Artykuł zawiera informacje na temat technicznej strony pracy naukowej. Zawiera odpowiedzi na takie pytania jak: jaki powinien być układ rozdziałów i podrozdziałów? Jaka ma być czcionka i odstęp? Jakie marginesy? A także jaka powinna być objętość pracy czy jak powinna wyglądać bibliografia?

Data dodania: 2007-02-23

Wyświetleń: 12061

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Oprócz „zwyczajnych” problemów z pisaniem pracy licencjackiej czy magisterskiej natrafiamy na z pozoru banalne czysto techniczne problemy. Mianowicie jaki powinien być układ rozdziałów i podrozdziałów? Jaka ma być czcionka i odstęp? Jakie marginesy? A także jaka powinna być objętość pracy czy jak powinna wyglądać bibliografia?

Praca naukowa powinna zawierać co najmniej trzy rozdziały o w miarę podobnej objętości. Oczywiście jeśli np. rozdział pierwszy ma 35 stron, drugi 47 stron, a trzeci 25 stron to w porządku, ale jak mamy do tego jeszcze jeden rozdział z np. 10 stronami to jest to na tyle znacząca dysproporcja, że należy się zastanowić nad rozbudowaniem tego rozdziału lub np. włączeniem go do któregoś z pozostałych. Liczba i objętość podrozdziałów jest w zasadzie dowolna aczkolwiek praca będzie wyglądać bardziej estetycznie jeśli każdy rozdział będzie je posiadał w miarę podobnej liczbie i objętości. Każdy z rozdziałów powinien mieć osobną stronę tytułową. Zwiększa to przejrzystość pracy oraz wydłuża ją o te kilka stron. Podrozdziały powinny być tylko zaznaczone w tekście oddzielnymi podpunktami (literą, cyfrą jak kto woli) i ewentualnie nieco większą czcionką i wytłuszczeniem. Objętość całej pracy jest zależna od wymogów uczelni, ale ogólnie praca licencjacka powinna mieć od minimum 30 stron do około 60-80 stron. Jeśli wychodzi ci znacznie więcej to się zastanów czy aby nie zostawić sobie tego tematu na magisterkęJ Praca magisterska natomiast powinna liczyć od minimum 60-80 stron do przedziału między 100, a 200 stron z naciskiem na liczbę bliższą 100 i 200J

Standardową czcionką jest Times New Roman, ale czasem stosuje się tez Arial. Na upartego można pisać inną podobną do wymienionych (jeśli promotor pozwoli), ale czcionki typu Comic Sans MS czy Jokerman to lekka przesadaJ Odstęp między linijkami powinien wynosić 1.5 i od tego w zasadzie niema odstępstw. Podobnie jak od tego, że prace drukuje się tylko z jednej strony kartki a spacje między wyrazami mogą być tylko pojedyncze (większa liczba spacji to większa liczba znaków). Znaki interpunkcyjne muszą natomiast znajdować bezpośrednio za wyrazem, a nie po spacji. Standardowy rozmiar marginesów to z prawej 2,5 cm, a z lewej 3,5 cm z uwagi na oprawę pracy. Strony powinny być ponumerowane najlepiej w prawym dolnym rogu.

Bibliografia powinna być podzielona na kategorie źródeł. Osobno główne opracowania naukowe, osobno artykuły, osobno strony internetowe itd. Pozycje w bibliografii należy ułożyć alfabetycznie według nazwiska autora. Liczba pozycji bibliograficznych jest teoretycznie ograniczona tylko ich dostępnością. Powinniśmy wpisać do niej wszystkie dostępne materiały związane z tematem naszej pracy.


mgr Przemysław Szczypczyk; absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierunków Dzieje i kultura Bałkanów oraz Amerykanistyka. Właściciel i administrator sklepu internetowego z odżywkami i suplementami dla mózgu www.activebrain.pl

Licencja: Creative Commons
0 Ocena