermarketach, kinach itp.
Budowa agregatu
Na rynku występują agregaty o mocy od kilku do kilku tysięcy kilowatów. Najczęściej moc urządzeń podawana jest jednak e w kilovoltamperach “kVA”, aby określić moc w kilowatach “kW” należy przemnożyć podaną moc w kVA przez 0,8 (tzw. współczynnik mocy costans) np: Producent podaje że agregat prądotwórczy posiada moc 450 kVA * 0,8 = 360 kW.
Mówi się również o tzw. mocy ciągłej i mocy awaryjnej agregatu.
Moc awaryjna (tzw. LTP) - moc zespołu używanego do awaryjnego zasiania, maksymalna moc dostępna przy zmiennym obciążeniu. Roczny limit 500 godzin. Nie dopuszcza się przeciążeń.
Moc ciągłą (PRP) - moc przy pracy ciągłej przy zmiennym obciążeniu dla nieograniczonego czasu pracy. W razie potrzeby możliwe jest 10 % przeciążenie.
Podstawowymi elementami agregatu są silnik i prądnica.
Stosuje się silniki różnych producentów np.: wysokoprężne IVECO MOTORS, VOLVO PENTA, PERKINS, MTU, HATZ, LOMBARDINI, DEUTZ lub benzynowe SUBARU ROBIN, HONDA, VANGUARD. Zadaniem silnika jest wytworzenie energii mechanicznej która wprawi w ruch prądnicę.
Zespół prądotwórczy (w zależności oczywiście od wersji) wyposażony jest między innymi w tłumik wydechu spalin, zbiornik paliwa umieszczony w stalowej ramie, amortyzatory metalowo gumowe do tłumienia drgań akumulatory rozruchowe, panel sterujący itp. Dostępnych jest szereg opcji dodatkowych między innymi: zewnętrzne zbiorniki paliwa, obudowy chroniące przed warunkami atmosferycznymi oraz wyciszające, zabudowy kontenerowe, panele automatycznego uruchamiania, układu Samoczynnego Załączania Rezerwy – tzw. układy SZR.
Agregaty wyposażone są w systemy zabezpieczeń i czujników:
wyłączniki magneto-termiczne zabezpieczające prądnicę.
czujniki ciśnienia oleju, temperatury oraz poziomu paliwa dla zabezpieczenia silnika.
Wykorzystanie
Agregat może stanowić:
samodzielne źródło energii – jedyne źródło zasilające wybraną grupę odbiorników.
rezerwowe źródło energii - normalnie odbiorniki zasilane są z sieci energetycznej, natomiast po zaniku zasilania - z agregatu, przy czym uruchomienie agregatu i przełączenie zasilania (z sieci na agregat i odwrotnie) może odbywać się w sposób ręczny lub w pełni automatyczny (agregat z tak zwanym samostartem i układem SZR)
jednostkę przystosowana do równoległej pracy z siecią energetyczną (rzadsze rozwiązanie) – energia wytworzona przez agregat dostarczana (sprzedawana) do rejonu energetycznego, lub energia ta pokrywa zapotrzebowanie szczytowe odbiorcy, w przypadku gdy w pewnych godzinach przydzielona energia z rejonu energetycznego jest niewystarczająca. W obrębi tego typu pracy możliwa jest również prac równoległa agregat-agregat.
Przeważnie agregaty małej mocy od 1 do 12 kVA stanowią samodzielne jednostki prądotwórcze wykorzystywane na placach budowlanych lub do oświetlenia domów jednorodzinnych. Mały agregat najczęściej napędzany benzyną, umieszczony w stalowej ramie do której opcjonalnie mogą być przymocowane kółka do przetaczania.
Agregaty dużej mocy zabudowane na podwoziu jezdnym stanowią mobilne samodzielne jednostki prądotwórcze zapewniające energie elektryczna wszędzie tam gdzie nie mamy możliwości pozyskania energii o dużej mocy.
Dzięki temu rozwiązaniu można zasilać duże place budowy.
Często spotykamy również połączenia agregatu wraz z wieżą oświetleniową popularnie zwane najśnicami. Dzięki takim rozwiązania można oświetlać miejsca awarii, place budowy.
SZR - Układ Samoczynnego Załączenia Rezerwy.
Budowany jest na ogół jako zestaw dwu styczników cztero lub trzy polowych, z wzajemną, podwójną blokadą pozycji: mechaniczną i elektryczną. Przy większych mocach stosuje się głównie przełącznik z napędem silnikowym.
Należy również pamiętać o tym że agregat nawet z najnowocześniejszą automatyką i układem SZR potrzebuje minimum kilka, kilkanaście sekund na ponowne podanie napicia na obiekt, co dla pewnych odbiorników może być niedopuszczalne: komputery, urządzenia medyczne podtrzymujące życie, sale operacyjne, pewne linie technologiczne lub ich wybrane fragmenty itp. Wówczas niezbędne jest zastosowanie do zasilania tych odbiorników systemów bezprzerwowego podtrzymania napięcia tzw. UPS.
Zanim dokonasz zakupu
Pamiętaj na rynku występuje cała gama różnych urządzeń. Warto zastanowić się jakiego urządzenia potrzebujemy. Czy agregat będzie podpięty do sieci energetycznej? Czy potrzebujemy większy zbiornik paliwa? Czy wybrać agregat otwarty lub obudowany? Na pewno na te jak i wiele innych pytań uzyskacie Państwo kontaktująć się ze mną.
Agregat stanowi o Twoim bezpieczeństwie. Warto wcześniej przewidzieć i zakupić urządzenie, które daje pewność w dostawie prądu. Po to jest zasilanie awaryjne by uniknąć zbędnych problemów.
Pomyśl o tym już teraz, za chwile może braknąć prądu...