Konwersja zależy tylko i wyłącznie od zachowania się użytkownika na stronie. Jego zachowanie oraz reakcje na stronę internetową to właśnie User Experience. Im bardziej przyjemne i pozytywne doświadczenie użytkownika ze stroną internetową, tym większe prawdopodobieństwo, że dojdzie do pożądanej konwersji.

Data dodania: 2013-07-15

Wyświetleń: 1817

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Optymalizacja konwersji

Natomiast jeśli doświadczenie będzie negatywne, wtedy pewnym jest, iż użytkownik szybko opuści stronę i nie będzie zainteresowany ponownym jej odwiedzeniem. Zwiększanie liczby konwersji ma bezpośredni wpływ na przyrost zysków ze strony. Jak zatem skutecznie zwiększać liczbę konwersji? Należy przyjrzeć się kilku następującym czynnikom.

Pierwszym krokiem jest szczegółowa analiza zebranych statystyk za pomocą Google Analytics. Co powinniśmy rozważyć?

1) Współczynnik CTR względem pozycji na liście wyników wyszukiwania. Testujemy wszystkie pozycje przez określony czas i następnie wybieramy tą dającą najwyższy CTR dla danej frazy.

2) Czas spędzony na stronie - jeśli jest on niski (minuta i poniżej) oznacza to, że Twoja strona nie jest ciekawa i nie spełnia oczekiwań Internautów (oczekiwań wynikających z treści zapytania). Przy niskim czasie spędzonym na stronie warto na początku operować samą treścią strony i umieścić teksty przykuwające uwagę internautów.

3) Współczynnik odrzuceń - liczba użytkowników, którzy po zobaczeniu Twojej strony internetowej szybko wrócili do wyników wyszukiwania. Wysoki współczynnik oznacza, że coś jest ewidentnie nie tak ze stroną internetową i należy dokonać wielu zmian. Często również oznaka, że treść widoczna w wyszukiwarce w ogóle nie współgra z treściami na stronie.

4) Powracający użytkownicy - procent odwiedzających, którzy zdecydowali się powrócić na daną witrynę. Należy dążyć do stałego zwiększania tej liczby, dobrym sposobem jest kampania remarketingowa w Google Adwords.

5) Czas ładowania się strony - mocno wydłużony czas ładowania się strony zwykle zniechęca użytkowników, w efekcie czego powracają oni do listy wyszukiwania. Ważne jest, aby jak najbardziej skrócić czas ładowania się strony.

Gdy już dokonamy analizy wyników z Google Analytics możemy przejść do konkretnych aspektów optymalizacji witryny w celu zwiększenia liczby konwersji. Pamiętaj aby stale sprawdzać jaka treść najbardziej przyciąga użytkowników i sukcesywnie zamieszczać coraz więcej takiej treści. Również powinno się stale monitorować z jakich zewnętrznych stron trafia do nas najwięcej użytkowników i pozyskiwać więcej linków z najbardziej efektownych źródeł. Wszelkie formularze na stronie powinny zostać maksymalnie skrócone, aby użytkownicy nie musieli się nad nimi zastanawiać. Wszelkie przyciski związane z konwersją należy powiększyć i wyraźnie odróżnić od tła, nie mogą to być przyciski słabo wyróżniające się od reszty strony. Ważne jest także pozostawienie wyraźnych odstępów dzielących konwertujące przyciski od reszty elementów. Dlaczego? Ponieważ każdy inny element będzie konkurować z przyciskiem o uwagę użytkownika, zaś celem jaki staramy się osiągnąć jest pełne skupienie uwagi internauty na przyciskach konwersji. Dlatego puste przestrzenie dookoła są tak ważne. Warto także zastanowić się nad doborem kolorów i tym, jakie te kolory będą wzbudzać emocje. Przykładowo niebieski zawsze sugeruje kliknięcie, gdyż jest domyślnym kolorem linków. Jest to również kolor kojarzony z kompetencją. Należy uważać ze stosowaniem koloru czerwonego, gdyż jest on przypisany do rzeczy bardzo ważnych, niemalże alarmowych, mających najwyższy priorytet. Zbyt wiele czerwonego będzie irytować i powodować częste przeskakiwanie uwagi z jednego elementu na drugi, co może nie dawać pożądanego efektu. Natomiast zielony i pomarańczowy to pozytywne kolory, kojarzące się z przyzwoleniem, przyjaznym nastawieniem i witalnością.

Gdy już zadbamy o wszystkie z wyżej wymienionych kwestii należałoby się zastanowić kim tak właściwie są osoby odwiedzające naszą stronę internetową? Ich wiek i płeć w dużym stopniu pokaże nam Google Analytics jednak to nie wszystko. W miarę zbierania danych z formularzy powinny zacząć wyłaniać się poszczególne typy użytkowników. Mogą to być przykładowo:

1) Analitycy - osoby o najbardziej ścisłych umysłach. Cechują się logiką, zdyscyplinowaniem, dużym zainteresowaniem szczegółami. Będą oczekiwać faktów, konkretnych argumentów, dużej ilości danych, tabel, porównań i wykresów. Najlepiej stosować do nich długie i szczegółowe komunikaty.

2) Humaniści - osoby postrzegające problemy w sposób szeroki i holistyczny. Często bywają zaangażowani społecznie. Oczekują przede wszystkim referencji, informacji o firmie i jej sposobach działania, poszukują bezpośrednich odniesień do siebie i swojego światopoglądu. Komunikat jaki wystosujemy do tej grupy powinien być w miarę długi i wiarygodny.

3) Osoby spontaniczne - to tak zwane "gorące głowy". Decyzje podejmują szybko i pod wpływem impulsów oraz emocji. Oczekują krótkich i pozytywnych opinii innych użytkowników (najlepszą formą są krótkie komentarze). Cechują się brakiem cierpliwości i z pewnością uciekną ze strony widząc dużą ilość tekstu do przeczytania. Komunikat dla nich powinien być krzykliwy i widoczny od razu.

Zaprojektowanie strony internetowej w taki sposób, aby odpowiadała wszystkim tym typom użytkowników jest bez wątpienia trudnym zadaniem. Jednak nie należy się zniechęcać, gdyż istnieją prostsze - pośrednie rozwiązania. Twórzmy teksty reklamowe odpowiednie dla poszczególnych grup i kierujmy je na inne podstrony. Wówczas będziemy mogli dokonać pełnej optymalizacji na podstronach nie musząc się głowić, czy dany element odpowiednio zadziała na każdego internautę.

Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć temat optymalizacji stron pod kątem konwersji w taki sposób, aby każdy mógł teraz inaczej spojrzeć na własną stronę internetową.

Licencja: Creative Commons
1 Ocena