Internet to medium, które dysponuje wieloma środkami wyrazu, takimi jak tekst, dźwięk i obraz. Daje możliwości rozrywki, zdobycia potrzebnych informacji, a nawet zrobienia zakupów czy zasięgnięcia porady. Codziennie powstają nowe strony, które podejmują różnorodną tematykę i znajdują zainteresowanych nią użytkowników. Internautów jest wielu, wiele jest też sposobów wykorzystywania sieci, zależnych od zainteresowań, wykonywanego zawodu czy wieku.

Data dodania: 2008-01-11

Wyświetleń: 7424

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Internet to medium, które dysponuje wieloma środkami wyrazu, takimi jak tekst, dźwięk i obraz. Daje możliwości rozrywki, zdobycia potrzebnych informacji, a nawet zrobienia zakupów czy zasięgnięcia porady. Codziennie powstają nowe strony, które podejmują różnorodną tematykę i znajdują zainteresowanych nią użytkowników. Internautów jest wielu, wiele jest też sposobów wykorzystywania sieci, zależnych od zainteresowań, wykonywanego zawodu czy wieku.
Bardzo dużo czasu spędzam przed komputerem i oglądam wiele stron. Moje zainteresowanie potęgowane jest tym, że założyłam portal internetowy i od tego czasu różnego rodzaju strony tematyczne przyciągają moją uwagę. Osobiście w sieci szukam konkretnych informacji, zależy mi na czasie i szybkim dostępie do interesującego mnie problemu.

Niezależnie od tego, jaki temat podejmuje dana strona, zwracam szczególną uwagę na nawigację, sposób wyszukiwania, funkcjonalność.
Z racji kierunku studiów, studiuję filologię polską, moją uwagę przyciągają również strony związane z literaturą. Sieć obfituje w księgarnie internetowe, strony poświęcone twórczości pisarskiej, fora dyskusyjne o literaturze. Nie ulega wątpliwości, że pod różną postacią jest ona obecna w sieci i są osoby, które za pośrednictwem komputera pragną się z nią zapoznawać.
Cztery lata udzielałam korepetycji z języka polskiego, często korzystałam z Internetu i zachęcałam do tego uczniów. Podczas tych kilku lat zapoznałam się z wieloma portalami poświęconymi literaturze. Zawierały one interpretacje lektur szkolnych, fragmenty dzieł literackich, opracowania krytyczno-literackie. Wiele z nich było po prostu kopalnią wątpliwej jakości prac lub streszczeń pisanych przez samych uczniów. Znalazłam również takie, które śmiało mogę polecić licealistom, ponieważ mogą stać się doskonałym uzupełnieniem programu nauczania.
Wiadomości ogólne
Jedną z takich stron jest Kulturalna Polska
(www.klp.pl). Portal powstał z inicjatywy Olsztyńskiego Towarzystwa Inicjatyw Kulturalnych i istnieje od trzech lat. Opiekę merytoryczną sprawuje nad nim pani Małgorzata Haze, absolwentka polonistyki na UKSW, która jest redaktorem serwisu i autorką wielu opracowań dostępnych na stronie oraz płatnych e-booków. Artykuły dostępne na stronie pisane są przez studentów kierunków humanistycznych. Na początku strona była inicjatywą społeczną, w tej chwili przynosi dochody ze sprzedaży miejsca reklamowego, e-booków oraz abonamentu. Strona się rozwija.
Miesięcznie odwiedza ją od 800 do 100 tysięcy osób.

Strona główna

Po wejściu na stronę od razu można się zorientować, że jest ona przeznaczona głównie dla uczniów.
Strona główna podzielona jest na dwie części, lewą i prawą.

Lewa

W najbardziej widocznym miejscu, czyli w jej górnym rogu znajduje się to, czego uczniowie zazwyczaj gorączkowo szukają przed klasówką lub maturą, czyli hasło: opracowania lektur, ściągi. Użytkownik korzystając z menu rozwijanego, znajdującego się pod hasłem, może szybko i sprawnie odnaleźć interesującą go lekturę z literatury polskiej i światowej. Może również skorzystać ze spisu dostępnych lektur pod suwakiem, czyli z działu LEKTURY PODSTAWOWE. Niezależnie, jaki sposób wybierze, efekt będzie ten sam – przejdzie do omówienia danego dzieła.
Twórcy serwisu zapewne wzięli pod uwagę to, że internauci są przyzwyczajeni do różnych sposobów wyszukiwania, dlatego może wybrać ten, który najbardziej mu odpowiada.
Należy również wspomnieć, że lewa część zawiera utwory pisane prozą. Są on zebrane w alfabetycznym spisie.

