Podczas projektowania łożyskowań, dochodzi się do kroku, w którym należy dobrać odpowiednie luzy wewnętrzne łożyska oraz jego pasowania. Aby odpowiednio wykonać ten proces, należy wziąć pod uwagę następujące czynniki:

Data dodania: 2011-09-13

Wyświetleń: 1944

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

- materiał zabudowy,

- dopuszczalne przesunięcia występujące miedzy pierścieniami,

- napięcie wstępne,

oraz równie ważne dane jak typ obciążenia, występujące temperatury czy  pasowanie.

Materiał zabudowy

Zalecane pasowania dotyczą osadzeń na wałach niedrążonych, w oprawach żeliwnych bądź stalowych, w innym przypadku zaleca się pasowania ciaśniejsze. Jeżeli oprawa wykonana jest ze stali lub żeliwa, pole tolerancji na gnieździe oprawy, bieżni na wale oraz osadzenia pierścienia na wale to odpowiednio N6, h5 oraz k5. W przypadku oprawy ze stopów lekkich zalecane tolerancje to odpowiednio R6 h5 i k5.

Dopuszczalne przesunięcia występujące między pierścieniami

Przesunięcie pomiędzy pierścieniami łożyska inaczej nazywane jest luzem osiowym lub promieniowym, zależne jest to od kierunku występowania przesunięcia. Określa ono różnicę odległość pomiędzy dwoma skrajnymi położeniami przesunięcia się jednego pierścienia od drugiego bez wywierania nacisku. W czasie pracy łożyska powstaje luz roboczy, który jest najlepszy, gdy osiąga jak najmniejsze wartości.

Nie da się jednomyślnie określić, który luz jest bardziej pożądany, ponieważ w głównej mierze zależne jest to od typu łożyska. Na przykład dla łożysk poprzecznych, większą rolę odgrywa luz promieniowy, dla wzdłużnych – osiowy. Nie ma jednak reguły jasno to określającej, ponieważ np. łożyska kulkowe skośne, mimo zaliczania do rodziny łożysk poprzecznych, bardziej istotny jest luz osiowy. Luz roboczy, w przypadku niektórych łożysk poprzecznych, jest wartością niepożądaną i najlepiej, jeżeli przybiera ona wartości bliskie zera, bądź dzięki napięciu wstępnemu występuje tzw. luz ujemny. Nie dotyczy to łożysk walcowych czy wahliwych.

Napięcie wstępne

Łożyska posiadają standardowo dodatni luz tzw. luz roboczy. Jednak w niektórych przypadkach, jego występowanie jest niepożądane, z tego powodu przeprowadza się napięcie wstępne. Najczęściej dokonuje się tego w przypadku, gdy łożysko pracuje przy dużych prędkościach obrotowych pod małym obciążeniem. Brak napięcia wstępnego spowodowałby wystąpienie poślizgu pomiędzy elementami tocznymi a pierścieniami, co bezpośrednio przyczyniałoby się do przedwczesnego zniszczenia łożyska.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena