Dzisiaj dowiemy się, jak chronić swoje dziecko od negatywnych czynników, które mogą wpłynąć na złą postawę.
SEN
- Dziecko musi mieć łóżko o twardym, nieuginającym się materacu;
- Poduszka powinna mieć taką grubość, aby wypełniała przestrzeń zawartą między barkiem, a uchem (w pozycji leżenia na boku);
- Najwszechstronniejsze zastosowanie dla wszystkich wad pleców ma pozycja leżąc na plecach.
ROZRUCH PORANNY
- Gimnastyka poranna powinna trwać około 15 minut. Ćwiczenia powinny być ogólnorozwojowe: obszerne ruchy kończyn górnych, dolnych oraz tułowia, rozciąganie, kilka podskoków i krótkich biegów.
DOJŚCIE DO SZKOŁY
- Dzieci klas I-IV noszą zazwyczaj kwadratowy tornister. Powinien on być zapakowany tak, aby jego zawartość była rozstawiona równomiernie i nie mogła się przesuwać;
- Starsze dzieci noszą przeważnie plecaki. Ważne jest, żeby nie przeciążać ich zbytnio. Pod jego wpływem dziecko jest sprowokowane do pochylenia się w przód dla zrównoważenia ciężaru, co wykształca u nich wadę pleców okrągłych;
- Nie należy nosić teczki na jednym barku, może to spowodować boczne skrzywienie kręgosłupa.
PRACA W SZKOLE
- Rozmiary ławek i krzeseł mają istotny wpływ na postawę. Niestety, w polskim szkolnictwie nie wszystkie klasy są wyposażone w odpowiednio dobrane siedzenia. Największy problem mają starsi uczniowie, którzy przenoszą się na każdą lekcję do innej sali. Dlatego trzeba ich przestrzegać, aby siedzieli w wyprostowanej pozycji, z wypiętą klatką piersiową do przodu i ze ściągniętymi łopatkami w tył.
- Przerwy międzylekcyjne, to antidotum na odpoczynek przeciążonych pleców po 45 minutowych zajęciach. Dzieci powinny wtedy jak najwięcej przebywać na boisku szkolnym, dotleniając mózg, poświęcając czas na spacer i bieganie.
LEKCJE WF
-Jest to najważniejszy czynnik w życiu młodego człowieka, który wykształca zachowania prozdrowotne. W praktyce zbyt wiele dzieci z wadami, zwłaszcza ze skoliozami, jest zwalniana z zajęć. Zaburza to ich aktywność fizyczną i wyobcowuje ze środowiska rówieśników.
ZAJĘCIA POZASZKOLNE
-Przez szkoły organizowane są przeważnie dwa razy w tygodniu zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Należy je przeplatać z pływaniem na basenie, a w pozostałe dni tygodnia ćwiczyć w domu pod kontrolą rodziców.
ODRABIANIE LEKJI
-Dziecko, zwłaszcza starsze, odrabia lekcje kilka godzin dziennie, dlatego ważne jest opanowanie prawidłowej postawy roboczej
-
- Biurko prostokątne, oświetlenie padające z lewej. Siedzące dziecko powinno mieć kręgosłup wyprostowany, a barki ustawione poziomo.
- Wysokość ma odpowiadać długości podudzi (stopy oparte o podłogę), wymodelowane oparcie powinno podpierać odcinek lędźwiowy kręgosłupa.
- Przy odrabianiu lekcji ważne, by dziecko stosowało się do zasady zmienności pozycji.