Na lata 2014-2020 Unia Europejska przygotowała nowy projekt, który ma zastąpić obecnie wdrażane programy edukacyjne i młodzieżowe, takie jak m.in. Erasmus czy Edulink. Szacunkowo najwięcej pieniędzy ma zostać przeznaczone na wsparcie mobilności studentów, nauczycieli, młodzieży i wykładowców.

Data dodania: 2013-03-06

Wyświetleń: 265

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Cztery kierunki działania

Jak wynika z zapisów zawartych w projekcie, zmiany mają się koncentrować w obrębie czterech kierunków:

1. Rozwijanie kluczowych kompetencji i osiągnięcie zadowalających efektów adekwatnych do potrzeb rynku pracy.

2. Zwiększenie liczby osób uczących się dłużej i wybierających szkoły wyższe lub jej odpowiedniki, wspieranie inicjatyw mających na celu otworzenie się na resztę świata oraz procesów mobilności zarówno wśród studentów, jak i wykładowców.

3. Weryfikacja aktualnego stanu mobilności edukacyjnej, usunięcie przeszkód mobilnych. W planach jest założenie specjalnej strony informującej o nowych możliwościach nauki w Europie oraz mobilności.

4. Obniżenia bezrobocia wśród młodzieży poprzez zmniejszanie segmentacji rynku pracy oraz ułatwienie młodym ludziom przejścia ze szkoły do pracy.

 Współpraca międzynarodowa

Postulaty mają być realizowane na poziomie edukacji szkolnej, wśród młodzieży, studentów oraz uczniów szkół zawodowych. Nacisk położony na wsparcie mobilności w środowisku edukacyjnym wiąże się z rozszerzaniem możliwości edukacyjnych. Uczniowie będą mieli możliwość przez część roku szkolnego kontynuować naukę w partnerskiej szkole za granicą, a studenci wyjeżdżać na studia licencjackie, magisterskie czy doktorskie za granicę czy uczestniczyć w bardzo popularnym z roku na rok programie Erasmus. Nauczyciele i wykładowcy z kolei będą mogli wziąć udział w zagranicznych szkoleniach, praktykach i stażach. Wciąż bardzo istotne znaczenie będzie odgrywać współpraca z placówkami zagranicznymi w charakterze wymiany doświadczeń, dzielenia się dobrymi praktykami, wzbogacania swoich krajowych programów nauczania.

 Wspieranie kluczowych kompetencji dla gospodarki i społeczeństwa

Jako że projekt ma na celu unowocześnienie uczelni, postulowane jest nawiązanie współpracy nie tylko z placówkami edukacyjnymi za granicą, ale również z przedsiębiorstwami i partnerami społecznymi, którzy mogą pomóc przyszłym absolwentom szkół wychodzącym na rynek pracy w zdobyciu pożądanych umiejętności na rynku pracy. Po zakończeniu studiów studenci będą mogli skorzystać z możliwości wyjazdu na staż za granicę i zdobycie międzynarodowych umiejętności. Nowością będą także sojusze na rzecz wiedzy, które mają wzmocnić potencjał innowacyjny uczelni i stworzyć płaszczyznę wzajemnej współpracy między uczelniami a biznesem i przemysłem. W ramach sojuszu ułatwiony zostanie dostęp do informacji przepływających między uczelniami a firmami oraz powstawać nowe kursy i szkolenia interdyscyplinarne, będące odpowiedzią na zapotrzebowania firm. Ponadto studenci będą mieli szansę wykorzystać nabytą wiedzę w praktyce, uczestnicząc w rozwiązywaniu problemów w firmach, ale z drugiej strony angażując firmy w działalność edukacyjną.

Dodatkowe ustalenia

 Projekt zawiera również postulaty dotyczące edukacji młodzieży skupionej na wymianie młodzieży, promocji wolontariatu i współpracy z innymi organizacjami młodzieżowymi w Europie. Ponadto wspierany będzie proces boloński oraz system badań naukowych na potrzeby szkolnictwa wyższego. Wsparcie zostanie udzielone także nauczycielom osób dorosłych, którzy również będą mogli uczestniczyć w zagranicznych kursach, szkoleniach i stażach, ma również powstać platforma w celu wymiany wiedzy między jednostkami zajmującymi się kształceniem osób dorosłych.

 Mimo że ostateczny kształt programu jest już znany, to wciąż nie wiadomo, jak zostaną rozdzielone środki finansowe, na jakim poziomie będą rozstrzygane kwestie kluczowe (europejskim czy krajowym). Wiadomo natomiast, że efektem działania tego projektu ma być zmniejszenie bezrobocia wśród młodzieży. Lepsze odnalezienie się na rynku pracy osób młodych od lat jest bowiem numerem jeden polityki młodzieżowej Unii Europejskiej jako najczęściej wymieniany problem, z jakim zmaga się młodzież.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena