Przede wszystkim potrzebny jest ekspert, który zna bieżące trendy modowe - doskonale wie, jakiego kroju sukienki czy torebki damskie są na topie w danym sezonie. Jednak to nie wszystko.
W słowniku branżowym pojawiły się następujące frazy: specjalista ds wizerunku, stylista, specjalista ds garderoby, wizażystka, specjalista od mowy niewerbalnej oraz dietetyk. Ujmując rzecz w terminach marketingowych, osoby szkolące muszą skupić się na tych wszystkich aspektach funkcjonowania zawodowego i społecznego klienta, które mogą w przyszłości przełożyć się na pozytywne efekty "sprzedażowe" nowego wizerunku. Wielu instruktorów chwali się nawet, że jest w stanie na podstawie opinii innych ludzi ustalić, jak postrzegana jest dana osoba, a następnie wywnioskować, jakie kroki są niezbędne, by osiągnąć zamierzony cel - być postrzeganą, tak jak inni sobie tego życzą, przekładając to od razu na osobisty sukces. Rzecz jasna, sporo w tym rozumowaniu zagmatwanej sofistyki, chociażby z racji nadużywania pojęć z zakresu projektowania i marketingu. Od strony kształtowania wizerunku wizualnego na to patrząc, najbardziej cenna wydaje się usługa doradztwa modowych ekspertów, przykładowo, które atuty warto wyeksponować i jakich środków użyć, by zamaskować niedoskonałości urody i nieeleganckie nawyki. Czy dana osoba ma nagle kupić eleganckie torebki damskie i wyrzucić stare, nieforemne plecaki, czy wręcz przeciwnie - ze sportowego luzu uczynić swój duży atut i podkreślić w wysmakowany sposób?
Od specjalisty od wizerunku można więc oczekiwać wiedzy ogólnej, w zakresie której specjalizują się reprezentanci dalej wymienionych profesji. Powinien on opracować cały plan działań, monitorując efekty pracy nad wyglądem czy sposobem komunikowania. Rolę tę można porównać do roli instruktora z programów telewizyjnych, poświęconych tzw. metamorfozom. Prace nad zmianą sylwetki i wyglądu monitoruje osoba, która wcześniej ustala pożądane efekty docelowe i wyraża krytyczny stosunek na każdym etapie trwania metamorfozy. Bez wątpienia wymaga to profesjonalizmu i odpowiedzialności za powierzone jej zadania. Trzeba zatem mieć nadzieję, że branża doradztwa w tym zakresie szybko odczuje na sobie piętno narastającej konkurencji. Wśród klienteli pojawi się też więcej osób świadomych swoich potrzeb i ograniczeń, oczekujących konkretnych porad na z góry określone problemy.