Istnieje przekonanie, że wszyscy ludzie są równi wobec potrzeby i wobec zasady satysfakcji, gdyż wszyscy są równi wobec wartości użytkowej przedmiotów i dóbr. Jednak co jest faktyczną potrzebą, a co jest sztucznie wykreowane w naszych głowach? Specjaliści od marketingu tak prezentują produkt, usługę, aby wywołać w konsumentach poczucie, że właśnie tego potrzebują, choć aż do teraz nie zdawali sobie z tego sprawy.
Każdego dnia jesteśmy zaskakiwani nowymi produktami czy usługami, które często nie są nam niezbędne do życia, ale są tworzone tylko w celu zwiększenia zysku producentów. Prezentacja produktów jest tak zaprojektowana przez specjalistów, by kusić, przyciągać wzrok, wywołując w nas konkretne uczucia. Ludzie decydują się na spontaniczny zakup produktu wierząc, że dany przedmiot jest im niezbędny, nie zdają sobie sprawy, że zostali sprytnie zmanipulowani. W centrum handlowym szybko i łatwo zaopatrują się w różne przedmioty i korzystają z dostępnych usług, co daje im chwilowe poczucie bezpieczeństwa i szczęścia. W ten sposób ludzie uzależniają się od zakupów, co prowadzi do niekontrolowanych, bezsensownych zakupów, a w konsekwencji do olbrzymich zadłużeń.
Dlatego tak ważne w dzisiejszych czasach jest propagowanie rozsądnych zakupów oraz edukacja społeczeństwa na temat zagrożeń wynikających z nadmiernej eksploatacji zasobów naturalnych. Nowa, racjonalna i oszczędna konsumpcja wymaga świadomości sztucznie rozbudzonych potrzeb oraz poważnego zainteresowania się i wprowadzenia w życie powtórnego użycia produktów. Ważne jest, by nie kupować kilku egzemplarzy dóbr trwałego użytku, np. telewizorów, samochodów. W wielu przypadkach nie są one nam w rzeczywistości potrzebne, a częsta ich rotacja służy przede wszystkim konsumpcji demonstracyjnej, na pokaz. Należy też pamiętać o segregacji śmieci. Szkło, plastik czy papier z powodzeniem mogą zostać powtórnie użyte, co niewątpliwie jest odciążeniem dla środowiska naturalnego.
Potrzebny jest wzorzec trwałej konsumpcji, który oznacza taki proces korzystania z dóbr i usług, w efekcie którego dochodzi do zaspokojenia potrzeb, które przyczyniają się do lepszej jakości życia, ale pod warunkiem, że realizacja tych celów będzie uwzględniała radykalne obniżenie zużycia zasobów naturalnych i energii, ograniczenie emisji odpadów i zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz zaprzestanie używania materiałów toksycznych (Dolceta – online consumer education). Najlepiej, by jedną z głównych potrzeb współczesnej cywilizacji była potrzeba racjonalnego konsumpcjonizmu.