Wielu kierowców interpretuje takie objawy jak zaparowane szyby, niewydajny układ klimatyzacji, czy brzydki zapach jako usterki układu klimatyzacji. Tymczasem, mimo napełnienia i odgrzybienia popularnej „klimy” objawy te wciąż są dokuczliwe. Co zatem może być przyczyną?

Data dodania: 2012-08-13

Wyświetleń: 1808

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Najczęściej częścią, którą należy wymienić jest filtr kabinowy. Ten często niedoceniany przez kierowców element, prócz niedopuszczania do wnętrza kabiny brudów z otoczenia (często niebezpiecznych dla zdrowia) ma też inne funkcje, dzięki niemu ma szansę odbywać się odpowiednia cyrkulacja powietrza pomiędzy wnętrzem pojazdu a otoczeniem.

W celu odpowiedniego funkcjonowania całego auta, zalecamy wymianę filtra kabinowego co 15 tys. km lub corocznie. Jeśli dysponujemy wolnym czasem, możemy pokusić się o samodzielne wymienianie filtra kabinowego w naszym aucie. Wielu kierowcom przysparza problemy lokalizacja filtra w aucie, ponieważ miejsce gdzie znajduje się filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) jest kwestią indywidualną dla każdego modelu samochodu.

Wymiana w zależności od samochodu może zająć od 15 minut do 2 godzin. Generalnie powinno się szukać filtrów kabinowych w dwóch miejscach – pod maską w okolicy podszybia, bądź w środku auta, w kabinie. Jeśli filtr kabinowy w naszym aucie zamontowany jest w okolicy podszybia istnieje prawdopodobieństwo, że będziemy zmuszeni do zdejmowania uszczelek lub demontażu wycieraczek. W części samochodów filtr kabinowy znajduje się w plastikowej obudowie, która zabezpiecza przed uszkodzeniem zamontowany w niej wkład filtrujący.

Filtry ulokowane w kabinie natomiast w większości przypadków zlokalizowane są w okolicach deski rozdzielczej, nad schowkiem lub za nim. Rzadziej montowane są od strony kierowcy blisko pedałów. Istnieją też filtry od strony komory silnikowej, pod schowkiem od strony pasażera. UWAGA: zachowajmy ostrożność, gdy wymiana filtra kabinowego wiąże się z demontażem schowka.

Czym powinniśmy kierować się przy kupnie filtrów kabinowych? Filtry wysokiej jakości składają się z kilku warstw o zróżnicowanej strukturze włókien. Każda z nich jest odpowiedzialna za zatrzymywanie zanieczyszczeń innego typu. Włókienne bariery zatrzymują kurz, drobiny asfaltu, spaliny czy pyłki roślin. Do znacznie bardziej wydajnych filtrów zaliczamy te z węglem aktywnym. Dodatkowa, węglowa struktura odpowiada za pochłanianie szkodliwych dla człowieka gazów, zwłaszcza tych pochodzących z rur wydechowych samochodów (np. węglowodory i związki siarki).

Struktura warstwy węglowej jest uzyskiwania dzięki spalonym skorupkom orzecha kokosowego, i jest w stanie zatrzymać cząstki 500-krotnie mniejsze od średnicy ludzkiego włosa. Mimo że cena filtrów z węglem aktywnym jest dwukrotnie wyższa od filtrów standardowych, zazwyczaj warto dopłacić te kilkadziesiąt złotych, szczególnie gdy poruszamy się po zakurzonych obszarach wiejskich bądź bardzo zanieczyszczonych miejskich.

 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena