Zastanawiasz się na pewno, ile trzeba zainwestować, aby zacząć współpracować z firmą działającą na zasadzie marketingu wielopoziomowego oraz ile można zarobić?
W Polsce w większości przypadków koszt przystąpienia do współpracy z takimi firmami wynosi od promocyjnej sumy 1 zł do 500 zł.
Teoretycznie zarobki są nieograniczone i zapewne większość firm stwierdziłaby, że nie ma górnej granicy zarobków i prawdopodobnie byłoby to zgodne z prawdą, gdyż ciężko byłoby ustalić, że możesz zarobić tylko tyle i koniec. Dlaczego tak jest?
Otóż firma może wprowadzić swoje produkty do nowego kraju i otwierają się przed Tobą nowe możliwości - możesz pojechać tam i tworzyć swoją całkiem nową grupę dystrybucyjną. Ale wcale nie musisz tam wyjeżdżać, bo od czego jest Internet i możliwości, jakie on daje. Jeżeli więc firma wprowadzi swoje produkty do nowego kraju, a Ty zaczniesz budować tam swój biznes (grupę dystrybucyjną), to twoje zarobki znowu wzrosną.
W praktyce wygląda to tak, że twoje zarobki w początkowych miesiącach w zależności od twojego zaangażowania i firmy, z którą współpracujesz, mogą sięgać od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Po kilku latach twoje miesięczne wynagrodzenie może wynosić od kilku tysięcy do 100 tysięcy złotych.
Osobiście znam w Polsce ludzi, którzy zarabiają w MLM w przedziale od 10 do 70 tysięcy złotych miesięcznie oraz jedną osobę, która otrzymała samochód w nagrodę za swoje osiągnięcia i uzyskaną pozycję - więc jest to możliwe!
Pamiętaj, że w marketingu wielopoziomowym twój sukces zależy zarówno od twojej pracy, jak i pracy innych ludzi, którzy znajdą się w twojej grupie dystrybucyjnej. Dzięki swoim znajomym, ogłoszeniom lub stronie w Internecie, możesz pozyskać do współpracy ludzi z różnych zakątków świata i nagle okaże się, że gdy ty smacznie sobie śpisz, twoja grupa cały czas się rozwija i zarabia dla ciebie pieniądze. To jest właśnie potęga MLM.
Na co musisz zwrócić uwagę, wybierając firmę, z którą będziesz współpracował?
Po pierwsze na produkt, jaki oferuje do sprzedaży dana firma. Czym musi się charakteryzować idealny produkt? Idealny produkt dla tego typu działalności powinien wystarczać na krótki okres czasu, po którym to okresie klient musi kupić kolejny produkt, chcąc go dalej używać. Przykładem są suplementy diety. Weźmy na przykład witaminy i przyjmijmy, że w jednym opakowaniu znajduje się 30 tabletek, a wg zaleceń klient musi zażywać 1 tabletkę dziennie. Po 30 dniach klient nie ma już witamin i chcąc je nadal zażywać, musi nabyć kolejne opakowanie.
Dlaczego jest to takie ważne?
W większości firm twoje prowizje od obrotu całej twojej grupy dystrybucyjnej naliczane są w cyklu miesięcznym - jeżeli więc sprzedawałbyś produkt, który wystarcza na 1 rok lub dłużej, to musiałbyś ciągle szukać nowych klientów, aby otrzymać swoje prowizje co miesiąc.
Jednak możliwe jest uzyskiwanie wysokich i stałych dochodów w firmach, które oferują do sprzedaży produkty wystarczające na znacznie dłuższy termin, np. produkty AGD. Wtedy musisz zobaczyć, czy firma często wprowadza nowości do swojej oferty, czy ma szeroką gamę produktów, z których tylko niewielka część jest prezentowana w jednym katalogu, ile katalogów firma wypuszcza w ciągu roku.
Te wszystkie dane pozwolą ci ocenić, jak duże może być zainteresowanie produktami oferowanymi przez daną firmę.
Drugą rzecz, na którą powinieneś zwrócić uwagę, to Plan Marketingowy danej firmy. W Planie tym najczęściej przedstawione są możliwości, jakie daje firma, ile jest poziomów czy tytułów do osiągnięcia, jakie warunki należy spełnić, aby osiągnąć dany tytuł, ile średnio można zarabiać na każdym poziomie oraz jakie nagrody i dodatkowe bonusy można uzyskać. Warto, abyś zainteresował się, ile osób w Polsce osiągnęło dany poziom, a także ile czasu im to zajęło. To pozwoli Ci ocenić, ile czasu i wysiłku musisz poświęcić, aby osiągnąć dany poziom i dochody, które będą cię satysfakcjonowały.
Trzecim elementem powinna być historia firmy, tzn. ile lat istnieje dana firma, czy jest wiarygodna, czy jest notowana na giełdzie papierów wartościowych - jeżeli tak, to na stronie internetowej tej firmy możesz zapoznać się z osiąganymi na przestrzeni lat wynikami i historią jej rozwoju. Powinieneś również zwrócić uwagę, w ilu krajach świata prowadzi swoją działalność i czy obecnie, a także w przyszłości, zamierza wchodzić do nowych Państw - jeżeli tak, to może być dla ciebie szansa na skokowe zwiększenie twoich dochodów.
Czwartym elementem jest to, czy firma pozwala na Twoją działalność w Internecie. Czy możesz prowadzić webinary, na których będziesz pozyskiwał ludzi do współpracy lub opowiadał o produktach i ich zaletach. Czy będziesz mógł budować swoje strony internetowe, na których pokażesz ofertę produktów i współpracy, a także czy będziesz mógł prowadzić szkolenia przez Internet?
Taka możliwość znacznie zmniejsza ponoszone przez Ciebie koszty i znacząco przyśpiesza rozwój Twojego biznesu. Pomyśl, gdzie i jak możesz dzisiaj dotrzeć do największej liczby ludzi w krótkim czasie? Oczywiście przez Internet.
Zwróć uwagę na to, ile osób zrzeszają portale społecznościowe, niektóre z nich po kilka czy nawet kilkanaście milionów, a jeden z nich, najbardziej znany, dochodzi już do miliarda zarejestrowanych użytkowników.
Tak więc, jeżeli mieszkasz w małym lub średnim mieście, które liczy od 10 do 50 tysięcy mieszkańców, to Twój rynek jest ograniczony. Możesz oczywiście go rozszerzyć, jeżdżąc do innych miast, ale wtedy od razu rosną Ci koszty, a tego na początku swojej działalności powinieneś unikać, a skoro Twój rynek będzie zbyt mały, to szanse na odniesienie przez Ciebie dużego sukcesu znacznie maleją.
Piotr Kluza