Prawa

Poświęcona jest analizie i interpretacji wierszy, metoda wyszukiwania jest taka sama, jak wcześniej z tą małą różnicą, że tu nie szukamy po tytułach, ale po nazwiskach poetów. Co wydaje się idealnym rozwiązaniem, bo tytułów poszczególnych wierszy uczniowie często po prostu nie pamiętają, co raczej nie zdarza się im przy lekturach pisanych prozą. Można korzystać z menu rozwijanego lub działu WYBRANI AUTORZY.
Po prawej stronie znajdują się również dział EPOKI oraz dział poświęcony cytatom, sentencjom, przysłowiom i motywom literackim. Ich odnalezienie jest również ułatwione dzięki wprowadzeniu menu rozwijanego.
Można również zauważyć dział o tajemniczym tytule: KOMBINAT ARTYSTYCZNY, który zawiera linki do stron poświęconych kulturze ludowej, fotografii ślubnej i bogatą internetową galerię malarstwa, która również może być przydatna dla uczniów liceów.

Wygląd strony

Grafika strony jest bardzo oszczędna, utrzymana w kolorystyce odcieni szarości, gdzieniegdzie tekst uzupełniany jest obrazami. Taki wygląd nie odciąga uwagi od tego, co najważniejsze, czyli opracowań literackich.

Funkcja strony

Twórcy strony za główną jej funkcję przyjęli edukację.
Nie można jednak nie zauważyć, że jest to strona komercyjna. Reklamy są na stronie widoczne. Nie zauważyłam jednak reklam typu pop-up ani innych krzykliwych form reklamy. Obecne na stronie reklamy występują w postaci linków lub niewielkich prezentacji e-booków, małych bannerów. Uważam, że nie przeszkadzają w odbiorze. Dla osób, którym to nie odpowiada stworzono opcję bez nich. Internauta za pośrednictwem smsa może opłacić miesięczny abonament za 1,22 zł.
Strona główna jest przejrzysta, czytelna i zachęca do korzystania z serwisu dzięki intuicyjnej metodzie wyszukiwania. Odnosi się wrażenie, że na tej stronie panuje porządek i że łatwo będzie znaleźć informację.

Zawartość strony


Strona zawiera opracowania wszystkich lektur obowiązkowych do matury oraz wiele pozycji nie objętych programem, a także opracowanie epok literackich. Jest również bogatym źródłem cytatów, sentencji oraz motywów literackich. Zawiera także galerię malarstwa i bazę danych o twórcach obrazów.
Opracowanie poszczególnych pozycji.
Każda lektura opracowana jest w podobny sposób i zawiera nie tylko streszczenie dzieła, plan wydarzeń i problematykę, ale także biografię twórcy, tło historyczne powstania. Każda pod strona poświęcona danej lekturze ma swoją własną subdomenę np. http://wesele.klp.pl/, a otwierająca się strona poświęcona jest tylko i wyłącznie wybranej lekturze i wszystkiemu, co z nią związane.
Strona podzielona jest na trzy kolumny:
W lewym górnym rogu znajduje się zazwyczaj portret autora, a pod nim menu, które ułatwia nawigację. Pozwala wybrać zagadnienia, które najbardziej interesują użytkownika

Np. Wesele
MENU:
• Wesele
• Stanisław Wyspiański – biografia
• Wesele – streszczenie
• Wesele – opracowanie
• treść Wesela
• Wesele cytaty

Środkowa kolumna poświęcona jest wprowadzeniu do lektury. Zazwyczaj skupia się na okolicznościach powstania utworu i krótkim omówieniu jego tematyki. Kolumnę prawą zdobi często reprodukcja, obraz przedstawiający motywy związane z książką lub plakat teatralny, jeżeli jest to dramat. Na dole znajduje się dodatkowo mapa podstrony, na wypadek gdyby użytkownik z jakiegoś powodu zapomniał, gdzie się znajduje lub chciałby dowiedzieć się czegoś więcej.
Należy podkreślić, że poszczególne działy menu są opracowane bardzo wnikliwie. Uważam, że nawet lepiej niż w niektórych podręcznikach szkolnych.
Biografie autorów nie ograniczają się do dat urodzin i śmierci, ale są źródłem rzetelnej wiedzy o życiu twórców. Zawierają informacje, których często nauczyciele w szkole nie podają po prostu z braku czasu.
Sądzę, że STRESZCZENIA także spełnią wymagania uczniów. Są opracowane bardzo szczegółowo i stanowią dobry materiał do powtórki materiału.

OPRACOWANIE – zawiera wszystko to, co związane z danym utworem, czyli motywy, często omawiane na lekcjach polskiego. Dział ten jest szczególnie ciekawy gdyż zawiera artykuły dotyczące danego utworu. Artykuły mogą być komentowane przez użytkowników serwisu dzięki wprowadzeniu odpowiedniego formularza pod tekstem. Często warto czytać takie komentarze, aby dowiedzieć się czy warto czytać dany tekst i czy spełni on nasze oczekiwania. Komentarze mogą oszczędzić nasz czas. Z tego, co zauważyłam użytkownicy tego serwisu są z reguły zadowoleni z zawartości tego działu i przyznają, że pomaga im on w nauce i przy pisaniu prac.
TREŚĆ – to dział, który zawiera pełny tekst danej lektury. Uczniowie, którzy z jakichś powodów nie mogą wypożyczyć książki mogą przeczytać ją na ekranie własnego komputera.

CYTATY – dział ten zawiera ważniejsze fragmenty tekstu często pomocne przy pisaniu wypracowań.
Opracowania poszczególnych lektur są zbudowane podobnie. Zdarza się niestety, że w niektórych z nich nie znajdziemy pełnego tekstu dzieła. Od redaktor serwisu dowiedziałam się, że przyczyną tego są problemy z uzyskaniem praw autorskich. Informacji jest naprawdę dużo, są one dobrze przygotowane i łatwo dostępne dzięki stworzeniu przyjaznego sposobu nawigacji.
Opracowanie epok
Strona zawiera również dział poświęcony opracowaniu epok literackich. Jest on również warty poznania. Niestety nie zawiera on wszystkich epok. Część z nich jest jeszcze opracowywana. Na razie są następujące:
Barok
Oświecenie
Średniowiecze
Renesans
Romantyzm
Antyk

Sądzę, że epoki opracowane są w bardzo sprytny sposób. Każda jest omówiona na oddzielnych podstronach i zawiera osobne, rozbudowane menu, które zawiera nie tylko podstawy takie jak daty ramowe, zarys filozofii, ale także tło historyczne epoki, sztukę i kulturę okresu. Dodatkowo są tu również omówione wszystkie lektury danej epoki podzielone na literaturę powszechną i polską. Korzystając z tego menu można dotrzeć do opracowań lektur, o którym pisałam już wcześniej. Epoki są świetnym materiałem do powtórki. Są przygotowane tak, że zadowolą zarówno mniej ambitnych uczniów, którzy chcą się szybko czegoś dowiedzieć, jak i takich, którzy chcą pogłębiać widzę i dłużej poczytać. Nawigacja nie jest skomplikowana i pozwala na dużą dowolność poruszania się po stronie – to duży plus. Dodatkowo niektóre z epok zawierają test sprawdzający wiadomości, co może być dodatkową pomocą naukową.

Motywy literackie

Podejrzewam, że dział ten został stworzony specjalnie na potrzeby nowej matury, a konkretnie prezentacji maturalnych. Jest podzielony na najbardziej popularne motywy literackie takie jak: motyw śmierci, rodziny, matki, podróży, domu i wielu innych. Każdy z nich jest opracowany oddzielnie i omawia się go pod kątem literatury, sztuki, frazeologii. Ciekawym dodatkiem jest zbiór cytatów znanych twórców, dotyczących danego motywu oraz reprodukcje obrazów, które mogą być przydatne przy uatrakcyjnianiu prezentacji.
Dział ten szczególnie mi się spodobał. Zbiera najpotrzebniejsze informacje dotyczące danego zagadnienia i może być bardzo pomocny przy przygotowaniu do matury. Warto by uczeń zajrzał do niego, zanim wybierze się do biblioteki.
Po przyjrzeniu się opracowaniu poszczególnych lektur, epok oraz motywów literackich zauważyłam, że twórcy serwisu postawili przede wszystkim na swobodny dostęp do dowolnej informacji na stronie. Wprowadzili rozwijane menu na górze każdej strony, które dodatkowo ułatwia dostęp do innej lektury, analizy wiersza czy motywu literackiego.
Strona ma jednak kilka wad. Bardzo nie spodobało mi się to, że nie ma omówienia wszystkich epok literackich oraz, że test sprawdzający wiadomości nie znajduje się we wszystkich. Redaktor serwisu zapewniła mnie jednak, że prace nad tym działem ciągle trwają i niedługo zostaną zakończone.
Nie rozumiem też dlaczego na podstronach serwisu nie ma linka, który prowadzi na stronę główną. Trzeba w tym celu używać funkcji wstecz, co według mnie nie jest wygodne.


Głównym założeniem strony jest przybliżenie informacji dotyczących literatury uczniom liceów. Sądzę, że strona spełnia ich oczekiwania. Według mnie jest łatwa w obsłudze, dobrze przygotowania i funkcjonalna. Wnioskując z opinii użytkowników z wielu młodzieżowych for internetowych, spełnia dobrze swoje zadanie. Wiedza o literaturze jest tu przekazana w sposób prosty i przyjemny, czyli taki, jaki odpowiada najbardziej dzisiejszemu licealiście. Najbardziej podoba mi się to, że twórcy strony nie poszli na łatwiznę, ale poświęcili dużo czasu na to, by zainteresować nawet leniwych uczniów, czymś więcej niż tylko streszczeniem książki.
Rozmowa z redaktorem strony utwierdziła mnie w przekonaniu, że stworzono ją po to, by dotrzeć do różnych uczniów, zarówno tych mniej jak i bardziej ambitnych. Według mnie ta misja została spełniona.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena